Dlaczego szyby zamarzają od środka? Proste sposoby rozwiązania problemu

Do Polski wróciła zima. W wielu rejonach kraju spadł śnieg, zapowiadany jest również mróz. To trudne warunki dla kierowców, którzy muszą zmagać się z wieloma problemami. Jeden z nich to zamarzające od środka szyby. Jak sobie poradzić z kwestią szyb zamarzających szyb od strony kabiny? Metoda na zamarzające szyby jest prosta, ale nie wszyscy kierowcy ją znają.

Jak sobie poradzić zamarzającymi od środka szybami? Są na to sposoby
Jak sobie poradzić zamarzającymi od środka szybami? Są na to sposobyArkadiusz ZiółekEast News

Zima to czas kiedy trzeba się bliżej zaprzyjaźnić ze zmiotką i skrobaczką do szyb. Nie wszyscy bowiem mają komfort posiadania ogrzewanego garażu, czy nagrzewnicy Webasto w samochodzie, a ci którzy stawiają samochód na zewnątrz muszą codziennie wstawać wcześniej i skrobać szyby. Czasem okazuje się jednak, że Odmrażanie szyb w zimowe poranki to niemal codzienny rytuał u wielu kierowców parkujących samochód "pod chmurką". Często okazuje się, że lodowa powłoka może występować nie tylko po zewnętrznej stronie szyb. W niektórych przypadkach sprawa może się mocno skomplikować, gdy szyby będą zamarznięte od środka.

Dlaczego szyby w samochodzie zamarzają od środka?

Powodem zamarzania szyb od środka jest przede wszystkim zbyt wysoka wilgoć panująca we wnętrzu samochodu. Wilgoć paruje i osadza się na szybach, a kiedy przychodzi mróz, zaparowane szyby zaczynają zamarzać. To problem mogący wynikać z szeregu kwestii. Dywaniki nasiąkające wodą ze śniegu pozostawionego w aucie, niedrożne kanały wentylacyjne, zapchany filtr kabinowy, a nawet nieszczelne przewody płynu do spryskiwaczy poprowadzone wewnątrz kabiny (najczęściej w samochodach klasy kombi i minivan)

Co zrobić aby szyby w aucie nie zamarzały od środka?

Aby uniknąć tego problemu trzeba przede wszystkim przeprowadzić inspekcję samochodu w aucie:

  • Sprawdzić czy dywaniki, lub filcowa podłoga nie jest nasiąknięta wodą lub innymi płynami,
  • sprawdzić i jeśli zajdzie taka konieczność wymienić filtr kabinowy,
  • wyczyścić i odgrzybić układ klimatyzacji

Jeśli zauważymy że podłoga jest nasiąknięta płynem o charakterystycznym zapachu płynu do spryskiwacz, czeka nas poważniejsza inspekcja, bowiem często wymaga podniesienia filcowej podłogi i dostania się do karoserii samochodu od środka. Symptomem takiego zjawiska może być też bardzo niskie ciśnienie płynu w tylnym spryskiwaczu - płyn może uciekać gdzieś po drodze. Warto zajrzeć też do bagażnika - w niektórych samochodach woda dostająca się do wnęki na koło zapasowe zalega tam tygodniami i powoduje nie tylko parowanie i zamarzanie szyb, ale też korozję komory bagażnika.

Zamarznięte szyby od środka - jak je wyczyścić?

Najbardziej oczywistą metodą, choć wyjątkowo doraźną, jest oczywiście skrobanie szyby skrobaczką, które mimo wszystko jest dość kłopotliwe - szyba jest wyprofilowana do zewnątrz, przez co skrobanie może być nieskuteczne, a dostępność do szyby również jest utrudniona przez duży kąt nachylenia i deskę rozdzielczą. Szron i lód który zdrapiemy z szyby spada na deskę rozdzielczą, więc po wszystkim należy wytrzeć zarówno szybę i jak i deskę do sucha, aby historia się nie powtórzyła zbyt szybko.

Innym sposobem jest też rozmrożenie poprzez skorzystanie z nawiewu, jednak wymaga to dłuższej chwili postoju z pracującym silnikiem, który musi złapać odpowiednią temperaturę, aby nawiewy podały ciepłe powietrze. Wtedy woda z rozmrożonego lodu ścieka po szybie i trafia w przestrzeń pomiędzy deską rozdzielczą, a szybą - wilgoć i woda w tym miejscu może szybko doprowadzić do korozji przegrody, która często nie jest chroniona przed rdzewieniem. Mało tego, jeśli nie będziemy wycierać szyby na bieżąco i pozwolimy jej wyschnąć, powstaną trudne do sunięcia zacieki i smugi, które będą uciążliwe podczas jazdy.

Szybszą metodą może być użycie płynu do odmrażania szyb, a nawet płynu do mycia okien, jednak należy pamiętać, aby na bieżąco wycierać ściekający płyn i wodę. To niezwykle istotne.

Jak zapobiec zamarzaniu szyb od środka

W tym przypadku można zastosować stare przysłowie lekarzy: "lepiej zapobiegać niż leczyć". Aby nie doprowadzić do zamarzania szyby od środka powinniśmy raz na jakiś czas zadbać o kilka drobiazgów. Przede wszystkim regularnie serwisować klimatyzację i układ wentylacji - odgrzybiać ją i wymieniać filtr kabinowy. Dobrym pomysłem jest zamiana dywaników materiałowych na gumowe na okres jesienno-zimowy - łatwiej je wyczyścić i nie nasiąkają wodą.

Roztopiony śnieg możemy po prostu wylać. Jesienią warto co jakiś czas sprawdzić drożność kanałów odpływowych w karoserii - zwłaszcza na podszybiu. Często zdarza się, że zapychają się przez liście i brud spadający z drzew. Stojąca w kanałach woda powoduje nie tylko dużą wilgoć wewnątrz samochodu, ale też przyspiesza proces korozji elementów karoserii.

Ważne jest też regularne dbanie o czystość szyb od środka - na wewnętrznych warstwach osiada tłusty brud i kurz, który ułatwia osadzanie się pary i wystarczy tylko chwila, by ta mieszanka zamarzła. Na dodatek brudna szyba pogarsza widoczność podczas jazdy po zmroku, a trzeba pamiętać, że zimą znacznie szybciej robi się ciemno, zatem dbanie o dobrą przejrzystość szyb jest również kluczowe dla bezpieczeństwa.

Pochłaniacz wilgoci zaoszczędzi ci nerwów

Dobrym pomysłem na zapobieganie osadzania się wilgoci i zamarzania szyb od środka jest zastosowanie pochłaniacza wilgoci, który możemy znaleźć w wielu sklepach samochodowych, a nawet marketach. To charakterystyczne torebki lub saszetki wypełnione specjalnym granulatem, które umieszcza się w pobliżu przedniej części kabiny. Ich koszt - zależnie od producenta - to od 20 do nawet 50 zł. Można zrobić także tańszą, domową wersję takiego pochłaniacza.

Moto Flesz - odcinek 76. Drożejąca autostrada A4, kto produkuje najwięcej aut na świecie?INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas