Nowe zasady na rondach, przywileje dla rowerzystów - rząd szykuje zmiany
Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów, ujednolicenie jazdy po rondach, jeden ważny przywilej i równie ważny zakaz dla cyklistów - m.in. takie zmiany w prawie w rozmowie z brd24.pl zapowiada pełnomocnik ministra infrastruktury, Marek Dworak.
Warto na wstępie zaznaczyć, że wszystkie poruszone w artykule kwestie są na razie jedynie zapowiedzią zmian, których w prawie drogowym chciałby dokonać Marek Dworak, od grudnia ubiegłego roku piastujący funkcję pełnomocnika Ministerstwa Infrastruktury ds. ruchu rowerowego i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Jak sam przyznaje, jeśli dojdzie choćby do części zmian, o których mówi, to na pewno nie nastąpi to szybciej niż pod koniec 2022 r.
W rozmowie z brd24.pl Dworak kreśli wizję zmian, które chciałby wprowadzić do przepisów drogowych. Wśród najważniejszych można wymienić:
- Zjazd z klasycznego ronda tylko z prawego pasa.
- Pierwszeństwo dla rowerzystów wjeżdżających na przejazd rowerowy, a nie tylko dla tych, którzy już się na nim znajdują.
- Jednoczesne przywrócenie ust. 4, który usunięto z art. 33 ustawy Prawo o ruchu drogowym, czyli zakaz wjazdu bezpośrednio przed nadjeżdżający pojazd.
- Przymuszenie rowerzystów do jazdy gęsiego, jeśli z naprzeciwka lub z tyłu zbliża się pojazd. Nie oznaczałoby to zakazu jazdy obok siebie, ale nakazywało jazdę jeden za drugim w razie zbliżania się jakiegoś pojazdu.
- Dookreślenie możliwości wyprzedzania przez rowerzystów innych pojazdów z ich prawej strony.
- Obowiązkowe kaski rowerowe dla dzieci i młodzieży.
- Wprowadzenie znaków drogowych informujących o prędkości zalecanej.
Jak przyznał wprost Dworak, obecnie plan jest taki, by takie szkolenia musieli odbyć już tylko ci, którzy popełnią wykroczenie i dostaną punkty karne. To ma być pewna resocjalizacja. Problem polega na tym, że ktoś tej resocjalizacji może już nie dożyć i zginąć w wypadku. Dlatego lepiej, żeby takie szkolenie miał okazję odbyć każdy nowy kierowca.
Ważną informacją, o której pełnomocnik wspomina w wywiadzie jest też kwestia zapowiedzianego w ubiegłym roku powołania Narodowej Agencji Bezpieczeństwa Transportu, która miałaby kreślić dalekosiężne, konsekwentne i przemyślane plany dotyczące m.in. zmian w przepisach drogowych.