A2 do rozbudowy. Będą dodatkowe pasy między Łodzią a Warszawą
Autostrada A2 pomiędzy Łodzią i Warszawą ma zyskać dodatkowe pasy ruchu. To jedno z najważniejszych przedsięwzięć infrastrukturalnych w kraju. Ogłoszenia o przetargach właśnie trafiły do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.

Spis treści:
Rozbudowa autostrady A2 - 92 km nowej drogi
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) rozpoczyna proces przetargowy dla czterech odcinków autostrady A2 pomiędzy Łodzią a Warszawą. Łącznie chodzi o 92 km trasy. Z tego 89 km zostanie rozbudowane o dodatkowe pasy ruchu, a na pozostałych 3 km, w rejonie węzła Łódź Północ, wykonane zostaną prace nawierzchniowe i modernizacja oświetlenia.
Zakres inwestycji obejmuje odcinki:
- Łódź Północ - Łyszkowice (27,8 km),
- Łyszkowice - granica województw łódzkiego i mazowieckiego (21,8 km),
- granica woj. łódzkiego i mazowieckiego - Grodzisk Mazowiecki (25,5 km),
- Grodzisk Mazowiecki - Konotopa (17,2 km).
Po zakończeniu robót, pomiędzy węzłami Łódź Północ i Pruszków autostrada A2 będzie miała trzy pasy w każdą stronę, a dalej - aż do Konotopy - po cztery, czyli w sumie osiem i to bez pasa awaryjnej.
GDDKiA planuje, że rozbudowa drogi zakończy się za trzy lata - w drugiej połowie 2028 roku.
A2 Łódź-Warszawa - rozbudowa przy zachowaniu ruchu
Rozbudowa A2 to zadanie skomplikowane logistycznie. Prace będą prowadzone przy zachowaniu przejezdności tej niezwykle ważnej i obciążonej ruchem drogi. GDDKiA zapewnia, że przez cały okres robót na każdej z jezdni dostępne będą po dwa pasy ruchu. Planowane jest też wdrożenie odcinkowego pomiaru prędkości, podobnie jak na autostradzie A1 w czasie jej rozbudowy między Tuszynem i Częstochową, bo oczywiście konieczne będzie tymczasowe obniżenie dozwolonej prędkości.
Dotychczasowe doświadczenia zdobyte m.in. przy rozbudowie DK8 oraz budowie A1 mają pomóc w wypracowaniu skutecznych rozwiązań organizacyjnych. Celem jest maksymalne ograniczenie utrudnień w ruchu, zwłaszcza że A2 pełni kluczową funkcję komunikacyjną w kraju.
Z ostatniego Generalnego Pomiaru Ruchu wynika, że dziennie trasą porusza się od ponad 50 do nawet 100 tys. pojazdów. To oznacza, że obecna przepustowość drogi osiągnęła granice wydolności.
Nowa infrastruktura będzie energetycznie samowystarczalna. Drogowe urządzenia elektryczne, takie jak oświetlenie czy stacje pogodowe, zasilane będą z odnawialnych źródeł energii. To rozwiązanie ma być wzorcem dla kolejnych inwestycji drogowych w kraju.
Przetargi na A2 bez firm spoza UE
GDDKiA wykluczyła z udziału w przetargach firmy z tzw. państw trzecich - spoza UE i porozumień międzynarodowych o zamówieniach publicznych. Takie zasady obowiązywały już wcześniej, m.in. przy przetargu na odcinek A2 w woj. lubelskim. To element strategii mającej na celu wzmocnienie pozycji polskich i europejskich wykonawców.