Nowe silniki Diesla potrzebują nie tylko paliwa. Ważny jeszcze jeden płyn
Nowoczesne silniki wysokoprężne to technologiczne majstersztyki, jednak ich prawidłowe działanie wymaga nie tylko paliwa. Współczesne diesle potrzebują również płynu AdBlue, bez którego po prostu nie mogą pracować.. Czym właściwie jest, czy AdBlue można tankować samemu i co się stanie, jeśli go zabraknie?

Spis treści:
Co to jest AdBlue?
AdBlue to płynny dodatek używany w systemach redukcji emisji spalin w pojazdach wyposażonych w technologię SCR (Selektywna Redukcja Katalityczna). Składa się w 32,5 proc. z mocznika i 67,5 proc z wody dejonizowanej. Jego zadaniem jest przekształcanie szkodliwych tlenków azotu emitowanych przez silniki Diesla w nieszkodliwą parę wodną i azot, które naturalnie występują w atmosferze.
Wprowadzenie surowych norm emisji spalin Euro 6 znacząco zwiększyło wykorzystanie systemów SCR, a tym samym zapotrzebowanie na AdBlue. Dla wielu kierowców, szczególnie tych, którzy niedawno przesiedli się do diesla spełniającego najnowsze normy, konieczność uzupełniania dodatkowego płynu może być więc zaskoczeniem.
Ile AdBlue zużywają diesle?
Zużycie AdBlue zależy od wielu czynników, ale przeciętnie średniej wielkości samochód rodzinny z silnikiem Diesla zużywa około litr tego płynu na każde 1 tys. kilometrów. Pojemność zbiorników AdBlue waha się od 5 do 20 litrów, co oznacza, że osoby pokonujące duże dystanse mogą być zmuszone do stosunkowo częstego uzupełniania tego płynu.
Na szczęście współczesne samochody są wyposażone w systemy monitorujące poziom AdBlue i z odpowiednim wyprzedzeniem informują kierowcę o konieczności uzupełnienia. Komunikaty pojawiają się zazwyczaj na wyświetlaczu cyfrowym lub w formie kontrolek ostrzegawczych na desce rozdzielczej. Pierwsze ostrzeżenia pojawiają się zwykle, gdy pozostały zapas wystarczy na przejechanie około 2,5 tys. Kilometrów.
Co się stanie, gdy zabraknie AdBlue?
Lekceważenie tych ostrzeżeń będzie mieć konsekwencje. Jeśli całkowicie wyczerpie się zapas AdBlue podczas jazdy, samochód przejdzie w "tryb awaryjny", ograniczając moc silnika w celu zmniejszenia emisji spalin. W tym stanie maksymalna prędkość zostanie znacząco ograniczona, a niektóre systemy, jak klimatyzacja czy radio, mogą zostać wyłączone dla oszczędności energii.
Co więcej, większość nowoczesnych diesli nie pozwoli na ponowne uruchomienie silnika po jego wyłączeniu, jeśli zbiornik AdBlue jest pusty. Jest to zabezpieczenie przed jazdą z przekroczonymi normami emisji spalin. Samochód wróci do normalnego funkcjonowania dopiero po uzupełnieniu płynu.
Czy AdBlue można zatankować samemu?
Uzupełnianie AdBlue jest procesem stosunkowo prostym. W nowszych modelach wlew AdBlue często znajduje się obok wlewu paliwa, co ułatwia tankowanie. W starszych pojazdach wlew może być umieszczony pod maską lub wewnątrz samochodu - dokładną lokalizację można znaleźć w instrukcji obsługi.
Podczas uzupełniania warto zachować ostrożność. Chociaż AdBlue jest nieszkodliwy dla ludzi, może być korozyjny dla lakieru samochodowego czy instalacji elektrycznej pojazdu. Ponadto rozlany płyn może nieprzyjemnie pachnieć. Bardzo ważne jest, aby nie pomylić zbiornika AdBlue ze zbiornikiem płynu do spryskiwaczy czy chłodnicy - wlanie wody do zbiornika AdBlue może spowodować kosztowne uszkodzenia systemu SCR.
Gdzie można kupić AdBlue?
AdBlue jest obecnie powszechnie dostępny w salonach samochodowych, warsztatach, sklepach z akcesoriami motoryzacyjnymi i na stacjach benzynowych. Ceny mogą się znacznie różnić, a najtaniej zamówić płyn AdBlue przez sklep internetowy. 5-litrowe opakowanie kosztuje około 20 zł, natomiast za 20-litrowe zapłacimy mniej więcej 80 zł.
Przy zakupie warto zwrócić uwagę, czy płyn spełnia odpowiednie specyfikacje - należy szukać oznaczenia ISO 22241 na opakowaniu. AdBlue ma również termin ważności, po którego upływie nie powinien być używany, gdyż może uszkodzić system SCR.