Dacia Logan 0.9 TCe Laureate - test

Kurs, który kilka lat temu obrała Dacia, okazuje się słuszny – samochody tej marki są po prostu coraz lepsze. W pełni potwierdza to nowa generacja Logana.

Dacia Logan 0.9 TCe Laureate
Dacia Logan 0.9 TCe LaureateMotor

Pierwsza odsłona Dacii Logan, mimo wręcz wybitnie budżetowego charakteru, odniosła nie lada sukces. W niektórych krajach, nawet tych wysoko rozwiniętych, po małego rumuńskiego sedana ustawiały się kolejki.

Za design wnętrza i jego wykończenie Loganowi należy się piątka. Jedyną słabą stroną jest ergonomia.Motor

Wiele wskazuje na to, że jego nowe wcielenie powtórzy ten sukces. Zachowało bowiem wszystkie zalety poprzednika, pozbywając się jednej z poważniejszych wad - topornego wyglądu. Teraz, zamiast płaskich blach i kantów, oczy cieszy spójny i zupełnie nowoczesny design. Auto zyskało elegancki przód i kilka uszlachetniających linię przetłoczeń.

Skok w XXI wiek

Także w kabinie, gdzie dotąd "pachniało" wczesnymi latami 90., można się w końcu poczuć jak w nowoczesnym samochodzie. Kokpit wygląda zupełnie niebrzydko, zastrzeżeń nie budzą też jakość tworzyw i staranność montażu.

O budżetowym charakterze auta przypomina położenie przycisków do sterowania szybami (brak osobnych modułów we wszystkich drzwiach) oraz wewnętrzne wykończenie pokrywy bagażnika - a właściwie jego kompletny brak.

Dacia Logan 0.9 TCe Laureate

Dacia Logan 0.9 TCe Laureate (czytaj test)

Dacia Logan 0.9 TCe LaureateMotor
Dacia Logan 0.9 TCe LaureateMotor
Dacia Logan 0.9 TCe LaureateMotor
Dacia Logan 0.9 TCe LaureateMotor
Dacia Logan 0.9 TCe LaureateMotor
Dacia Logan 0.9 TCe LaureateMotor
Dacia Logan 0.9 TCe LaureateMotor
Dacia Logan 0.9 TCe LaureateMotor
Dacia Logan 0.9 TCe LaureateMotor
Dacia Logan 0.9 TCe LaureateMotor
Dacia Logan 0.9 TCe LaureateMotor

Bez zmian pozostały główne atuty Logana - przestronna kabina i duży bagażnik. We wnętrzu wygodnie usiądą cztery dorosłe osoby, co w miejskich autach wcale nie jest normą. Co prawda z przodu wysokim podróżnym może przeszkadzać przeciętna wielkość foteli i ograniczony zakres ich regulacji, za to z tyłu nie powinni oni narzekać. Logan oferuje tu jedną z największych w klasie przestrzeni na nogi podróżnych, a i nad głowami jej nie brakuje.

Bagażnik zachwyca pojemnością (aż 510 l - jak w kompaktowych sedanach), ale i zaskakuje niedzisiejszym systemem zawiasów połączonych z zupełnie odkrytymi sprężynami. Żaden z rywali Logana nie oferuje takiego rozwiązania.

Dacia Logan 0.9 TCe Laureate

Dacia Logan 0.9 TCe Laureate (czytaj test)

...ale sterowanie tylnymi szybami jest...Motor
...jeszcze trudniejsze.Motor
Brak uchwytu do zamykania bagażnika zmusza do brudzenia rąk.Motor
Z tyłu zaskakuje bardzo duża ilość miejsca na nogi i ramiona. Jedynie wysokość tylnej części kabiny nie zachwyca.Motor
Fotele nie są zbyt duże i nie da się ich zbyt daleko cofnąć, ale okazują się wygodne, a miejsca na nich nie brakuje.Motor
Bagażnik mieści aż 510 l. O budżetowym charakterze auta przypomina goła blacha na pokrywie.Motor
Za jedyne 310 zł można dokupić pełnowymiarowy „zapas”.Motor
Sprężyny przy zawiasach to archaiczne rozwiązanie.Motor
Łatwy w obsłudze system nawigacji kosztuje dodatkowo zaledwie 950 zł.Motor
Jego dotykowy ekran 7'' służy też do obsługi multimediów i telefonu.Motor
Obsługa przednich szyb przyciskami na konsoli (dwa zewnętrzne) nie jest wygodna...Motor
Skrzynia działa bez zarzutów, ale przydałby się jej szósty bieg.Motor
Za design wnętrza i jego wykończenie Loganowi należy się piątka. Jedyną słabą stroną jest ergonomia.Motor
Dzięki dużym światłom i przetłoczeniu na pokrywie tył także wygląda dobrze.Motor
Dacia Logan 0.9 TCe LaureateMotor

Oszczędny jak diesel

Nowoczesność wkradła się za to pod maskę Dacii. Testowany samochód napędza nowy w gamie Logana, 3-cylindrowy silnik 0.9 z turbodoładowaniem. Przy masie nieprzekraczającej tony, jego 90 KM zapewnia Dacii wystarczające osiągi. Zwłaszcza elastyczność zasługuje na uwagę - Logan nie traci chęci do rozpędzania się nawet poniżej 2000 obr./min.

Silnik jest całkiem oszczędny - w ruchu miejskim na każde 100 km wystarcza ok. 7,5 l paliwa, w trasie - 5 litrów. Oznacza to, że na jednym baku da się przejechać średnio aż 800 km, a w trasie można tankować nawet co 1000 km. Jak na benzynowy silnik - świetny wynik.

Logan nie jest mistrzem zakrętów. Przy gwałtownych manewrach auto mocno się przechyla, a ESP dość brutalnie sprowadza je na właściwy tor. Za to komfort jazdy robi wrażenie. Podobnie jak odporność na kiepskie nawierzchnie - na naszych drogach auto sprawdza się doskonale. Spory prześwit pozwala zaś bez stresu pokonywać polne czy leśne drogi. Nowa odsłona Logana, choć o wiele lepsza od poprzedniej, zachowała rozsądną cenę. To najlepsza droga do sukcesu.

Silnik
benzynowy, turbo
Pojemność skokowa
898 cm3
Układ cylindrów/zawory
R3/12
Układ
poprzeczny
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna
90 KM/5250
Maks. moment obrotowy
135 Nm/2500
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
manualna/5-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarczowe went./bębn.
Zawieszenie przednie
McPherson
Zawieszenie tylne
belka skrętna
Masa/ładowność
998/522 kg
Średnica zawracania
10,8 m
Pojemność bagażnika
510 l
Pojemność zbiornika paliwa
50 l (Pb 95)
Wymiar (dł./szer./wys.)
435/173/152 cm
Rozstaw osi
263 cm
Opony
185/65 R15
Teoretyczny zasięg
1000 km
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
175 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
11,1 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)
6,4/4,3/5,0
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
12,0 s
Elastyczność 60-100 km/h
11,9 (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
21,5 (5. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
40,5 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
40,9 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
66,2 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
7,5/5,0
Rzeczywisty zasięg
800 km
Cena wersji podstawowej*
41 900 zł
Cena
41 900 zł
*z tym samym silnikiem

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas