Opony całoroczne. Co sprawdzić przed zimą?
Około 15 proc. wszystkich kierowców używa opon całorocznych. Jest to rozwiązanie wygodne, jednak może prowadzić do późniejszych komplikacji - wszystko przez zaniedbanie. Na co warto zwrócić uwagę?
Nadchodzący sezon zimowy i aktualne spadki temperatur są zwiastunem złych warunków na drodze. Drogowców zapewne ponownie zaskoczy zima, a przez to podwójnie odczujemy pogorszenie stanu jezdni. W przypadku opon całorocznych przed sezonem trzeba szczególnie się przygotować.
Producenci opon, zwłaszcza tych z "górnej półki", udzielają gwarancji na nowe opony. Warto pamiętać, że obowiązuje ona od daty zakupu, a nie daty wyprodukowania. Dodatkowo, za nowe opony uznaje się egzemplarze z datą produkcji do 36 miesięcy od daty produkcji. W przypadku zamówienia dostarczone mogą nam zostać opony wprost z fabryki, jak również takie, które przeleżały w magazynie kilkanaście miesięcy.
Nie ma to jednak wpływu na właściwości jezdne bądź trwałość takiego ogumienia. W skład mieszanki zaliczają się również substancje konserwujące, które mają za zadanie utrzymywanie materiału w odpowiedniej kondycji. Przed sezonem warto sprawdzić stan ogumienia i potencjalne uszkodzenia. Kwestie warunków gwarancji są zależne od producenta, jednak znając numer DOT, który służy do identyfikacji opon, można takie opony zwrócić.
Warto okresowo sprawdzić stan opon. Należy także zwrócić uwagę na wszelkie wibracje i niepokojące sygnały, które mogą mieć związek z oponami. W specjalistycznym warsztacie mechanicy łatwo sprawdzą newralgiczne elementy, które mogą ulec uszkodzeniu. Dodatkowo koła można wyważyć, by wyeliminować wibracje i drgania. Jazda z wadliwym ogumieniem może okazać się tragiczna w skutkach. Kwestie nieodpowiedniego wyważenia kół wpływają również na inne elementy, powodując ich niepotrzebne obciążenie.
To często lekceważony element. Gdy temperatura na zewnątrz spada, to samo dzieje się z ciśnieniem w oponach. Spadek ciśnienia może spowodować pogorszenie się właściwości jezdnych, wydłuża drogę hamowania, naraża na większe prawdopodobieństwo uszkodzenia opon a przede wszystkim powoduje szybsze ich zużycie. Szacuje się, że przez brak odpowiedniego ciśnienia, wzrasta ono trzykrotnie.
Prawidłowa wartość ciśnienia jest najczęściej podawana w instrukcjach pojazdu, na dolnej części środkowego słupka, a w starszych pojazdach również na klapce wlewu paliwa. Przed wyruszeniem w trasę najlepiej raz w miesiącu sprawdzić, czy jest ono na odpowiednim poziomie i w razie potrzeby odwiedzić stacje benzynową bądź we własnym zakresie odpowiednio je dopompować.
***