Coraz drożej, coraz więcej

Paliwo drożeje, ale za jedną pensję możemy go kupić nawet o 2/3 więcej, niż 20 lat temu. W tym samym okresie w Niemczech zmiany podążyły w drugą stronę.

Coraz drożej, coraz więcej
Coraz drożej, coraz więcejMotor

Bardzo często słychać głosy ludzi tęskniących za "starymi, dobrymi czasami", kiedy paliwo było dużo tańsze. Czyżby? Prześledziliśmy ceny paliw na przestrzeni ponad dwóch dekad - od czasu urynkowienia gospodarki. W 1990 r. litr benzyny kosztował średnio 2800 zł, za litr oleju napędowego trzeba było zapłacić 2100 zł (dane GUS). Pamiętajmy, że w 1995 roku przeprowadzono denominację naszej waluty, w ramach której stare 10 000 zł stało się warte tyle, co nowa złotówka. Przy takim przeliczniku benzyna kosztowała 28 gr, a olej napędowy całe 21 gr. Tyle że średnia pensja wynosiła wtedy 1 029 637 zł. Na "nowe pieniądze" to niecałe 103 zł!

Ceny paliw od tego czasu sukcesywnie rosły. Na szczęście jeszcze szybciej rosły w tym okresie nasze pensje. Dla kupujących benzynę najlepszy pod tym względem był rok 2009 - przeciętna wypłata wystarczała na 742 litry tego paliwa. Dla oleju napędowego najlepszy okazał się za to rok 1999 - za średnią pensję można było kupić 948 l ON. Najgorszy dla nabywców obu paliw był rok 1994: pensja wystarczała na 347 litrów benzyny i 455 litrów ON. Warto zwrócić przy tym uwagę na zachowanie cen ropy. Kiedyś było to paliwo zdecydowanie tańsze od benzyny, dziś ceny się zrównały.

I jeszcze jedna ciekawa rzecz. Trudno powiedzieć, by paliwa były tanie, ale o ile u nas w ciągu dwóch dekad stały się o wiele bardziej przystępne, to np. w Niemczech trend jest zupełnie odwrotny. 25 lat temu na litr oleju napędowego wystarczyło tam pracować ok. 5,5 min. W zeszłym roku - już ponad 8,5 min.

Ile litrów paliwa można było kupić za przeciętną pensję i jak zmieniały się ceny paliw?

Ile litrów paliwa można było kupić za przeciętną pensję i jak zmieniały się ceny paliw?Motor

Ciekawe wydarzenia

Najbardziej charakterystyczne momenty w okresie od 1990 do 2012 roku związane ze zmianami cen paliw w Polsce.

1999 - ograniczenie wydobycia

Organizacja państw eksporterów ropy (OPEC) zmniejsza wydobycie.

2001 - maksymalna różnica cen ON/PB

Użytkowanie diesla jest w tym okresie najbardziej opłacalne.

2008 - ON dogania cenę benzyny

Ceny obu paliw po raz pierwszy są tak blisko siebie. Dziś się zrównały.

2009 - obniżka w kryzysie

Rok po wybuchu kryzysu wyraźnie (ale chwilowo) spadają ceny paliw.

Tekst: Mateusz Zardzewiały, Bartosz Zienkiewicz; zdjęcia: archiwum

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas