DSG – skrzynia czy skarbonka?

Motor
Największym błędem użytkowników aut z DSG jest całkowite ignorowanie kwestii wymiany oleju. To niszczy skrzynię
Robert Handzel, www.midparts.pl

Trzy typy skrzyń DSG

DQ250
DQ250Volkswagen

Dane techniczne: DQ250

Liczba przełożeń
6
Maks. moment silnika
350 Nm
Typ sprzęgieł
mokre
Skoda Octavia II
Skoda Octavia IISkoda
DQ200
DQ200Volkswagen

Dane techniczne: DQ200

Liczba przełożeń
7
Maks. moment silnika
250 Nm
Typ sprzęgieł
suche
Volkswagen Passat B6
Volkswagen Passat B6Volkswagen
DQ500
DQ500Volkswagen

Dane techniczne: DQ500

Liczba przełożeń
7
Maks. moment silnika
600 Nm
Typ sprzęgieł
mokre
Volkswagen Tiguan
Volkswagen TiguanVolkswagen

Trwałość skrzyń DSG, najczęstsze usterki, koszty typowych napraw

Sterownik i mechatronikę można naprawiać bez konieczności demontażu całej skrzyni.
Sterownik i mechatronikę można naprawiać bez konieczności demontażu całej skrzyni.Motor
  • Skrzynia 6-biegowa DSG, bez względu na typ, powinna bez większych problemów przejechać 200 tys. km, ale wiele przekładni osiąga przebiegi wynoszące nawet ponad 300 tys. km.
  • W skrzyni 7-biegowej, suche sprzęgła mogą się zużyć już po 150-200 tys. km.
  • Zwykle wcześniej niż sprzęgła zużywa się dwumasowe koło zamachowe silnika. Jest ono o ok. 50 proc. droższe niż koło do wersji ze skrzynią manualną.
  • Nieprawidłowo pracującą skrzynię po dużym przebiegu (np. 300 tys. km) można naprawić poza ASO za ok. 6-9 tys. zł.
  • Używaną skrzynię w dobrym stanie można kupić za ok. 5 tys. zł, jednak oferta przekładni DSG na rynku wtórnym jest znacznie skromniejsza niż w przypadku skrzyń ręcznych.
  • Cena nowej skrzyni DSG w ASO wynosi ok. 25 tys. zł.
  • Jeżeli chodzi o samą skrzynię, to najczęściej pojawiają się usterki sterowania, związane z działaniem tzw. mechatroniki oraz modułu sterującego. Usunięcie usterki tzw. zimnych lutów w module sterującym kosztuje ok. 800-1300 zł. Naprawy przeprowadzają wyspecjalizowane warsztaty.
  • Świecące "PRNDS" na desce rozdzielczej i przełączanie się skrzyni w tryb "N".
  • Twarde załączanie się 1. biegu.
  • Twarde redukcje z 3. na 2. oraz z 2. na 1. bieg, czasami słyszalne wyraźne stuknięcia.
  • Wibracje na 2. biegu podczas zatrzymywania się samochodu.
  • Szarpnięcia między kolejnymi biegami.
  • Wrażenie utraty mocy poniżej 2000 obr./min.
Sprzęgło mokre
Sprzęgło mokreMotor
Motor
Sterownik hydrauliczny
Sterownik hydraulicznyMotor
Koło dwumasowe
Koło dwumasoweMotor

Uwaga! Wymiana oleju jest warunkiem bezawaryjnej pracy skrzyni biegów

Do skrzyń DSG trzeba stosować specjalny olej, niekoniecznie jednak ten z ASO po 110 zł/l.
Do skrzyń DSG trzeba stosować specjalny olej, niekoniecznie jednak ten z ASO po 110 zł/l.Motor