Zestaw naprawczy do opon zamiast koła zapasowego. Jak go używać?
Oprac.: Tomasz Wróblewski
Zestaw naprawczy do opon to doskonała opcja dla każdego, kto chce szybko i skutecznie naprawić ogumienie. Jeżeli doszło do awarii, trzeba działać natychmiast. Sprawdź, jakie zalety posiada pakiet pomocniczy i w jakiej sytuacji sprawdzi się najlepiej.
Przebita opona w trakcie drogi do pracy czy podróży do innego miasta to koszmar każdego kierowcy. Wymiana opony jest skomplikowana dla osób, które będą robić to po raz pierwszy. Dodatkowo dochodzą czynności związane z odpowiednim podnoszeniem samochodu. Na ratunek kierowcom przychodzi wtedy poręczny zestaw naprawczy do opon. To niewielki pakiet, zawierający dwa podstawowe elementy, które pomogą nam w szybkiej naprawie.
Czym jest i co powinien zawierać zestaw naprawczy do opon?
Powietrze uciekające z opony może wprowadzić kierowcę w nie lada problem na drodze. Zestaw naprawczy do opon to szybkie rozwiązanie w kryzysowej sytuacji.
Podstawowy pakiet powinien zawierać:
- preparat do uszczelniania (piankę),
- kompresor do pompowania ogumienia (podłączany do gniazdka w samochodzie).
Głównym celem zestawu jest napompowanie opony oraz napełnienie jej środkiem uszczelniającym.
Działanie zestawu naprawczego do opon krok po kroku
Zestaw naprawczy do opon powinien zostać zaaplikowany w kilku prostych krokach:
- Odkręć wentyl od opony.
- Podłącz rurkę, która wprowadzi piankę do szczeliny.
- Dopasuj rurkę do kompresora.
- Podłącz urządzenie do gniazdka o mocy 12 V, które znajduje się w samochodzie.
- Uruchom urządzenie.
- Poczekaj kilka minut, aż opona zostanie skutecznie napełniona.
Na uszkodzenie opony wpływają czynniki zewnętrzne, ale i konkretne ciśnienie. Warto zakupić kompresor dobrej jakości, który pokaże poprawny odczyt.
Wady i zalety zestawu naprawczego do opon
Zestaw naprawczy do opon bez wątpienia ma kilka zalet. Warto tu wymienić:
- Niewielkie rozmiary. Zestaw jest łatwiejszy w przewożeniu niż opona zapasowa
- Zwiększenie miejsca w bagażniku. W pojazdach ze zbiornikiem LPG opona często jest przewożona w bagażniku, zajmując sporo jego powierzchni,
- Mniejszą wagę pojazdu, a tym samym ograniczenie zużywania paliwa,
- Szybkość usunięcia awarii na drodze.
Ale zestaw naprawczy ma też wady. Trzeba pamiętać o tym, że:
- Zestaw naprawczy działa skutecznie w przypadku niewielkich uszkodzeń,
- Pakiet należy stosować wyłącznie na powierzchni jezdnej opony (nie powinien być używany gdy opona jest uszkodzona z boku),
- Opona nadal będzie potrzebowała profesjonalnego serwisowania lub wulkanizacji (zestaw to jedynie chwilowy zamiennik)
- Opona naprawiona zestawem naprawczym powinna być używana jedynie przez kilkadziesiąt kilometrów (kierowca podejmuje ryzyko, używając jej dłużej).
Uszczelnienie opony należy traktować wyłącznie jako szybką naprawę ogumienia i możliwość dotarcia do serwisu. Wiąże się z tym zachowanie większej ostrożności na drodze i ograniczenie prędkości do 70-80 km/h.
Warto też wiedzieć, że wulkanizatorzy często nie chcą podejmować się naprawy opony po użyciu zestawu naprawczego. Wynika to z problemów, jakie stwarza uszczelniacz. Jest on często na tyle mocny, że wnika w strukturę ogumienia i jest trudny do usunięcia. Z tym faktem wiąże się również problem czyszczenia elementu.
Zestaw naprawczy do opon czy koło zapasowe. Co jest lepszym wyborem?
Zapasowa opona to wciąż bardzo popularna metoda na rozwiązanie problemu z uszkodzonym ogumieniem.
Zestaw naprawczy do opon daje większe możliwości działania, jednak nadal wielu kierowców ma wątpliwości, by go używać. Wybór, jaki powinniśmy zastosować, powinien być uzależniony od sytuacji, w której się znaleźliśmy.
Znajdując się w długiej trasie, gdy samochód może być dodatkowo obciążony, warto zdecydować się na standardową wymianę całego koła zapasowego.
Jeżeli natomiast przemieszczamy się głównie po mieście i posiadamy niewielką przestrzeń bagażową (zastąpioną zbiornikiem na gaz LPG), wtedy zdecydowanie lepszym wyborem okaże się zestaw naprawczy do opon.