Znak B-43 to niezwykłe ograniczenie prędkości. Wprowadza ważną zasadę
Wśród setek znaków drogowych istnieje pewien szczególny, który choć podobny do powszechnie znanego ograniczenia prędkości, działa na zupełnie innych zasadach. Mowa o znaku B-43, czyli oznaczeniu "Strefa ograniczonej prędkości", który wprowadza nietypowe reguły obowiązujące kierowców.

W skrócie
- Znak B-43, znany jako "Strefa ograniczonej prędkości", wprowadza zasady, które obowiązują na całym obszarze strefy, aż do znaku B-44, który odwołuje ograniczenie.
- W odróżnieniu od znaku B-33, którego moc kończy się na najbliższym skrzyżowaniu, B-43 działa na wszystkich drogach w obrębie strefy.
- Kierowcy muszą przestrzegać ograniczeń prędkości w strefach oznaczonych B-43, aby unikać mandatów i utraty prawa jazdy.
- Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Interii
Znak B-43 i znak B-33 - czym się różnią?
System ograniczeń prędkości w Polsce opiera się na dwóch filarach. Pierwszy z nich to przepisy określające maksymalną dozwoloną szybkość dla poszczególnych typów dróg - 50 km/h w terenie zabudowanym, 90 km/h poza terenem zabudowanym, 120 km/h na drogach ekspresowych dwujezdniowych i 140 km/h na autostradach. Drugi filar stanowią znaki drogowe B-33, czyli klasyczne, okrągłe oznaczenia z czerwoną obwódką prezentujące dozwoloną prędkość.
Znak B-43 wprowadza jednak zupełnie inny mechanizm ograniczenia prędkości. W przeciwieństwie do standardowego ograniczenia B-33, którego moc prawna wygasa na najbliższym skrzyżowaniu, tablica B-43 wyznacza całą strefę objętą określonym limitem..
Jak działa strefa ograniczonej prędkości?
Znak B-43 ma formę prostokątnej, białej tablicy z określoną wartością ograniczenia prędkości. Jest on bardziej "pojemny" niż standardowe ograniczenie, ponieważ obejmuje cały obszar aż do znaku odwołującego. Najważniejsze cechy strefy ograniczonej prędkości to:
- Ograniczenie obowiązuje na wszystkich drogach w obrębie strefy, również na drogach poprzecznych i równoległych znajdujących się w tym obszarze.
- Limitu prędkości nie odwołuje żadne skrzyżowanie, nawet to z sygnalizacją świetlną czy drogą z pierwszeństwem przejazdu.
- Oznaczenie przestaje działać dopiero po napotkaniu znaku B-44 "Koniec strefy ograniczonej prędkości".
W praktyce wjeżdżając w obszar oznaczony znakiem B-43, kierowca musi stosować się do określonego limitu prędkości na wszystkich drogach w tej strefie, niezależnie od liczby skrzyżowań, które napotka.
Gdzie najczęściej spotkamy znak B-43?
Strefy ograniczonej prędkości są szczególnie popularne w miejscach o zagęszczonej sieci dróg i znacznym natężeniu ruchu pieszego. Najczęściej znak B-43 możemy spotkać:
- Na osiedlach mieszkaniowych, gdzie często ograniczenie wynosi 30 km/h dla zapewnienia bezpieczeństwa mieszkańców.
- W centrach miast, szczególnie w strefach o charakterze historycznym lub handlowym.
- Na parkingach i terenach rekreacyjnych, gdzie porusza się duża liczba pieszych.
- Na obszarach szkolnych i przy placówkach edukacyjnych.
Zastosowanie znaku B-43 zamiast klasycznego B-33 znacząco upraszcza oznakowanie tych obszarów. Dzięki temu rozwiązaniu zarządcy dróg nie muszą instalować dziesiątek powtarzających się ograniczeń na każdym skrzyżowaniu w obrębie strefy.
Znak B-43 i mandaty
Choć mechanizm działania znaku B-43 różni się od standardowego ograniczenia, sankcje za jego nieprzestrzeganie pozostają identyczne. Kierowcy ignorujący limit prędkości w strefie muszą liczyć się z:
- Mandatem karnym - w wysokości od 50 do 2500 zł, w zależności od skali przekroczenia prędkości.
- Punktami karnymi - nawet do 15 punktów przy znacznym przekroczeniu limitu.
- Utratą prawa jazdy - w przypadku przekroczenia dozwolonej prędkości o ponad 50 km/h w terenie zabudowanym, nawet jeśli limit w strefie jest niższy niż standardowe 50 km/h.
Przykładowo, jeśli w terenie zabudowanym ustanowiono strefę ograniczonej prędkości do 30 km/h, kierowca poruszający się z prędkością 81 km/h i większą straci prawo jazdy na 3 miesiące.
Znak B-43 to nie tylko ograniczenie prędkości
Znak B-43 wprowadza również dodatkowe zasady, które nie są powszechnie znane wśród kierowców:
Na terenie strefy z ograniczeniem do 30 km/h lub niższym, zarządca drogi nie ma obowiązku oznaczania progów zwalniających specjalnymi znakami ostrzegawczymi. Wjeżdżając do takiej strefy kierowcy powinni być przygotowani na możliwość napotkania elementów uspokojenia ruchu.
W strefach ograniczonej prędkości często występują wyłącznie skrzyżowania równorzędne, nawet jeśli geometria drogi sugeruje inaczej. Kierowcy muszą zachować szczególną czujność i stosować zasadę prawej ręki.
Na obszarze strefy ograniczonej prędkości często pojawiają się też rozwiązania uspokajające ruch, takie jak szykany czy zwężenia jezdni.