Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy? Kierowca z lewej czy prawej?

Wielu Polaków nadal ma problemy z prawidłowym poruszaniem się po drogach dwupasmowych, a co dopiero gdy trafią na trzypasmową. Pomijając często spotykaną wtedy niechęć do prawego pasa, kierowcy mają spory problem z odpowiedzeniem na proste, zdawałoby się, pytanie. Dwaj kierowcy chcą zjechać jednocześnie na pas środkowy - pierwszeństwo ma ten z lewej czy prawej strony?

Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy?
Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy?INTERIA.PL

Jak prawo definiuje pas ruchu? Jak zmienić pas zgodnie z przepisami?

Zacznijmy od podstaw i od tego, jak przepisy definiują pasy ruchu. Według kodeksu drogowego pas ruchu to każdy z podłużnych pasów jezdni wystarczający do ruchu jednego rzędu pojazdów wielośladowych. Może być on oznaczony lub nieoznaczony znakami drogowymi.

Prawidłową zmianę pasa ruchu należy rozpocząć od zbliżenia się do prawej krawędzi jezdni, jeśli kierowca zamierza skręcić w prawo. W przypadku zamiaru  skrętu w lewo należy zbliżyć się do środka jezdni lub na jezdni jednokierunkowej do jej lewej krawędzi. Nie ma natomiast obowiązku zbliżania się do żadnej z krawędzi jezdni podczas zmiany pasa ruchu, jeśli dopuszczalna jest jazda tylko w jednym kierunku.

Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa ruchu?

Pierwszeństwo przy zmianie pasa na drodze wielopasmowej definiuje art. 22 ust. 4 ustawy Prawo o ruchu drogowym:

Kierowca zmieniający aktualnie zajmowany pas ruchu zobowiązany jest ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać.

Zmieniając pas z lewego na prawy np. po zakończonym manewrze wyprzedzania, kierowca musi zachować bezpieczną odległość od pojazdu, który znajduje się na tym pasie.

Pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy na drodze wielopasmowej

Sytuacja może wydawać się nieco bardziej skomplikowana, gdy droga składa się nie z dwóch, a z trzech pasów. Kto ma pierwszeństwo, jeśli dwóch kierujących pojazdami, które znajdują się na skrajnych pasach drogi, chce równocześnie zająć pas środkowy?

Jak czytamy w art. 22 ust. 4 ustawy Prawo o ruchu drogowym, kierowca jadący lewym pasem musi ustąpić miejsca kierowcy jadącemu pasem prawym. Stosuje się to dobrze znaną zasadę prawej ręki, która każdemu powinna być dobrze znana w kontekście skrzyżowań równorzędnych.. Tym samym wjeżdżając z prawej strony, kierowca ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy.

Kto ma pierwszeństwo, gdy jeden pas ruchu się kończy?

Wbrew pozorom nie zawsze prawidłową odpowiedzią jest "jazda na suwak". Przypomnijmy, że stosuje się ją tylko w konkretnych przypadkach, które definiuje art. 22, ust. 4a Kodeksu drogowego:

W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż jednym pasem ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy pasem ruchu z powodu wystąpienia przeszkody na tym pasie ruchu lub jego zanikania, kierujący pojazdem poruszający się sąsiednim pasem ruchu jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu umożliwić jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów, znajdującym się na takim pasie ruchu, zmianę tego pasa ruchu na sąsiedni, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy.

Jazdę na suwak stosuje się więc tylko "w warunkach znacznego zmniejszenia prędkości". Teoretycznie nie musi być to więc korek, natomiast zdecydowanie nie jest tak, że w warunkach normalnego ruchu, kierowca zanikającego pasa, może wjechać przed pojazd na pasie sąsiednim, a ten ma mu to umożliwić.

Dodajmy też, że ustawodawca przewidział także zasady jazdy na suwak przy więcej niż dwóch pasach ruchu, o czym przeczytamy w ust. 4b:

W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy dwoma pasami ruchu z powodu przeszkód na tych pasach ruchu lub ich zanikania, jeżeli pomiędzy tymi pasami ruchu znajduje się jeden pas ruchu, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy, kierujący pojazdem poruszający się tym pasem ruchu jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasów ruchu umożliwić zmianę pasa ruchu jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów z prawej strony, a następnie jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów z lewej strony.

Analogicznie jak we wcześniej cytowanym przepisie, ruch drogowy musi być znacznie spowolniony.

Co więc ma zrobić kierowca, kiedy jego pas się kończy, a ruch odbywa się swobodnie? Przede wszystkim obserwować znaki. Zwężenia zawsze są odpowiednio oznakowane, a na drogach pozamiejskich, także z odpowiednim wyprzedzeniem i oznaczeniem, za ile metrów dojedziemy do zwężenia. Powinniśmy więc odpowiednio wcześnie zmienić pas, albo dostosowując prędkość do tej jaką poruszają się pojazdy na pasie sąsiednim i wjeżdżając w wolną lukę, albo włączając kierunkowskaz i czekając, aż ktoś nas wpuści.

***

Moto Flesz - odcinek 51. Będą nowe odcinkowe pomiary prędkości INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas