Zaczęło się. Policjanci sprawdzają opony i wlepiają mandaty
Wymiana opon na zimowe zbliża się wielkimi krokami. To dobry moment, by przypomnieć, za co policjant może wystawić mandat podczas kontroli. A wykroczeń związanych z oponami jest przynajmniej kilka.
Spis treści:
W Polsce nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych zimą i na letnich latem. Nie oznacza to wcale, że policjant nie może ukarać kierowcy mandatem za złe opony. Policjanci coraz częściej sprawdzają, czy kierowcy w Polsce poruszają się na dobrych oponach. W jakich przypadkach kierowcę czekają nieprzyjemności?
Opony a mandat
Większość opon samochodowych jest wyposażona we wskaźnik TWI (Tread Wear Indicator), czyli wskaźnik zużycia bieżnika. W rowkach bieżnika są umieszczone specjalne markery, które sygnalizują moment, gdy opona nie nadaje się do dalszej jazdy. Zwykle market zrównuje się z bieżnikiem na głębokości około 3 mm.
W przypadku, gdy opona nie jest wyposażona w taki wskaźnik, policjant podczas kontroli może się odwołać do przepisów ogólnych, które ustalają minimalną głębokość bieżnika na 1,6 mm.
Przepisy jasno mówią, że samochód nie może być wyposażony w opony, których wskaźniki wskazują na graniczne zużycie bieżnika. Policjant sprawdzi zużycie w najbardziej zużytym miejscu opony. Nawet jeśli nadmierne zużycie wystąpi tylko w jednej oponie, policjant cofnie dopuszczenie samochodu do ruchu.
Uszkodzone opony a mandat
Przepisy zabraniają korzystania z opon, w których występują nacięcia, rozerwania lub pęknięcia, które odsłaniają lub naruszają jej osnowę. W przypadku wielu powierzchownych nacięć trudno stwierdzić, czy opona nadaje się do dalszej jazdy. Jeśli z takiej opony nie ucieka powietrze, a spod nacięcia nie widać kordów ani drutów, warto skonsultować uszkodzenie w warsztacie oponiarskim.
Mandat za różne opony na jednej osi
W samochodzie osobowym opony mogą się różnić pomiędzy osiami, ale nie mogą się różnić (w zakresie rozmiaru, budowy i bieżnika) w ramach jednej osi.
Jedynym wyjątkiem od tej zasady jest tymczasowa jazda z wykorzystaniem koła zapasowego lub dojazdowego. Pod warunkiem, że taki element wyposażenia wchodzi w skład wyposażenia pojazdu, na warunkach określonych przez producenta. Warto w takiej sytuacji wozić w bagażniku uszkodzone koło, gdyby policjant miał wątpliwości co do tymczasowego wykorzystania innego koła.
Opony, które wystają za obrys samochodu
Bardzo często podczas tuningu samochodu są montowane szerokie felgi z oponami wystającymi poza obrys samochodu. Wraz z taką modyfikacją powinny zostać poszerzone nadkola. Jeśli ten warunek nie został spełniony, trzeba się liczyć z mandatem, a także utratą dowodu rejestracyjnego i koniecznością ponownego zaliczenia badania technicznego.