Czy odcinkowy pomiar prędkości musi być oznakowany? Mandat i zaskoczenie

Oprac.: Anna Czowalla

Bezpieczeństwo na drogach to priorytet, dlatego odcinkowy pomiar prędkości stał się powszechnym narzędziem kontrolnym. Ale czy zawsze musimy być informowani o jego obecności? Wyjaśniamy, jak działa system odcinkowego pomiaru prędkości i jakie przepisy regulują jego oznakowanie.

O zbliżaniu się do odcinkowego pomiaru prędkości informuje znak D-51a.
O zbliżaniu się do odcinkowego pomiaru prędkości informuje znak D-51a.Piotr Kamionka/REPORTEREast News

Jak działa odcinkowy pomiar prędkości?

System odcinkowego pomiaru prędkości ma na celu zachęcenie kierowców do utrzymywania przepisowej prędkości na całym odcinku drogi. W odróżnieniu od tradycyjnych fotoradarów, rejestrujących jedynie chwilowe przekroczenie prędkości, tutaj liczy się średnia prędkość pojazdu.

Na początku i końcu kontrolowanego odcinka ustawione są kamery, które rejestrują czas wjazdu i wyjazdu pojazdu. System oblicza średnią prędkość, porównując czas przejazdu z długością odcinka. Przekroczenie dopuszczalnej prędkości skutkuje mandatem, który może wynosić od 50 zł (przekroczenie prędkości do 10 km) do nawet 5000 zł (przekroczenie prędkości do 70 km i więcej). Urządzenia rejestrują dane takie jak:

  • numer rejestracyjny pojazdu,
  • data,
  • czas przejazdu
  • miejsce pomiaru.

Czy odcinkowy pomiar prędkości musi być oznakowany?

Zgodnie z Kodeksem drogowym, Inspekcja Transportu Drogowego odpowiada za wykrywanie wykroczeń przy użyciu tych urządzeń. Obowiązek oznakowania odcinkowego pomiaru prędkości wynika z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 roku w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przepisy nakazują stosowanie znaku D-51a "Automatyczna kontrola średniej prędkości" na początku odcinka objętego pomiarem.

W sytuacji, gdy miejsce początkowe znajduje się w obszarze ograniczonej widoczności, dopuszczalne jest umieszczenie dodatkowego znaku D-51a z tabliczką T-1a wskazującą odległość do punktu pomiarowego. Na zakończeniu odcinka ustawiany jest znak D-51b "Koniec automatycznej kontroli średniej prędkości".

Znaki informacyjne są kluczowe dla poprawnego działania systemu i zapewnienia transparentności wobec kierowców. Znaki D-51a i D-51b pojawiają się w odpowiednich odległościach zależnych od rodzaju drogi:

  • 100–200 m – drogi o dopuszczalnej prędkości do 60 km/h,
  • 200–500 m – drogi o prędkości powyżej 60 km/h,
  • 500–700 m – drogi ekspresowe i autostrady.

Dzięki temu kierowcy mają czas na reakcję i dostosowanie prędkości do obowiązujących ograniczeń.

Dlaczego odcinkowy pomiar prędkości jest skuteczny?

Ideą wprowadzenia tego systemu jest nie tylko poprawa bezpieczeństwa, ale również ograniczenie ryzyka kolizji wynikających z nagłego hamowania przed tradycyjnymi fotoradarami. Kierowcy, świadomi pomiaru średniej prędkości, są bardziej skłonni do przestrzegania przepisów przez cały odcinek drogi.

System odcinkowego pomiaru prędkości cechuje się wysoką skutecznością, ponieważ funkcjonuje nieprzerwanie przez całą dobę, niezależnie od warunków atmosferycznych. W przypadku ograniczonej widoczności, pojazdy są wykrywane dzięki technologii podczerwieni.

Aktualnie system działa na ponad 233 km dróg w Polsce, ale planowane jest rozszerzenie na ponad 600 km. Nowe lokalizacje będą obejmować głównie odcinki szczególnie niebezpieczne, gdzie dochodzi do wielu wypadków.

"Graffiti". Myrcha o zaostrzeniu kar dla kierowców-recydywistówPolsat NewsPolsat News
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas