Na drodze ekspresowej są dwie dopuszczalne prędkości. Którą wybrać?
Większość kierowców uważa, że na drodze ekspresowej oznaczonej znakiem D-7 obowiązuje ograniczenie prędkości do 120 km/h. W rzeczywistości jednak zasada ta nie stanowi reguły, a wszystko zależy od rodzaju trasy, po której się poruszamy. Popularne „eski” mogą być bowiem jednojezdniowe, dwujezdniowe lub z dwoma pasami w każdym kierunku. Na co zwrócić uwagę, by nie narazić się na mandat?
Z definicji droga ekspresowa to rodzaj drogi publicznej o ograniczonej dostępności, przeznaczona wyłącznie do ruchu pojazdów samochodowych. Nie mogą po niej jeździć pojazdy wolnobieżne, rowery i motorowery, ciągniki rolnicze oraz pojazdy zaprzęgowe. Jednocześnie zabronione jest na niej zawracanie, zatrzymywanie się lub postój pojazdu.
Chociaż dla wielu kierowców droga ekspresowa może nie różnić się niczym szczególnym od autostrady, warto mieć na uwadze, że obowiązują na niej inne oznaczenia oraz przepisy ruchu drogowego. Jednym z najlepszych przykładów może być dopuszczalna prędkość, która najczęściej różni się w zależności od konstrukcji "ekspresówki".
Drogi ekspresowe dzielą się bowiem na jednojezdniowe i dwujezdniowe lub z dwoma pasami w każdym kierunku. W przypadku dwóch pierwszych obowiązuje ograniczenie prędkości 100 km/h. To zaledwie o 10 km/h więcej niż w przypadku zwykłej drogi krajowej poza terenem zabudowanym. Warto sobie zatem zanotować, że tylko na drodze ekspresowej składającej się z dwóch jezdni można legalnie rozpędzić się do 120 km/h. Wszystko to precyzyjnie opisuje art. 20 ust. 3 pkt 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym.
"Prędkość dopuszczalna poza obszarem zabudowanym, z zastrzeżeniem ust. 4, wynosi w przypadku: samochodu osobowego, motocykla lub samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t:
- na autostradzie - 140 km/h,
- na drodze ekspresowej dwujezdniowej - 120 km/h,
- na drodze ekspresowej jednojezdniowej oraz na drodze dwujezdniowej co najmniej o dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu - 100 km/h,
- na pozostałych drogach - 90 km/h"
To jednak nie wszystko. W Polsce można się też natknąć na drogi ekspresowe typu 2+1. To jednojezdniowe, trzypasmowe drogi. Pas środkowy jest wymienny, czyli raz służy nam, by po kilku kilometrach stać się pasem dla kierowców podróżujących w przeciwnym kierunku. Na takich jednojezdniowych drogach ekspresowych również obowiązuje limit do 100 km/h. Ponadto z uwagi na ciągły rozwój infrastruktury drogowej w Polsce, niektóre odcinki dróg ekspresowych mogą być remontowane lub jeszcze nieoddane w pełni do użytku. W takim wypadku drogowcy mogą postawić dodatkowy znak, który ograniczy dozwoloną prędkość.
Będąc przekonanym o zupełnie innym limicie prędkości, można bardzo szybko dostać kosztowny mandat. W 2024 roku mandaty za prędkość zgodnie z taryfikatorem, wynoszą:
- do 10 km/h - 50 zł, 1 pkt karny,
- od 11 km/h do 15 km/h - 100 zł, 2 pkt. karne,
- od 16 km/h do 20 km/h - 200 zł, 3 pkt. karne,
- od 21 km/h do 25 km/h - 300 zł, 5 pkt. karnych,
- od 26 km/h do 30 km/h - 400 zł, 7 pkt. karnych,
- ponad 30 km/h - 800 zł (recydywa 1600 zł), 9 pkt. karnych,
- ponad 40 km/h - 1000 zł (recydywa 2000 zł), 11 pkt. karnych,
- ponad 50 km/h - 1500 zł (recydywa 3000 zł), 13 pkt. karnych,
- ponad 60 km/h - 2000 zł (recydywa 4000 zł), 14 pkt. karnych,
- ponad 70 km/h - 2500 zł (recydywa 5000 zł), 15 pkt. karnych