Najbardziej awaryjne skrzynie biegów
Skrzynia biegów to skomplikowany podzespół auta. Nawet ręczne przekładnie mogą sprawiać problemy.
Awarie takie jak uszkodzenia mechanizmów różnicowych w skrzyniach Peugeota czy VW lub wycierające się synchronizatory w przekładniach Hondy Civic Type R (powstające opiłki niszczą także inne mechanizmy skrzyni) nie należą do rzadkości.
Poradzi sobie jednak z nimi praktycznie każdy mechanik. Prawdziwe problemy zaczynają się w przypadku przekładni automatycznych. Do ich naprawy potrzebna jest specjalistyczna wiedza i odpowiednie doświadczenie. Nieumiejętna obsługa w najlepszym razie nie przyniesie poprawy, w gorszym - tylko powiększy straty. A te mogą iść w dziesiątki tysięcy złotych.
Dlatego właśnie w przeglądzie najbardziej awaryjnych przekładni przedstawiamy jedynie te automatyczne.
Problemy z automatu
Lepiej zatem unikać samochodów wyposażonych w przekładnie "słynące" z tego, że stwarzają problemy. Tym bardziej, że wiele takich kłopotliwych skrzyń produkowanych było i jest przez specjalistyczne, zewnętrzne firmy i w niemal niezmienionej formie trafia jednocześnie do wielu modeli.
Jak zwykle w takich sytuacjach wiele zależy od indywidualnych przypadków. Jeżeli poprzedni właściciel auta umiał poprawnie obchodzić się ze skrzynią, nie "katował" auta i regularnie wymieniał olej jest duża nadzieja, że z przekładnią nic się nie będzie działo. W innym razie bardzo szybko może się okazać, że z powodu awarii skrzyni biegów samochód z dnia na dzień stał się bezwartościowy.
JATCO JF506E
Typ: automatyczna, 5-biegowa
Nazwy handlowe: Durashift, Tiptronic
Wybrane modele z tą skrzynią: Ford Mondeo, Mazda MPV, VW Golf, Sharan
Usterki
- wadliwy aluminiowy tłok w jednym z koszyków sprzęgłowych
- mechaniczne zużycie elektrozaworów
Koszt naprawy: 6-7 tys. zł
JATCO JF011E
Typ: bezstopniowaNazwa handlowa: CVTWybrane modele z tą skrzynią: Nissan Qashqai, Maxima, X-Trail, Mitsubishi Outlander, Renault Koleos
Usterki
- zużycie stalowych pasków przenoszących napęd między kołami stożkowymi
- awarie modułu sterowania
Koszt naprawy: ok. 10 tys. zł
GM 6T40
Typ: automatyczna, 6-biegowaNazwa handlowa: Hydra-MaticWybrane modele z tą skrzynią: Cadillac SRX, Chevrolet Cruze, Malibu
Usterki
- pęka falisty pierścień sprężysty zespołu sprzęgieł, jego twarde odłamki uszkadzają mechanicznie dalsze elementy przekładni
Koszt naprawy: 6-8 tys. zł
MERCEDES 722.8
Typ: bezstopniowaNazwa handlowa: AutotronicWybrane modele z tą skrzynią: Mercedes klasy A, klasy B
Usterki
- mikropęknięcia w korpusie mechatroniki, przede wszystkim w klasie B
Koszt naprawy: 8-9 tys. zł
AISIN AW TF-80 SC
Typ: automatyczna, 6-biegowaNazwa handlowa: GeartronicWybrane modele z tą skrzynią: Citroen C4, C5, Peugeot 307, Volvo XC60
Usterki
- wadliwie rozwiązany sterownik hydrauliczny w bloku elektrozaworów, problem z biegami: 4., 5. i 6.
Koszt naprawy: ok. 6 tys. zł
AUDI DL501
Typ: dwusprzęgłowa, 7-biegowaNazwa handlowa: S tronicWybrane modele z tą skrzynią: Audi A4, A5, Q5
Usterki
- awarie zespołu mechatroniki prowadzą do uszkodzenia pakietów sprzęgłowych, po wymianie zespołu problem często powraca, zwykle lepiej jest regenerować
Koszt naprawy: 7-16 tys. zł
ZF 6HP
Typ: automatyczna, 6-biegowaNazwa handlowa: Steptronic, TiptronicWybrane modele z tą skrzynią: Audi A8, BMW serii 3 E90, serii 3 E60, serii 7 E65, Jaguar XF, Range Rover
Pierwszy sześciobiegowy automat instalowany w popularnych autach osobowych. Debiutował w BMW serii 7 w 2001 r., do dziś znalazł zastosowanie w kilkunastu modelach, a co za tym idzie występuje w kilku wersjach nieznacznie różniących się budową, gabarytami, zdolnością przenoszenia określonego momentu obrotowego. Pomimo niewątpliwych zalet (szybka zmiana przełożeń, mały wpływ na zużycie paliwa), stwarza problemy, zwłaszcza w mocniejszych autach.
Usterki
- pęka koszyk wałka wejściowego, występuje wtedy problem z biegami 4., 5. i 6. (dotyczy przede wszystkim aut z dużym momentem obrotowym)
- awarie płytki drukowanej sterownika skrzyni
Koszt naprawy: ok. 6 tys. zł
AISIN AW55-50
Typ: automatyczna, 5-biegowaNazwa handlowa: GeartronicWybrane modele z tą skrzynią: Opel Vectra C, Volvo S40, V50, S60, V70, Saab 9-3, Renault Laguna
Przekładnia montowana w wielu modelach, jednak z uwagi na występujące różnice w budowie nie można jej stosować zamiennie. Usterki występują regularnie, ale są dość powtarzalne, zatem serwisy stosunkowo łatwo sobie radzą z ich naprawami.
Usterki
- awarie elektrozaworów (komfortu przełączania, linii ciśnienia, sprzęgła konwertera) w sterowniku skrzyni biegów
- wycieki z chłodnicy skrzyni
Koszt naprawy: ok. 6 tys. zł
LUK 01J
Typ: bezstopniowaNazwa handlowa: MultitronicWybrane modele z tą skrzynią: Audi A4, A5, A6, A7, A8
Doświadczenia z eksploatacji przekładni Multitronic rysują w czarnych barwach zakup auta z taką skrzynią, przede wszystkim z uwagi na jej ograniczoną trwałość. Problemy zaczynają się często już przy 120 tys. km. Symptomami zbliżającej się awarii jest szarpanie na niskich obrotach, pełzanie auta przy ustawieniu skrzyni w pozycji neutralnej, gaśnięcie po wrzuceniu pozycji "D". Przekładnia jest też bardzo podatna na uszkodzenia mechaniczne, można ją zniszczyć np. przy niewielkiej stłuczce. Niestety awarie są trudne do usunięcia, a regeneracja skrzyni - kosztowna.
Usterki
- zużycie stalowego łańcucha przenoszącego napęd
- uszkodzenia kół stożkowych
- awarie komputera sterującego pracą skrzyni biegów
Koszty naprawy: 4-20 tys. zł
Fakty i mity: przekładnie automatyczne
Auto z automatem więcej pali
PRAWDA! Poza najnowocześniejszymi skrzyniami (zwłaszcza typu DSG), konwencjonalne skrzynie z przekładnią hydrokinetyczną z zasady działania (brak mechanicznego połączenia) generują większe straty, które powodują większe zużycie paliwa.
Automaty są bezobsługowe
FAŁSZ! Przekładnie automatyczne uważane są za długowieczne, jednak ich bezawaryjna eksploatacja związana jest z koniecznością regularnej wymiany oleju i filtrów. Większość poważnych awarii jest spowodowana właśnie takim zaniedbaniem.
Automatem nie wolno jechać na luzie
PRAWDA! Poważnym błędem jest wybieranie neutralnego przełożenia w czasie jazdy samochodem ze skrzynią automatyczną. Jest to szczególnie szkodliwe z uwagi na drastyczny spadek ciśnienia w układzie smarowania i ryzyko zatarcia.
Ręczna skrzynia jest tańsza w eksploatacji
FAŁSZ! O ile nie trafi się na przekładnie fabrycznie wadliwe, na dystansie 300 tys. km w przeciętnym automacie wymieni się 5 razy olej (w sumie za 2000 zł), a w ręcznej dwa razy sprzęgło i raz koło dwumasowe, co w popularnym modelu będzie kosztować w sumie 4500 zł.
Tekst: Paweł Tyszko, Bartosz Zienkiewicz, zdjęcia: archiwum, producenci