DSG – skrzynia czy skarbonka?

Motor
Największym błędem użytkowników aut z DSG jest całkowite ignorowanie kwestii wymiany oleju. To niszczy skrzynię
Robert Handzel, www.midparts.pl

Zobacz również:

    Trzy typy skrzyń DSG

    DQ250
    DQ250Volkswagen

    Dane techniczne: DQ250

    Liczba przełożeń
    6
    Maks. moment silnika
    350 Nm
    Typ sprzęgieł
    mokre
    Skoda Octavia II
    Skoda Octavia IISkoda
    DQ200
    DQ200Volkswagen

    Dane techniczne: DQ200

    Liczba przełożeń
    7
    Maks. moment silnika
    250 Nm
    Typ sprzęgieł
    suche
    Volkswagen Passat B6
    Volkswagen Passat B6Volkswagen
    DQ500
    DQ500Volkswagen

    Dane techniczne: DQ500

    Liczba przełożeń
    7
    Maks. moment silnika
    600 Nm
    Typ sprzęgieł
    mokre
    Volkswagen Tiguan
    Volkswagen TiguanVolkswagen

    Trwałość skrzyń DSG, najczęstsze usterki, koszty typowych napraw

    Sterownik i mechatronikę można naprawiać bez konieczności demontażu całej skrzyni.
    Sterownik i mechatronikę można naprawiać bez konieczności demontażu całej skrzyni.Motor
    • Skrzynia 6-biegowa DSG, bez względu na typ, powinna bez większych problemów przejechać 200 tys. km, ale wiele przekładni osiąga przebiegi wynoszące nawet ponad 300 tys. km.
    • W skrzyni 7-biegowej, suche sprzęgła mogą się zużyć już po 150-200 tys. km.
    • Zwykle wcześniej niż sprzęgła zużywa się dwumasowe koło zamachowe silnika. Jest ono o ok. 50 proc. droższe niż koło do wersji ze skrzynią manualną.
    • Nieprawidłowo pracującą skrzynię po dużym przebiegu (np. 300 tys. km) można naprawić poza ASO za ok. 6-9 tys. zł.
    • Używaną skrzynię w dobrym stanie można kupić za ok. 5 tys. zł, jednak oferta przekładni DSG na rynku wtórnym jest znacznie skromniejsza niż w przypadku skrzyń ręcznych.
    • Cena nowej skrzyni DSG w ASO wynosi ok. 25 tys. zł.
    • Jeżeli chodzi o samą skrzynię, to najczęściej pojawiają się usterki sterowania, związane z działaniem tzw. mechatroniki oraz modułu sterującego. Usunięcie usterki tzw. zimnych lutów w module sterującym kosztuje ok. 800-1300 zł. Naprawy przeprowadzają wyspecjalizowane warsztaty.
    • Świecące "PRNDS" na desce rozdzielczej i przełączanie się skrzyni w tryb "N".
    • Twarde załączanie się 1. biegu.
    • Twarde redukcje z 3. na 2. oraz z 2. na 1. bieg, czasami słyszalne wyraźne stuknięcia.
    • Wibracje na 2. biegu podczas zatrzymywania się samochodu.
    • Szarpnięcia między kolejnymi biegami.
    • Wrażenie utraty mocy poniżej 2000 obr./min.
    Sprzęgło mokre
    Sprzęgło mokreMotor
    Motor
    Sterownik hydrauliczny
    Sterownik hydraulicznyMotor
    Koło dwumasowe
    Koło dwumasoweMotor

    Uwaga! Wymiana oleju jest warunkiem bezawaryjnej pracy skrzyni biegów

    Do skrzyń DSG trzeba stosować specjalny olej, niekoniecznie jednak ten z ASO po 110 zł/l.
    Do skrzyń DSG trzeba stosować specjalny olej, niekoniecznie jednak ten z ASO po 110 zł/l.Motor