Ogrzewanie włączone, a na zakrętach leci zimne powietrze. Zagadka rozwiązana

Jeżdżąc samochodem zimą mogliście zauważyć, że nawet jeśli silnik jest już rozgrzany i ogrzewa wnętrze, to podczas pokonywania zakrętów, z nawiewów zaczyna lecieć zimne powietrze. Wbrew pozorom nie jest to objaw żadnej usterki.

Dlaczego na zakrętach z nawiewów leci zimne powietrze?
Dlaczego na zakrętach z nawiewów leci zimne powietrze?123RF/PICSEL

Teoretycznie, jeśli samochód ma sprawny układ klimatyzacji, a układ przewietrzania wnętrza nie jest uszkodzony, nie powinniśmy wyczuwać zimnego powietrza. Gdy włączony jest nadmuch ciepłego powietrza, z kratek wentylacyjnych powinno zawsze wydostawać się tylko i wyłącznie takie. Niezależnie od tego, czy auto skręca czy jedzie na wprost.

Ogrzewanie jest włączone, a na zakrętach leci zimne powietrze

Jednak czasami dochodzi do dziwnego zjawiska, gdy mimo włączonego ogrzewania, z nawiewów leci zimne powietrze. Zwykle dzieje się tak podczas ostrych manewrów skrętu trwających co najmniej kilka sekund. Na przykład podczas szybkiego wjazdu lub zjazdu z ronda, a także na węzłach na drogach szybkiego ruchu.

Na pierwszy rzut oka można podejrzewać, że problem leży w nieodpowiedniej pracy kanałów wentylacyjnych. Jednak manewr skrętu nie ma wpływu na poruszanie się klap z układu rozdysponowania powietrza do kabiny.

Dlaczego nagle z nawiewów leci zimne powietrze?

Okazuje się, że w pewnych warunkach dynamiczny skręt może sprawić, że część masy powietrza, która nie przepływa przez parownik zaczyna wypierać ciepłe powietrze różnicą ciśnienia. Trzeba mieć świadomość, że doprowadzenie do pojawienia się tego zjawiska wcale nie jest takie łatwe.

Układ musi być odpowiednio zbudowany, a do tego mieć duże przeciążenie przy skręcie. Do tego dochodzi jeszcze różnica między temperaturą zasysanego powietrza spoza kabiny a temperaturą zadaną w sterowniku klimatyzacji lub nawiewu.

Zatem zjawisko jest jak najbardziej naturalne i wynika z praw fizyki. Trudno mówić w tej sytuacji o wadliwym działaniu urządzenia, a tym bardziej usterce. Zjawisko nie występuje we wszystkich samochodach. Najczęściej można je spotkać w tanich samochodach z najmniejszych segmentów.

Co zrobić, by na zakrętach nie leciało zimne powietrze?

Sposobem na uniknięcie podmuchu zimnego powietrza może być nakierowanie kratek wentylacyjnych w taki sposób, żeby ciepłe powietrze nie dmuchało bezpośrednio na kierowcę i pasażera. Wówczas chwilowy nadmuch zimnego powietrza będzie mniej odczuwalny. Można również mniej dynamicznie pokonywać zakręty.

Test wideo Renault Rafale. Duży SUV, a pali mniej niż 5 l/100 kmAdam MajcherekINTERIA.PL