Dacia Logan MCV 1.2 16V LPG Laureate - test

Trudno o bardziej rozsądny wybór auta niż kombi Dacii, z silnikiem 1.2 i fabryczną instalacją LPG. Taki Logan MCV nie daje za to ani trochę przyjemności z jazdy.

Spora powierzchnia szyb i duże lusterka zapewniają kierowcy dobrą widoczność. W nadkolach mogłyby pomieścić się opony większe niż seryjne 185/65 R15.
Spora powierzchnia szyb i duże lusterka zapewniają kierowcy dobrą widoczność. W nadkolach mogłyby pomieścić się opony większe niż seryjne 185/65 R15.Motor

Nowy Logan MCV zmienił swój charakter w stosunku do poprzednika. Pierwsza generacja tego auta była swego rodzaju pomostem pomiędzy autami typu kombi a kombivan. Nowy model jest aż o 12,5 cm niższy i prezentuje się jak typowe kombi. Ta metamorfoza jest jak najbardziej słuszna, bo obecnie w gamie Dacii jest już prawdziwy kombivan, czyli Dokker.

Wnętrze Logana robi dobre pierwsze wrażenie i nie wygląda wcale tanio. Materiały i precyzja montażu są przyzwoite, wskaźniki czytelne, sterowanie klimatyzacją i regulacja nawiewów powietrza łatwa, a obsługa opcjonalnego systemu nawigacyjnego - wręcz modelowa.

Nie wszystko jest jednak takie, jak można by oczekiwać i zauważa się, że Logan jednak odbiega w wielu miejscach od nowocześniejszych (i droższych) rywali. Na przykład przyciski do obsługi przednich szyb umieszczono na konsoli środkowej, a tylnych na podstawie środkowego podłokietnika (przy okazji utrudniającego zmianę kąta pochylenia oparć siedzeń i zapinanie pasów). Pozycja za kierownicą nie jest najlepsza: kolumnę przestawia się tylko w pionie, a fotel kierowcy trudno wyregulować na wysokość, bo trzeba jednocześnie trzymać dźwignię pod siedziskiem i się z niego unosić.

Dobra, bo duża

Do wszystkich tych rzeczy można jednak przywyknąć. Zdecydowanie ważniejsze jest to, że Logan MCV może spokojnie pełnić rolę pełnoprawnego samochodu rodzinnego. Wnętrze jest bowiem przestronne i bez najmniejszego problemu usiądą w nim wygodnie cztery dorosłe osoby.

Materiały wykończeniowe są bardzo przyzwoite. Kierownicy brakuje osiowej regulacji.Motor

Na wielkie uznanie zasługuje także bagażnik. Ma nisko położony próg ładunkowy, a klapa unosi się wysoko. Pojemność imponuje: do rolety Logan MCV pomieści 573 litry. Ponadto przestrzeń ładunkowa jest bardzo foremna, roleta - choć kiepsko wykonana - ma prowadnice i nie opada po odsunięciu, a bagażnik można w razie potrzeby oddzielić od kabiny solidną siatką. Oparcia tylnej kanapy składają się bardzo lekko, szkoda tylko, że by uzyskać bardziej płaską powierzchnię trzeba także złożyć jej siedzisko, a to jest niedzielone. Nie da się więc wtedy nikogo z tyłu przewieźć.

Samochód rodzinny powinien być - a przynajmniej obecnie jest to jedna z najważniejszych cech - jak najbardziej ekonomiczny w eksploatacji. Teoretycznie najlepszym wyborem jest diesel, ale auto z takim silnikiem jest drogie, a i sam olej napędowy kosztuje obecnie dużo. Najsensowniejszy zatem okazuje się samochód zasilany benzyną i gazem.

Mały koszt, spory zysk

Dacia oferuje fabryczną (tzn. montowaną już na etapie produkcji auta w Rumunii) instalację LPG Landi Renzo do Logana MCV z czterocylindrowym silnikiem benzynowym 1.2 16V o mocy 75 KM. Zbiornik gazu umieszczono we wnęce koła zapasowego, a zamiast niego seryjny jest zestaw naprawczy. Wlew gazu zamontowano pod klapką wlewu paliwa - to znacznie bardziej estetyczne rozwiązanie, niż umieszczenie go na tylnym zderzaku.

A jak Logan MCV z silnikiem 1.2 16V LPG jeździ? Wolno. Jako taką dynamikę ma tylko w mieście (wtedy też pracuje dość cicho i kulturalnie). Jazda na trasie wymaga stoickiego spokoju i zatyczek w uszach, bo powyżej 120 km/h jest już w aucie bardzo głośno. Osiągi - szczególnie elastyczność - są bardzo słabe. I nie ma tu już znaczenia, że na benzynie Logan MCV jest trochę bardziej zrywny - wyniki pomiarów na obu typach paliwa mówią wszystko. Ale tak naprawdę Loganem i tak chce się jeździć spokojnie, bo zaletą układu jezdnego jest raczej komfort resorowania niż wyjątkowo dobre właściwości jezdne.

Średnie zużycie benzyny wyniosło w teście 7,1 l/100 km, a gazu - 9,2 l (do tego trzeba doliczyć ok. 0,4 l benzyny, bo ta też jest spalana podczas rozruchu i do momentu osiągnięcia przez silnik odpowiedniej temperatury, by przejść na zasilanie gazem). Obecnie litr LPG kosztuje 2,51 zł, a benzyny 5,49 zł więc po około 25,5 tys. km zniwelujemy 3500 zł dopłaty, jaką ponieśliśmy na zakup Logana MCV 1.2 LPG w stosunku do analogicznej wersji zasilanej tylko benzyną. Na każdych stu kilometrach będziemy potem "zarabiać" jakieś 13 zł. Warto? Jak najbardziej.

Dacia Logan MCV 1.2 16V LPG Laureate

Dacia Logan MCV 1.2 16V LPG Laureate (czytaj test)

Spora powierzchnia szyb i duże lusterka zapewniają kierowcy dobrą widoczność. W nadkolach mogłyby pomieścić się opony większe niż seryjne 185/65 R15.Motor
Przyciski do sterowania przednimi szybami umieszczono na konsoli środkowej zamiast na drzwiach. W efekcie, trudno do nich sięgnąć.Motor
Szczególnie z przodu Logan drugiej generacji nie wygląda na auto tanie.Motor
Przycisk „klaksonu” w dźwigience to stare i złe rozwiązanie.Motor
Dacia Logan MCV ma 449 cm długości. Dla porównania Golf kombi mierzy 456 cm.Motor
Logan MCV to tanie i proste auto. Świadczy o tym np. częściowo nieosłonięta klapa bagażnika. Będzie porysowana, to pewne.Motor
Oparcia są za miękkie. To przeszkadza podczas długiej jazdy.Motor
Z tyłu jest przestronnie.Motor
Na utrudniającym regulację przednich foteli podłokietniku umieszczono przyciski do obsługi tylnych szyb.Motor
Materiały wykończeniowe są bardzo przyzwoite. Kierownicy brakuje osiowej regulacji.Motor
Pilot do radia pod kierownicą jest za to bardzo praktyczny.Motor
Uchwyt rolety jest wykonany po prostu byle jak. Do poprawy!Motor
Oto powód zakupu Logana MCV – bagażnik o pojemności od 573 do 1518 l. Asymetrycznie dzielone oparcie kanapy to standard.Motor
Siatkę można umieścić za przednimi lub tylnymi siedzeniami.Motor

Dacia Logan MCV 1.2 16V LPG Laureate - podsumowanie

Zakup Logana MCV z silnikiem 1.2 16V z instalacją LPG ma ekonomiczny sens. Poza tym rumuńsko-francuskie kombi przekonuje przestronną kabiną, a przede wszystkim dużym i ustawnym bagażnikiem. Trzeba jednak uczciwie powiedzieć, że Logan MCV jest samochodem bardzo prostym i pod względem komfortu jazdy czy prowadzenia nie dorównuje np. kompaktowym autom sprzed ładnych kilku lat.

Dacia Logan MCV 1.2 16V LPG Laureate: nadwozie i wnętrze

Plusy:

  • dobra przestronność,
  • niezła jakość plastików,
  • duży i ustawny bagażnik

Minusy:

  • niewygodne fotele,
  • nie najlepsza pozycja za kierownicą,
  • mimo prostoty auta przeciętna ergonomia

Dacia Logan MCV 1.2 16V LPG Laureate: układ napędowy

Plusy:

  • duży zasięg na obu rodzajach paliwa,
  • precyzyjna skrzynia biegów,
  • wystarczająca dynamika w ruchu miejskim

Minusy:

  • bardzo słabe osiągi,
  • głośna praca silnika

Dacia Logan MCV 1.2 16V LPG Laureate: właściwości jezdne

Plusy:

  • niezłe tłumienie poprzecznych nierówności,
  • skuteczne hamulce

Minusy:

  • wyraźna podsterowność,
  • nieprecyzyjny układ kierowniczy,
  • mocne bujanie nadwozia na wzdłużnych wybojach

Dacia Logan MCV 1.2 16V LPG Laureate: wyposażenie i cena

Plusy:

  • niskie koszty eksploatacji,
  • niewielka dopłata do wersji z zasilaniem LPG,
  • niezłe wyposażenie,
  • niskie ceny opcji,
  • sensowna cena zakupu

Minusy:

  • brak kurtyn powietrznych i komputera pokładowego

Wersja z LPG – jak szybko zwróci się jej zakup

W Loganie MCV z benzynową jednostką napędową 1.2 16V zastosowano instalację sekwencyjnego wtrysku gazu znanej włoskiej firmy Landi Renzo. Montowana jest ona bezpośrednio w rumuńskiej fabryce Dacii w Piteszti. Dzięki temu instalacja, podobnie jak całe auto, objęta jest trzyletnią gwarancją (z ograniczeniem przebiegu do 100 tys. km).

Przyciskiem GPL zmienia się źródło zasilania.Motor
Toroidalny zbiornik LPG ma niewielką pojemność – 32 litry.Motor
Wlew gazu umieszczono obok wlewu benzyny.Motor
Silnik na gazie uzyskuje 72, a na benzynie 75 KM.Motor
 
Logan MCV 1.2 16V
Logan MCV 1.2 16V LPG
Cena (wersja Laureate)
41 600 zł
45 100 zł
Różnica w cenie
3500 zł
Śr. testowe zużycie paliwa (l/100 km)
7,1 (Pb 95)
9,2 (LPG) + 0,4 (Pb 95)
Koszt przejechania 100 km
38,98 zł
25,29 zł
Różnica w koszcie przejechania 100 km
13,69 zł
Zwrot zakupu wersji LPG
po 25 566 km

Przy obecnej różnicy w cenie benzyny 95 i LPG wynoszącej aż 2,98 zł, auto z LPG jest opłacalne.

Dane techniczne

 
Dacia Logan MCV
Silnik
benzynowy
Pojemność skokowa
1149 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Zasilanie
wtrysk wielopunktowy
Moc maksymalna (benz./LPG)
75/72 KM/5500
Maks. moment obrotowy (benz./LPG)
107/105 Nm/4250
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
manualna/5-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./bębnowe
Długość/szerokość/wysokość
449/173/155 cm
Rozstaw osi
263 cm
Średnica zawracania
10,8 m
Masa/ładowność
1154/451 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)
573/1518 l
Poj. zbiornika paliwa (benz./LPG)
50/32 l
Opony
185/65 R15
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
162 km/h
Prędkość maksymalna - LPG
154 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
14,5 s
Przyspieszenie 0-100 km/h - LPG
15,1 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
15,9 s
Przyspieszenie 0-100 km/h - LPG
16,6 s
Elastyczność 60-100 km/h
14,7 s (4. bieg)
Elastyczność 60-100 km/h - LPG
14,9 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
26,5 s (5. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h - LPG
28,0 s (5. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
39,1 m →
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
38,7 m →
Poziom hałasu przy 100 km/h
70,0 dB
Rzeczywista prędkość*
96 km/h
Liczba obrotów kierownicą
3,2
Zużycie paliwa
 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
7,7/4,9/5,9
Dane producenta - LPG (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
9,8/6,2/7,5
Teoretyczny zasięg (benz.+LPG)
1270 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
9,5/6,1/7,1
Dane testowe - LPG (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
11,8/7,7/9,2
Rzeczywisty zasięg (benz.+LPG)
1050 km
Cena wersji podstawowej**
40 100 zł
Cena
45 100 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby;
*przy wskazaniu 100 km/h; **z tym samym silnikiem

Tekst: Adam Szczepaniak, zdjęcia: Krzysztof Paliński

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas