Automat opornie zmienia biegi? To może kosztować nawet kilka tysięcy
Taka usterka może pojawić się w nowoczesnych samochodach wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów. Choć zapowietrzona skrzynia biegów nie jest często spotykanym problemem, nie wolno go lekceważyć. Pogłębiający się kłopot może doprowadzić do poważniejszych usterek skrzyni, a w konsekwencji do kosztownej awarii. Sprawdzamy, jakie są objawy zapowietrzonej skrzyni biegów i jak można to naprawić.
Dzieje się tak przez wprowadzenie powietrza do układu hydraulicznego, który jest kluczowy dla prawidłowego działania skrzyni biegów. Współczesne konstrukcje automatyczne wykorzystują układy hydrauliczne do przełączania biegów, a także zapewniają odpowiednie ciśnienie w sprzęgle i innych elementach napędu. W przypadku, gdy pęcherzyki powietrza dostaną się do układu, poziom ciśnienia jest nieprawidłowy, co może prowadzić do problemów z przełączaniem biegów, szarpaniem, przeciąganiem, a w skrajnych przypadkach do całkowitego unieruchomienia skrzyni biegów.
Może być ich kilka. Jedne wynikają z eksploatacji pojazdu, inne są efektem niewłaściwego serwisu, awarii lub zanieczyszczenia układu.
- Nieprawidłowy poziom oleju w układzie jest pierwszą i najłatwiejszą rzeczą do sprawdzenia. W starszych konstrukcjach, praktycznie każdy mechanik jest w stanie sprawdzić właściwy poziom oleju w skrzyni. W nowszych autach, można to sprawdzić za pomocą komputera, ale tutaj wymagana jest już wizyta w profesjonalnym serwisie. Jeśli do układu hydraulicznego skrzyni biegów dostaną się zanieczyszczenia (kurz, woda czy drobiny metalu), mogą one zakłócać prawidłowe funkcjonowanie.
- Nieprawidłowa wymiana płynu w skrzyni biegów również może doprowadzić do zapowietrzenia. Z czasem, wskutek naturalnego zużycia, uszczelki w skrzyni biegów mogą ulec zniszczeniu. W takim przypadku powietrze może przedostać się do układu, co oczywiście spowoduje zapowietrzenie.
Nieprawidłową pracę skrzyni biegów raczej łatwo jest zauważyć. Jednym z najczęstszych objawów zapowietrzenia jest trudność w przełączaniu biegów. Zmiany mogą być oporne lub opóźnione, w niektórych przypadkach bieg nie przełącza się wcale lub zmienia z dużym opóźnieniem. Innym objawem jest szarpanie lub odczuwalne wibracje podczas zmiany biegów. To może być wynikiem niewłaściwego ciśnienia w układzie hydraulicznym. Szarpanie będzie szczególnie odczuwalne podczas przyspieszania lub zwalniania. Jeśli pęcherzyki powietrza przedostaną się do układu, kierowca może również usłyszeć dźwięk, przypominający szum lub buczenie, zwłaszcza przy przełączaniu biegów lub podczas pracy silnika na wyższych obrotach.
Zimowa jazda z głową. Jak oszczędzać paliwo, gdy jest mróz?
W nowoczesnych samochodach, w których pracuje szereg systemów diagnostycznych, mogą pojawić się na desce rozdzielczej komunikaty informujące o problemach ze skrzynią biegów. Czasami komputer sam będzie w stanie zidentyfikować problem (np. zbyt niski poziom oleju lub płynu), a czasami pokaże tylko ogólną informację o usterce.
Wbrew pozorom nie jest to takie trudne i można prostymi sposobami zminimalizować ryzyko zapowietrzenia skrzyni biegów. Należy przy tym regularnie sprawdzać poziom płynu oraz oleju. Najlepiej robić to raz w roku, chyba że pokonujemy ponad 40 tys. km rocznie, wówczas można to robić co sześć miesięcy. Nie ma w tym przypadku co oszczędzać. Zaniedbanie interwałów olejowych może doprowadzić do dużo bardziej kosztownych napraw w przyszłości.
Jeśli skrzynia biegów była wymieniana lub naprawiana, należy upewnić się, że układ hydrauliczny został dokładnie odpowietrzony, aby uniknąć problemów z powietrzem w układzie.
Najlepiej unikać jazdy w ekstremalnych warunkach (np. w terenie, przy dużych obciążeniach). Jeśli już użytkujemy auto w ten sposób, trzeba więcej uwagi poświęcić na odpowiedni serwis skrzyni biegów. Warto pamiętać o podstawach - regularne przeglądy techniczne zminimalizują ryzyko wystąpienia uszkodzeń lub nieszczelności i co najważniejsze - dadzą nam święty spokój.
Koszt naprawy mogą się diametralnie różnić i zależą od szeregu czynników: typu skrzyni, marki i modelu samochodu, regionu w jakim chcemy dokonać naprawy itd. Jeżeli mówimy o prostym odpowietrzeniu układu, ceny wahają się od około 200 zł do kilku tysięcy złotych w przypadku wymiany uszkodzonych podzespołów lub całkowitej wymiany skrzyni biegów. Kluczowe jest, aby dokładnie określić przyczynę problemu, aby uniknąć niepotrzebnych wydatków.