Potężne mrozy nad Polską. Jak szybko nagrzać kabinę samochodu?
Kierowcy zmagają się z mrozami, odśnieżają auta, skrobią szyby i marzną w zimnych kabinach. Wiele osób nie wie jednak, że istnieje prosty sposób na szybkie nagrzanie wnętrza samochodu. Kluczem jest przycisk obiegu wewnętrznego powietrza, oznaczony ikoną samochodu z zakrzywioną strzałką. Jak go używać, by szybko podnieść temperaturę w aucie?

W mroźny poranek chcemy jak najszybciej zagrzać kabinę auta, żeby odciąć się od warunków panujących na zewnątrz, poczuć ciepło i nie narazić się na chorobę. Nie wszyscy wiedzą, że dużo skuteczniej nagrzejemy wnętrze korzystając z obiegu wewnętrznego.
Obieg wewnętrzny powietrza – co to jest i gdzie go znaleźć?
Przycisk lub suwak aktywujący obieg zamknięty zazwyczaj znajduje się na konsoli centralnej, w pobliżu panelu sterowania nawiewami. Po jego wciśnięciu układ wentylacji przestaje pobierać zimne powietrze z zewnątrz, a zaczyna krążyć powietrze już obecne w kabinie. Taka cyrkulacja pozwala szybciej ogrzać wnętrze samochodu zimą oraz efektywniej schłodzić kabinę latem.
Dlaczego warto włączyć obieg wewnętrzny zimą?
Po pierwsze, powietrze krążące wewnątrz szybciej osiąga wyższą temperaturę, co skraca czas oczekiwania na ciepło. Dodatkowo korzyścią jest zmniejszenie poboru paliwa – mniejsze obciążenie układu grzewczego może pozytywnie wpłynąć na spalanie zanim ruszymy, czy gdy stoimy w korku.
Kiedy jeszcze warto używać obiegu zamkniętego?
Obieg wewnętrzny przydaje się nie tylko zimą, ale również w innych sytuacjach, takich jak jazda w korku za dymiącym autem – chroni przed wdychaniem spalin. Przydaje się też gdy przejeżdżamy przez obszary z przykrym zapachem – np. obok pola z obornikiem lub fabryki. Latem pozwoli na szybsze schłodzenie kabiny.
Obieg wewnętrzny zimą – o czym pamiętać?
Choć obieg zamknięty jest przydatny, jego używanie przez dłuższy czas może prowadzić do negatywnych skutków:
- Parowanie szyb – brak dopływu świeżego powietrza powoduje wilgoć i osadzanie się pary.
- Zaduch i spadek koncentracji – niedostatek tlenu obniża komfort podróży i może prowadzić do senności kierowcy, szczególnie nocą.
Dlatego obiegu wewnętrznego nie powinno się używać przez cały czas. Warto go uruchomić na kilka minut po odpaleniu auta, aby przyspieszyć nagrzewanie, a następnie przełączyć nawiew na obieg zewnętrzny.
Nie czekaj na postoju – ruszaj w drogę
Wielu kierowców popełnia błąd, czekając na postoju, aż samochód się nagrzeje. Tymczasem najlepszym sposobem na szybkie podniesienie temperatury w kabinie jest ruszenie w trasę. Jazda obciąża silnik, co przyspiesza jego rozgrzanie, a tym samym szybciej dostarcza ciepłe powietrze do wnętrza.
W trakcie siarczystych mrozów obieg wewnętrzny to skuteczny sposób na szybkie ogrzanie kabiny samochodu. Należy jednak pamiętać, by po kilku minutach przełączyć układ na obieg zewnętrzny, unikając parowania szyb i zaduchu. Warto również regularnie kontrolować stan uszczelek i elementów karoserii, by uniknąć nieszczelności. Taka praktyka zapewni komfort jazdy oraz bezpieczeństwo w każdych warunkach.