Dacia Logan MCV 1.2 16V LPG Laureate - test
Trudno o bardziej rozsądny wybór auta niż kombi Dacii, z silnikiem 1.2 i fabryczną instalacją LPG. Taki Logan MCV nie daje za to ani trochę przyjemności z jazdy.
Nowy Logan MCV zmienił swój charakter w stosunku do poprzednika. Pierwsza generacja tego auta była swego rodzaju pomostem pomiędzy autami typu kombi a kombivan. Nowy model jest aż o 12,5 cm niższy i prezentuje się jak typowe kombi. Ta metamorfoza jest jak najbardziej słuszna, bo obecnie w gamie Dacii jest już prawdziwy kombivan, czyli Dokker.
Wnętrze Logana robi dobre pierwsze wrażenie i nie wygląda wcale tanio. Materiały i precyzja montażu są przyzwoite, wskaźniki czytelne, sterowanie klimatyzacją i regulacja nawiewów powietrza łatwa, a obsługa opcjonalnego systemu nawigacyjnego - wręcz modelowa.
Nie wszystko jest jednak takie, jak można by oczekiwać i zauważa się, że Logan jednak odbiega w wielu miejscach od nowocześniejszych (i droższych) rywali. Na przykład przyciski do obsługi przednich szyb umieszczono na konsoli środkowej, a tylnych na podstawie środkowego podłokietnika (przy okazji utrudniającego zmianę kąta pochylenia oparć siedzeń i zapinanie pasów). Pozycja za kierownicą nie jest najlepsza: kolumnę przestawia się tylko w pionie, a fotel kierowcy trudno wyregulować na wysokość, bo trzeba jednocześnie trzymać dźwignię pod siedziskiem i się z niego unosić.
Dobra, bo duża
Do wszystkich tych rzeczy można jednak przywyknąć. Zdecydowanie ważniejsze jest to, że Logan MCV może spokojnie pełnić rolę pełnoprawnego samochodu rodzinnego. Wnętrze jest bowiem przestronne i bez najmniejszego problemu usiądą w nim wygodnie cztery dorosłe osoby.
Na wielkie uznanie zasługuje także bagażnik. Ma nisko położony próg ładunkowy, a klapa unosi się wysoko. Pojemność imponuje: do rolety Logan MCV pomieści 573 litry. Ponadto przestrzeń ładunkowa jest bardzo foremna, roleta - choć kiepsko wykonana - ma prowadnice i nie opada po odsunięciu, a bagażnik można w razie potrzeby oddzielić od kabiny solidną siatką. Oparcia tylnej kanapy składają się bardzo lekko, szkoda tylko, że by uzyskać bardziej płaską powierzchnię trzeba także złożyć jej siedzisko, a to jest niedzielone. Nie da się więc wtedy nikogo z tyłu przewieźć.
Samochód rodzinny powinien być - a przynajmniej obecnie jest to jedna z najważniejszych cech - jak najbardziej ekonomiczny w eksploatacji. Teoretycznie najlepszym wyborem jest diesel, ale auto z takim silnikiem jest drogie, a i sam olej napędowy kosztuje obecnie dużo. Najsensowniejszy zatem okazuje się samochód zasilany benzyną i gazem.
Mały koszt, spory zysk
Dacia oferuje fabryczną (tzn. montowaną już na etapie produkcji auta w Rumunii) instalację LPG Landi Renzo do Logana MCV z czterocylindrowym silnikiem benzynowym 1.2 16V o mocy 75 KM. Zbiornik gazu umieszczono we wnęce koła zapasowego, a zamiast niego seryjny jest zestaw naprawczy. Wlew gazu zamontowano pod klapką wlewu paliwa - to znacznie bardziej estetyczne rozwiązanie, niż umieszczenie go na tylnym zderzaku.
A jak Logan MCV z silnikiem 1.2 16V LPG jeździ? Wolno. Jako taką dynamikę ma tylko w mieście (wtedy też pracuje dość cicho i kulturalnie). Jazda na trasie wymaga stoickiego spokoju i zatyczek w uszach, bo powyżej 120 km/h jest już w aucie bardzo głośno. Osiągi - szczególnie elastyczność - są bardzo słabe. I nie ma tu już znaczenia, że na benzynie Logan MCV jest trochę bardziej zrywny - wyniki pomiarów na obu typach paliwa mówią wszystko. Ale tak naprawdę Loganem i tak chce się jeździć spokojnie, bo zaletą układu jezdnego jest raczej komfort resorowania niż wyjątkowo dobre właściwości jezdne.
Średnie zużycie benzyny wyniosło w teście 7,1 l/100 km, a gazu - 9,2 l (do tego trzeba doliczyć ok. 0,4 l benzyny, bo ta też jest spalana podczas rozruchu i do momentu osiągnięcia przez silnik odpowiedniej temperatury, by przejść na zasilanie gazem). Obecnie litr LPG kosztuje 2,51 zł, a benzyny 5,49 zł więc po około 25,5 tys. km zniwelujemy 3500 zł dopłaty, jaką ponieśliśmy na zakup Logana MCV 1.2 LPG w stosunku do analogicznej wersji zasilanej tylko benzyną. Na każdych stu kilometrach będziemy potem "zarabiać" jakieś 13 zł. Warto? Jak najbardziej.
Dacia Logan MCV 1.2 16V LPG Laureate
Dacia Logan MCV 1.2 16V LPG Laureate (czytaj test)
Dacia Logan MCV 1.2 16V LPG Laureate - podsumowanie
Zakup Logana MCV z silnikiem 1.2 16V z instalacją LPG ma ekonomiczny sens. Poza tym rumuńsko-francuskie kombi przekonuje przestronną kabiną, a przede wszystkim dużym i ustawnym bagażnikiem. Trzeba jednak uczciwie powiedzieć, że Logan MCV jest samochodem bardzo prostym i pod względem komfortu jazdy czy prowadzenia nie dorównuje np. kompaktowym autom sprzed ładnych kilku lat.
Dacia Logan MCV 1.2 16V LPG Laureate: nadwozie i wnętrze
Plusy:
- dobra przestronność,
- niezła jakość plastików,
- duży i ustawny bagażnik
Minusy:
- niewygodne fotele,
- nie najlepsza pozycja za kierownicą,
- mimo prostoty auta przeciętna ergonomia
Dacia Logan MCV 1.2 16V LPG Laureate: układ napędowy
Plusy:
- duży zasięg na obu rodzajach paliwa,
- precyzyjna skrzynia biegów,
- wystarczająca dynamika w ruchu miejskim
Minusy:
- bardzo słabe osiągi,
- głośna praca silnika
Dacia Logan MCV 1.2 16V LPG Laureate: właściwości jezdne
Plusy:
- niezłe tłumienie poprzecznych nierówności,
- skuteczne hamulce
Minusy:
- wyraźna podsterowność,
- nieprecyzyjny układ kierowniczy,
- mocne bujanie nadwozia na wzdłużnych wybojach
Dacia Logan MCV 1.2 16V LPG Laureate: wyposażenie i cena
Plusy:
- niskie koszty eksploatacji,
- niewielka dopłata do wersji z zasilaniem LPG,
- niezłe wyposażenie,
- niskie ceny opcji,
- sensowna cena zakupu
Minusy:
- brak kurtyn powietrznych i komputera pokładowego
Wersja z LPG – jak szybko zwróci się jej zakup
W Loganie MCV z benzynową jednostką napędową 1.2 16V zastosowano instalację sekwencyjnego wtrysku gazu znanej włoskiej firmy Landi Renzo. Montowana jest ona bezpośrednio w rumuńskiej fabryce Dacii w Piteszti. Dzięki temu instalacja, podobnie jak całe auto, objęta jest trzyletnią gwarancją (z ograniczeniem przebiegu do 100 tys. km).
Logan MCV 1.2 16V | Logan MCV 1.2 16V LPG | |
---|---|---|
Cena (wersja Laureate) | 41 600 zł | 45 100 zł |
Różnica w cenie | 3500 zł | |
Śr. testowe zużycie paliwa (l/100 km) | 7,1 (Pb 95) | 9,2 (LPG) + 0,4 (Pb 95) |
Koszt przejechania 100 km | 38,98 zł | 25,29 zł |
Różnica w koszcie przejechania 100 km | 13,69 zł | |
Zwrot zakupu wersji LPG | po 25 566 km |
Przy obecnej różnicy w cenie benzyny 95 i LPG wynoszącej aż 2,98 zł, auto z LPG jest opłacalne.
Dane techniczne
Dacia Logan MCV | |
---|---|
Silnik | benzynowy |
Pojemność skokowa | 1149 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Zasilanie | wtrysk wielopunktowy |
Moc maksymalna (benz./LPG) | 75/72 KM/5500 |
Maks. moment obrotowy (benz./LPG) | 107/105 Nm/4250 |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | manualna/5-biegowa |
Hamulce (przód/tył) | tarcz. went./bębnowe |
Długość/szerokość/wysokość | 449/173/155 cm |
Rozstaw osi | 263 cm |
Średnica zawracania | 10,8 m |
Masa/ładowność | 1154/451 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 573/1518 l |
Poj. zbiornika paliwa (benz./LPG) | 50/32 l |
Opony | 185/65 R15 |
Osiągi (dane producenta) | |
Prędkość maksymalna | 162 km/h |
Prędkość maksymalna - LPG | 154 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 14,5 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h - LPG | 15,1 s |
Dane testowe | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 15,9 s ↓ |
Przyspieszenie 0-100 km/h - LPG | 16,6 s ↓ |
Elastyczność 60-100 km/h | 14,7 s (4. bieg) ↓ |
Elastyczność 60-100 km/h - LPG | 14,9 s (4. bieg) ↓ |
Elastyczność 80-120 km/h | 26,5 s (5. bieg) ↓ |
Elastyczność 80-120 km/h - LPG | 28,0 s (5. bieg) ↓ |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 39,1 m → |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 38,7 m → |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 70,0 dB ↓ |
Rzeczywista prędkość* | 96 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 3,2 |
Zużycie paliwa | |
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 7,7/4,9/5,9 |
Dane producenta - LPG (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 9,8/6,2/7,5 |
Teoretyczny zasięg (benz.+LPG) | 1270 km |
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 9,5/6,1/7,1 |
Dane testowe - LPG (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 11,8/7,7/9,2 |
Rzeczywisty zasięg (benz.+LPG) | 1050 km |
Cena wersji podstawowej** | 40 100 zł |
Cena | 45 100 zł |
Wynik na tle całego segmentu: ↑ dobry → przeciętny ↓ słaby; *przy wskazaniu 100 km/h; **z tym samym silnikiem |
Tekst: Adam Szczepaniak, zdjęcia: Krzysztof Paliński