Jak sprawdzić bieżnik opony? Kiedy opony nadają się do wymiany?

O tym, jak sprawdzić bieżnik opony, powinien wiedzieć każdy kierowca, aby szybko i prosto skontrolować poziom eksploatacji ogumienia w samochodzie. Dobre właściwości jezdne zachowywane są tak długo, jak wyposażenie naszego pojazdu jest w dobrym stanie technicznym. Z każdym dniem dochodzi jednak do zużywania się niektórych części, a to wpływa na bezpieczeństwo podróży.

Wybór najlepszych letnich opon nie jest łatwym zadaniem i wymaga wiele zaangażowania
Wybór najlepszych letnich opon nie jest łatwym zadaniem i wymaga wiele zaangażowaniaPIOTR JEDZURA/REPORTEREast News

Zanim dowiemy się jak sprawdzić bieżnik opony w samochodzie, warto przyjrzeć się omawianemu problemowi. Bieżnik to zewnętrzna część opony, która styka się bezpośrednio z drogą.

Zwiększa jej przyczepność i chroni czoło ogumienia przed uszkodzeniem. Rowki zlokalizowane w bieżniku odpowiadają za odprowadzanie wody, a także przeciwdziałają poślizgom.

W zależności od przeznaczenia opony, rzeźba bieżnika może mieć zróżnicowany wygląd. W nowych oponach jego wysokość wynosi 7-9 mm. W świetle polskiego Prawa o ruchu drogowym może ona osiągnąć min. 1,6 mm. Zwracając uwagę na właściwości jezdne, zaleca się jednak traktowanie, jako minimalnych, wartości rzędu 3 mm w przypadku opon letnich i 4 mm w oponach zimowych.

Znaczenie wiedzy na temat tego, jak sprawdzić bieżnik opony

Wraz z niższym bieżnikiem, zmniejsza się również właściwość odprowadzania wody oraz — w przypadku opon zimowych — błota pośniegowego.

Celem uzmysłowienia kierowcom, jak ważne jest posiadanie wiedzy na temat tego, jak sprawdzić bieżnik opony, wykonano badania, które mierzyły długość hamowania pojazdu na mokrej powierzchni, w zależności od tego, czy poruszał się on z bieżnikiem głębokości 8 mm, czy 3 mm.

Samochód poruszał się z prędkością 80 km/h. W przypadku pierwszej z wyżej wymienionych wartości droga hamowania wyniosła 25,9 m. Niższy bieżnik wydłużył ją do 31,7 m, czyli o 22%.

Warto również pamiętać o skutkach prawnych nieodpowiedzialnego zachowania. Jeżeli bezpośrednią przyczyną kolizji lub wypadku będzie stan bieżnika, możemy mieć problemy związane z naszą firmą ubezpieczeniową.

Niekontrolowanie stanu ogumienia jest winą kierowcy i może doprowadzić to do odmowy wypłaty odszkodowania lub pokrycia kosztów naprawy. Aby temu zapobiec, wystarczy dowiedzieć się, jak sprawdzić bieżnik opony.

Jak sprawdzić bieżnik opony domowymi sposobami?

Aby ułatwić dokonywanie kontroli, należy zaparkować pojazd na równej powierzchni i maksymalnie skręcić koła, co ułatwi dostęp do powierzchni ogumienia. Istnieją metody, które pozwolą nam dokonać kontroli stanu ogumienia bez potrzeby kupowania dodatkowego specjalistycznego wyposażenia.

Najprostsze narzędzie zawsze mamy w portfelu. Jak sprawdzić bieżnik opony przy pomocy... pieniądza? Wystarczy wyjąć monetę o nominale 5 zł i wsunąć ją w rowek. Szara obwódka dookoła orzełka ma zawsze szerokość 4 mm. Jeżeli zostaje ona całkowicie zakryta przez bieżnik, możemy być spokojni.

Można również skorzystać z pomocy linijki. W tym przypadku możemy mieć jednak problem ze zmieszczeniem jej na oponach tylnych, które są zakryte przez nadkole.

Miarka i suwmiarka. O tym, jak sprawdzić bieżnik opony niczym profesjonalista

Specjalna miarka, którą można kupić w większości sklepów motoryzacyjnych, ułatwi nam zdecydowanie cykliczne mierzenie się z tym, jak sprawdzić bieżnik opony. Jest ona tania i posiada niewielki rozmiar, dzięki czemu jest poręczna i nie zajmie zbyt dużo miejsca w schowku samochodu.

Jej skala jest dopasowana do mierzenia głębokości bieżnika. Aby sprawdzić jego stan, wystarczy wysunąć linię pomiarową i wprowadzić ją między klocki bieżnika. Jej koniec musi przylegać do dna rowka.

Następnie opuszczamy górną część, dopóki nie oprze się ona na szczycie klocków bieżnika i odczytujemy wartość. Całą czynność możemy wykonać również suwmiarką, lecz jej zastosowanie — ze względu na rozmiar — będzie nieco trudniejsze.

Szczególną różnicę poczujemy tak samo, jak w przypadku wspomnianej wcześniej linijki, przy kołach tylnych.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas