Prawo jazdy dla 17-latków? Polacy mają zdecydowane zdanie

Mirosław Domagała

Mirosław Domagała

Aktualizacja

Już wkrótce za kierownicą samochodów w Polsce będą mogli usiąść 17-latkowie. Nie będzie to specjalną nowością, bo takie przepisy już kiedyś w Polsce obowiązywały. A co sądzą Polacy o tym, by samochód mogły prowadzić osoby niepełnoletnie?

Prawo jazdy dla 17-latków wzbudza kontrowersje
Prawo jazdy dla 17-latków wzbudza kontrowersjeNewsLubuskiEast News

Dopuszczenie 17-latków do prowadzenia samochodów to część pakietu większych zmian w przepisach ruchu drogowego, jaki szykuje rząd. Większość tych zmian sprowadza się do zaostrzenia reguł gry - za popełnione wykroczenia kierowcy mają być karani ostrzej niż obecnie.

Rząd zaostrza przepisy, ale dopuści za kierownicę 17-latków

Wśród tych zmian jest tylko tylko jedna liberalizacja zasad - rząd chce, by prawo jazdy można było uzyskać w wieku 17, a nie – jak obecnie – 18 lat. Sam pomysł nie jest nowy – 17-latkowie mogli zdobywać prawo jazdy kategorii B aż do 2003 roku, dopiero wtedy granica wieku została podniesiona.

O ile jednak wówczas 17-latek miał identyczne uprawnienia jak 18-latek, to dzisiaj zasady mają być już nieco inne. Niepełnoletni kierowca ma prowadzić pojazd tylko w towarzystwie starszego i bardziej doświadczonego kierowcy.

Nazywany w ustawie "osobą towarzyszącą", spełniać musi konkretne wymagania:

  • mieć ukończone 25 lat;
  • posiadać prawo jazdy kategorii B od co najmniej 5 lat, które nie jest zatrzymane
  • nie podlegać zakazowi prowadzenia pojazdów w ciągu ostatnich 5 lat;
  • nie znajdować się pod wpływem alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu.

Okres próbny dla młodych kierowców

Ponadto wszyscy młodzi kierowcy w wieku 17-20 lat mają być objęci okresem próbnym. Dla 17-latka będzie on trwał 3 lata, a dla 18-latka - 2 lata. Granicą wieku, gdy młody człowiek stanie się pełnoprawnych kierowcą zostanie więc podniesiona z obecnych 18 do 20 lat.

W okresie próbnym kierowców obowiązywać będzie zakaz:

  • spożywania alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu (limit 0,0 a nie 0,2 promila);
  • przekraczania prędkości 50 km/h na obszarze zabudowanym, 80 km/h poza obszarem zabudowanym oraz 100 km/h na autostradzie i drodze ekspresowej dwujezdniowej;
  • wykonywania przewozu osób taksówką albo w ramach przewozu okazjonalnego.

Do przestrzegania dodatkowych ograniczeń motywować mają przepisy mówiące o wydłużeniu okresu obowiązywania okresu próbnego o kolejne dwa lata, w przypadku, gdy kierowca w czasie trwania okresu próbnego ”popełni dwa wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji”.

Oznacza to, że dwa mandaty z automatu przedłużą okres próbny o kolejne 24 miesiące. Ale i tutaj pojawia się haczyk. Okres próbny może zostać wydłużony maksymalnie dwukrotnie. Kolejne mandaty oznaczać już będą cofnięcie uprawnień.

17-latkowie legalnie jeżdżą samochodami w Europie

Chociaż 17-latkowie legalnie zasiadają za kierownicą samochodów w wielu europejskich krajach o wysokiej kulturze drogowej i niskiej liczbie wypadków (jak np. Niemcy, Dania, Francja, Włochy, kraje Skandynawskie), to okazuje się, że Polacy podchodzą do nowych przepisów ze sceptycyzmem.

Co Polacy sądzą o prawie jazdy dla 17-latków?

W sondażu Ibris dla Radia Zet niemal 64 proc. ankietowanych było przeciwnych obniżeniu wieku, w którym można zdobyć prawo jazdy. 36,9 proc. ankietowanych - na stwierdzenie "należy obniżyć graniczny wiek zdawania egzaminu na prawo jazdy kategorii B (samochody osobowe) na 17 lat” - odpowiedziało, że "zdecydowanie się nie zgadza", a 27 proc. było zdania, że "raczej się nie zgadzam", co razem stanowi niemal 2/3 Polaków, którzy są przeciw obniżeniu wieku, w którym można przystąpić do egzaminu na prawo jazdy kategorii B.

"Zdecydowanie się zgadzam" stwierdziło 8,5 proc. ankietowanych, a 21 proc. odpowiedziało "raczej się zgadzam". "Nie wiem/trudno powiedzieć" wyraziło 6,6 proc. respondentów.

Co może zaskakiwać, najbardziej przeciwne były osoby starsze, w wieku między 50. a 69. rokiem życia, a więc takie, które same mogły zdobyć prawo jazdy będąc 17-latkiem. Ale nawet grupie wiekowej 18-29 lat za pomysłem obniżenia wieku było 46 proc. ankietowanych, a przeciwnych było 52 proc. (2 proc. nie miało zdania).

Inna sprawa, że zapewne większość ankietowanych mogła nie wiedzieć, że za obniżeniem wieku tak naprawdę kryje się zaostrzenie przepisów, które obejmie nie tylko 17-, ale również 18- i 19-latków. Tego w kwestionariuszu pytań nie dodano.

Test wideo Renault Rafale. Duży SUV, a pali mniej niż 5 l/100 kmAdam MajcherekINTERIA.PL