Auta z najlepszym stosunkiem wiek-przebieg-niezawodność
Do Polski szerokim strumieniem płyną używane samochody z zachodu. Tylko w ubiegłym roku w ramach tzw. "prywatnego importu" po raz pierwszy zarejestrowano w naszym kraju ponad milion używanych aut osobowych.
Wszystko wskazuje na to, że w tym roku również osiągnięty zostanie sześciocyfrowy wynik. W pierwszej połowie 2019 na naszych drogach przybyło już ponad 502 tys. takich pojazdów.
Zdecydowaną większość z nich stanowią auta w wieku grubo powyżej 10 lat. Sprowadzony w tym roku do naszego kraju samochód - statystycznie - liczy sobie 11 lat i 7 miesięcy. Czy wśród tak wiekowych pojazdów znaleźć można "perełki", które rzeczywiście "nie wymagają wkładu finansowego"?Z pomocą przychodzi opracowywany cyklicznie przez niemiecki TUV raport usterkowości pojazdów poruszających się po niemieckich drogach. Dostarcza on cennych informacji nie tylko o poziomie awaryjności poszczególnych modeli (w oparciu o obowiązkowe dane techniczne), ale również sposobie ich eksploatacji.Na które modele powinny szczególnie zwrócić naszą uwagę, szukając używanej okazji z Niemiec?Ciekawe dane płyną z analizy średnich rocznych przebiegów pokonywanych przez niemieckich kierowców. Niezależnie od kategorii wiekowej na szczycie tabeli TUV od lat utrzymuje się tu Porsche 911. Wśród najstarszych uwzględnionych w raporcie pojazdów (10 i 11 lat) używany sezonowo sportowy model legitymuje się średnim przebiegiem zaledwie 77 tys. km.Wśród użytkowanych sporadycznie aut, czyli takich, wśród których - mimo wieku - istnieje realna szansa na zakup pojazdu z niewielkim rzeczywistym przebiegiem - znajdziemy jednak również wiele modeli popularnych.
W najbardziej interesującej rodaków kategorii wiekowej (10-11 lat) drugie miejsce zajmuje Chevrolet Matiz (średni przebieg 81 tys. km). Zaraz za nim uplasował się Hyundai Atos (83 tys. km.). W pierwszej piątce znajdziemy jeszcze: 4. Smarta ForTwo (85. tys. km) i 5. Opla Agilę (86 tys. km). Mamy więc do czynienia z samochodami o stricte miejskim przeznaczeniu.Trzeba jednak dodać, że sam przebieg to nie wszystko. Przykładowo - drugi w zestawieniu pod względem ilości przebytych kilometrów Chevrolet Matiz zajmuje...94 miejsce w zestawieniu awaryjności!
Na szczęście, nie brak modeli, które polecić można z czystym sumieniem. Jakich? Wśród miejskich aut świetną ofertą jest np. Mazda 2 (2. miejsce w rankingu niezawodności, średni przebieg 92 tys.km), Ford Fusion (11. miejsce w rankingu niezawodności, średni przebieg 98 tys. km) oraz Toyota Aygo (25. miejsce w rankingu niezawodności, średni przebieg 98 tys. km).
Nieźle prezentują się też Ople - Meriva (48. miejsce w rankingu niezawodności, średni przebieg 100 tys. km) i Corsa (29. miejsce w rankingu niezawodności, średni przebieg 101 tys. km) oraz - klasycznie - małe "Japończyki": Toyota Yaris (12. miejsce w rankingu niezawodności, średni przebieg 102 tys. km), Honda Jazz (19. Miejsce w rankingu niezawodności, średni przebieg 103 tys. km) czy Mitsubishi Colt (16. Miejsce w rankingu niezawodności, średni przebieg 108 tys. km). Fani francuskich aut powinni za to celować w... bliźniaka Toyoty Aygo, czyli Peugeota 107 (28. miejsce w rankingu niezawodności, średni przebieg 102 tys. km)A co, jeśli auta segmentu A i B nie spełniają naszych oczekiwań i potrzebujemy nieco większego "kawałka samochodu"? Wśród kompaktów najlepszym stosunkiem bezawaryjności do przebiegu pochwalić się mogą, używane głownie przez rodziny z dziećmi, minivany: Volkswgen Golf Plus (5. miejsce w rankingu bezawaryjności, średni przebieg 115 tys. km) oraz Toyota Corolla Verso (7. miejsce w rankingu bezawaryjności, średni przebieg 140 tys. km).
Niezłą propozycją może się też okazać Mercedes klasy B (19. miejsce w rankingu bezawaryjności, średni przebieg 110 tys. km), chociaż w jego przypadku koszty serwisowania będą zauważalnie wyższe.Opr. PR