Kierowcy zapominają o zasadzie sygnalizatora S-3. Efektem chaos na drodze

Często zdarza się, że kierowcy zawracają na skrzyżowaniu, na którym umieszczony jest sygnalizator S-3 do skrętu w lewo. Ostatnio jeden z naszych czytelników napisał do nas wiadomość, w której przyznał się do takiego manewru i poskarżył, że został za to ukarany mandatem. "I cóż takiego się stało, że zawróciłem?" – pyta czytelnik, a ja postaram się to mu (i jemu podobnym kierowcom) wyjaśnić.

Co oznacza sygnalizator kierunkowy S-3?

Sygnał wyświetlany na sygnalizatorze S-3 różni się tym od zwykłego okrągłego sygnału, że otwiera lub zamyka drogę tylko w określonym kierunku lub kierunkach, podczas gdy sygnalizator z sygnałem okrągłym otwiera lub zamyka drogę we wszystkich kierunkach.

Zgodnie z par. 97. pkt. 3 Rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie znaków i sygnałów drogowych:

A zatem kierowca widząc zielony sygnał na sygnalizatorze kierunkowym S-3 może śmiało jechać i być pewnym, że żaden pojazd ani inny uczestnik ruchu drogowego nie przetnie toru jazdy jego samochodu.

Reklama

Kiedy nie można zawracać na sygnalizatorze kierunkowym?

Dlaczego zawracanie przy sygnalizatorze kierunkowym do skręcania w lewo może spowodować sytuację kolizyjną? Popatrzcie raz jeszcze na zamieszczoną wcześniej grafikę:

Najpierw przyjrzyjmy się pojazdom nr 1 i 2. Dla obu z nich wyświetlany jest sygnał zielony na sygnalizatorze S-3. Dla samochodu nr 1 wyświetlany jest na sygnalizatorze sygnał zezwalający na skręcanie w prawo, a dla samochodu nr 2 na skręcanie w lewo. Jeżeli obaj kierowcy przestrzegaliby wskazań sygnalizatorów, to pojazdy mogłyby przejechać przez skrzyżowanie w sposób bezkolizyjny.

Jednak kierowca samochodu nr 2 nie skręca w lewo, ale zawraca. W ten sposób powoduje sytuację kolizyjną. Kierujący samochodem nr 1 nie spodziewa się, że na swoim torze jazdy napotka jakiś pojazd.

Podobna sytuacja występuje pomiędzy samochodami 3 i 4. Kierowca samochodu nr 3 ma wyświetlany sygnał czerwony z zieloną strzałką. Może więc wykonać skręt warunkowy w prawo. Kierowca samochodu nr 4 zamiast skręcić w lewo tak jak wskazuje to sygnalizator kierunkowy wyświetlany dla niego - zawraca. Czy kierujący samochodem 3 ma ustąpić pierwszeństwa pojazdowi, który w ogóle nie powinien się tam znaleźć?

Zerknijcie jeszcze na pojazdy nr 5 i nr 6. Na niektórych skrzyżowaniach zdarza się, że dozwolony jest dla niebieskiego samochodu nr 6 skręt warunkowy podczas wyświetlania zielonej strzałki. W takim przypadku kierowca tego auta musi jednak bezwarunkowo ustąpić pierwszeństwa pojazdom, dla których ruch jest otwarty sygnalizatorem S-3 do skręcania w lewo, na przykład autobusowi nr 5.

Jak widać więc, niedozwolone wykonywanie manewru zawracania przy sygnalizatorze kierunkowym zezwalającym tylko na skręcanie w lewo może spowodować niebezpieczne sytuacje. Sygnalizatory kierunkowe są po to, aby zapewnić szybkie i sprawne opuszczenie skrzyżowania przez pojazdy jadące w określonym kierunku. Skręcający kierowcy zazwyczaj poruszają się ze znaczną prędkością zakładając, że nie napotkają ruchu kolizyjnego.

Jakie są rodzaje sygnalizatorów kierunkowych?

Są sygnalizatory kierunkowe również zezwalające na zawracanie i tylko przy takim sygnalizatorze można taki manewr wykonać. Wyglądają one tak:

Naprawdę warto znać i stosować się do wskazań sygnalizatorów kierunkowych. Organizatorzy ruchu zaprojektowali skrzyżowanie tak, aby zapewnić kierowcom jak najsprawniejszy przejazd. Nie starajcie się zatem być sprytniejsi, bo utrudnicie jazdę sobie i innym.

Jan Maryn

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: sygnalizacja świetlna | znaki drogowe
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy