LPG krok po kroku

LPG krok po kroku
LPG krok po krokuAuto Moto

Krok pierwszy: policz opłacalność

Roczne oszczędności dzięki LPG*

Zużycie
benzyny
l/100 km**
                                                         Roczny przebieg samochodu w km
8000
10 000
12 000
14 000
16 000
18 000
20 000
22 000
24 000
26 000
6
671 zł
994 zł
1316 zł
1639 zł
1961 zł
2284 zł
2606 zł
2929 zł
3251 zł
3574 zł
7
825 zł
1201 zł
1577 zł
1953 zł
2330 zł
2706 zł
3082 zł
3458 zł
3835 zł
4211 zł
8
978 zł
1408 zł
1838 zł
2268 zł
2698 zł
3128 zł
3558 zł
3988 zł
4418 zł
4848 zł
9
1132 zł
1616 zł
2099 zł
2583 zł
3067 zł
3551 zł
4034 zł
4518 zł
5002 zł
5486 zł
10
1285 zł
1823 zł
2360 zł
2898 zł
3435 zł
3973 zł
4510 zł
5048 zł
5585 zł
6123 zł
11
1439 zł
2030 zł
2621 zł
3213 zł
3804 zł
4395 zł
4986 zł
5578 zł
6169 zł
6760 zł
12
1592 zł
2237 zł
2882 zł
3527 zł
4172 zł
4817 zł
5462 zł
6107 zł
6752 zł
7397 zł
14
1899 zł
2652 zł
3404 zł
4157 zł
4909 zł
5662 zł
6414 zł
7167 zł
7919 zł
8672 zł
16
2206 zł
3066 zł
3926 zł
4786 zł
5646 zł
6506 zł
7366 zł
8226 zł
9086 zł
9946 zł
18
2514 zł
3481 zł
4449 zł
5416 zł
6384 zł
7351 zł
8319 zł
9286 zł
10 254 zł
11 221 zł
20
2821 zł
3896 zł
4971 zł
6046 zł
7121 zł
8196 zł
9271 zł
10 346 zł
11 421 zł
12 496 zł
*Roczne oszczędności dzięki LPG:
to kwota, która zostanie w kieszeni po roku (nie uwzględniając kosztu montażu instalacji).
Uwzględniono:
360 zimnych rozruchów;
zużycie benzyny przez pierwsze 2 km na poziomie dwukrotnie wyższym (zimny silnik);
roczne wydatki serwisowe dla LPG – 250 zł (w tym droższe badanie tech.);
cenę LPG –2,75 zł/l, benzyny – 5,85 zł/l.
**Zużycie paliwa:
przyjęte do wyliczeń, z założeniem, że samochód zasilany LPG spala o 15 proc. więcej gazu niż benzyny.
***Roczny przebieg samochodu w km:
ma decydujące znaczenie przy wyliczaniu opłacalności montażu instalacji LPG w samochodzie.

Krok drugi: weryfikacja silnika

  • BMW M3 E46 - z powodu ogromnego poboru gazu wymaga zastosowania bardzo szybkich wtryskiwaczy i stabilnego reduktora o dużej wydajności.
  • Ford Focus 1.6 - ma tłoki i głowicę wykonane z materiału nietolerującego zubożenia mieszanki (grozi trwałym uszkodzeniem).
  • Mazda RX-7/RX-8 - silnik Wankla stosowany w Mazdach jest wrażliwy na wahania składu mieszanki. Wymaga dużego doświadczenia przy programowaniu instalacji gazowej.
  • Opel Astra III 1.6 - problemem jest głowica o niskiej odporności na ewentualne przegrzanie.
  • Porsche Cayenne Turbo - ma tzw. inteligentny układ chłodzenia, który chwilami się wyłącza i stwarza wiele problemów w ogrzewaniu reduktora.
  • Subaru Forester/Impreza STI - wymaga demontażu silnika do regulacji luzu zaworowego, ponadto trzeba wymieniać całe szklanki zaworowe, co jest drogie.
  • Volkswagen VR6/W12 - silniki wymagają bardzo specyficznego montażu dysz podawania gazu - inaczej są ciągłe problemy przy pracy na gazie.
  • Volvo S60R/V70R - mają skomplikowany algorytm ciśnienia paliwa.

Krok trzeci: wybór serwisu LPG

Krok czwarty: dobór instalacji

Instalacja podciśnieniowa
Instalacja podciśnieniowaAuto Moto
Sekwencyjny wtrysk gazu
Sekwencyjny wtrysk gazuAuto Moto

Krok piąty: wybór rodzaju zbiornika

Walcowy
WalcowyAuto Moto
Toroidalny
ToroidalnyAuto Moto
Toroidalny podwieszany
Toroidalny podwieszanyAuto Moto
Inne
InneAuto Moto

Krok szósty: wybór miejsca na wlew

Pod klapką
Pod klapkąAuto Moto
  • bardzo estetyczny wygląd
  • zawór jest chroniony przed brudem
  • zawsze trzeba wozić ze sobą specjalną przejściówkę (element przykręcany do gniazda LPG, widoczny na fotografii)
W błotniku
W błotnikuAuto Moto
  • wzorowy dostęp do zaworu
  • duże ryzyko, że pod zaworem utworzy się korozja
  • fatalny wygląd; w zasadzie w Polsce nikt tak nie montuje wlewów gazu (to cecha aut z Holandii)
W zderzaku
W zderzakuShutterstock
  • łatwy dostęp do zaworu - nie trzeba się martwić, że pracownik stacji coś uszkodzi podczas tankowania
  • zderzak pod zaworem jest wykonany z tworzywa i nie koroduje
  • mało estetyczny wygląd

Krok siódmy: wybór miejsca na przełącznik

Przełącznik nie może szpecić deski rozdzielczej. Po jego demontażu zostaje dziura.
Przełącznik nie może szpecić deski rozdzielczej. Po jego demontażu zostaje dziura.Volkswagen

Krok ósmy: odbiór auta po montażu LPG

Krok dziewiąty: formalności

Krok dziesiąty: LPG na co dzień

Przejściówki
PrzejściówkiAuto Moto

To musisz wiedzieć