Kiedy tramwaj ma pierwszeństwo na rondzie? Zapomnij o zasadzie równorzędności
Tramwaj jako pojazd szynowy jest zasadniczo „uprzywilejowany” w stosunku do innych pojazdów. Nie oznacza to jednak, że zawsze ma pierwszeństwo. A jak to wygląda na rondach?
Spis treści:
Czy tramwaj ma pierwszeństwo na rondzie ze znakami drogowymi?
Zazwyczaj rondo kojarzy nam się z dwoma znakami umieszczonymi na jego wlotach: znakiem A-7 „ustąp pierwszeństwa” i znakiem C-12 „ruch okrężny”. Ta para znaków występuje na niemal wszystkich rondach w Polsce.
Zdarzają się jednak ronda, na których nie występuje znak „ustąp pierwszeństwa”.
W tej sytuacji tramwaj ma pierwszeństwo w każdym przypadku – zarówno podczas wjeżdżania na rondo, jak i podczas zjeżdżania z centralnej wyspy i to niezależnie od tego, czy jedzie prosto, czy skręca.
Dlaczego? Bo tramwaj i pozostałe pojazdy znajdują się w stosunku do siebie w sytuacji równorzędnej i wówczas pojazd szynowy staje się „uprzywilejowany” na mocy przepisów.
Odmiennie przedstawia się kwestia pierwszeństwa, jeżeli przy wlocie na rondo umieszczony jest znak A-7 „ustąp pierwszeństwa”:
Tramwaj musi ustąpić pierwszeństwa niebieskiemu autu wjeżdżając na rondo, gdyż znajduje się na drodze podporządkowanej. Wskazania znaków określających pierwszeństwo są nadrzędne w stosunku do przepisów.
Gdy tramwaj znajdzie się już na rondzie, znowu nabywa pierwszeństwa wobec innych pojazdów. Kierujący srebrnym autem musi zatem ustąpić pierwszeństwa tramwajowi zjeżdżającemu z centralnej wyspy.
To samo dotyczy sytuacji, kiedy to tramwaj na wyspie skręca.
Czy tramwaj ma pierwszeństwo na rondzie ze sygnalizacją świetlną?
A jak przedstawia się sytuacja na rondach z sygnalizacją świetlną? Tak samo, jak na rondach ze znakami określającymi pierwszeństwo.
Motorniczy tramwaju musi zastosować się do wskazań sygnalizacji świetlnej. Dla tramwajów najczęściej stosowana jest odrębna sygnalizacja, ale jej wskazania muszą być oczywiście zgodne ze wskazaniami całej sygnalizacji na skrzyżowaniu.
W sytuacji pokazanej na rysunku tramwaj ustępuje pierwszeństwa niebieskiemu autu poruszającemu się po obwiedni ronda.
Tramwaj ma pierwszeństwo przed niebieskim samochodem, bo dla tramwaju wyświetlany jest teraz sygnał zielony.
Gdy tramwaj znajduje się już na rondzie, jest w sytuacji równorzędnej w stosunku do innych pojazdów. A zatem ma znów pierwszeństwo, a kierujący srebrnym samochodem musi ustąpić pierwszeństwa tramwajowi zjeżdżającemu z centralnej wyspy.
Tramwajowi przysługuje również pierwszeństwo podczas skręcania na wyspie centralnej. Gdy opuszcza tę wyspę ma pierwszeństwo przed innymi pojazdami. Kierujący niebieskim samochodem musi ustąpić pierwszeństwa tramwajowi mimo, że dla obu pojazdów przed wjazdem na rondo wyświetlany był sygnał zielony.
Ale uwaga! Istnieją również takie ronda, na których sygnalizatory dla tramwajów mogą zmienić omawiane powyżej zasady. W sytuacji pokazanej na rysunku sygnalizator umieszczony na wyspie zabrania w tym momencie tramwajowi opuszczenia tej wyspy. Tramwaj musi się zatrzymać.
Dla kierującego samochodem jadącym po obwiedni ronda może to być sytuacja dosyć niejasna, bo zazwyczaj nie widzi on wskazań sygnalizatora tramwajowego. Trzeba tu polegać na uważnej obserwacji. Jeżeli tramwaj zatrzymał się przy krawędzi wyspy i czeka, to wówczas możemy śmiało jechać. Jeśli jednak tramwaj porusza się po wyspie, nie możemy być pewni jaki sygnał jest dla niego wyświetlany.
Kiedy tramwaj ma pierwszeństwo? Podstawowa zasada
Pierwszeństwo tramwaju na rondzie tylko pozornie może wydawać się niejasne i zawiłe. Zapamiętajcie podstawową zasadę - jeżeli tramwaj i samochód znajdują się w sytuacji równorzędnej to wówczas pierwszeństwo ma tramwaj. Jeśli natomiast pierwszeństwo określają znaki bądź sygnalizacja świetlna, to tramwaj przestaje być „uprzywilejowany” wobec innych pojazdów.
Pamiętajcie też zawsze o zachowaniu szczególnej ostrożności, bo tramwaj jest bardzo ciężki, ma długą drogę hamowania, a więc zderzenie z nim może być dla was bardzo groźne.