Ministerstwo wyjaśnia, czy auta elektryczne pojadą buspasami po 2025 roku
Kierowcy samochodów elektrycznych coraz bardziej obawiają się, że 1 stycznia przyszłego roku utracą jeden z dwóch największych atutów, jakie mają auta na prąd. Zgodnie z ustawą o elektromobilności, od 2026 roku samochody bateryjne mają bowiem stracić prawo do jazdy buspasami.

W skrócie
- Od 2026 roku samochody elektryczne w Polsce mogą stracić prawo do jazdy buspasami.
- Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad wydłużeniem tego przywileju o kolejne dwa lata.
- Wraz ze wzrostem liczby aut elektrycznych jazda buspasami ma być ostatecznie ograniczona.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
Polskie miasta stoją w coraz większych korkach, a parkowanie w nich jest coraz droższe. Oba te problemy nie dotyczą kierowców samochodów elektrycznych, którzy mają prawo omijać korki buspasami oraz parkować za darmo. Problem w tym, że ustawa przewiduje, że prawo do jazdy buspasami wygaśnie z końcem 2025 roku. Czy od 2026 roku kierowcy samochodów elektrycznych będą stali w korkach, jak wszyscy inni?
Samochody elektryczne na buspasach to stan tymczasowy
W Polsce możliwość poruszania się samochodów elektrycznych po buspasach wynika z przepisów ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, które znalazły również odzwierciedlenie w Prawie o ruchu drogowym. Choć przywilej ten ma wspierać popularyzację pojazdów elektrycznych, nie został on przyznany na czas nieokreślony. Jak wskazuje art. 148a Kodeksu drogowego:
Do dnia 1 stycznia 2026 r. dopuszcza się poruszanie się pojazdów elektrycznych, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych, oraz pojazdów napędzanych wodorem, o których mowa w art. 2 pkt 15 tej ustawy, po wyznaczonych przez zarządcę drogi pasach ruchu dla autobusów.
W przepisach zapisano również, że zarządca drogi może uzależnić poruszanie się pojazdów elektrycznych po wyznaczonych pasach ruchu dla autobusów od liczby osób poruszających się tymi pojazdami.
Samochody elektryczne na buspasach tylko do końca 2025 roku?
Oznacza to, że z dniem 1 stycznia 2026 roku możliwość korzystania z buspasów przez kierowców aut elektrycznych wygaśnie. W przypadku braku zmian w przepisach, właściciele aut na prąd będą musieli liczyć się z konsekwencjami. Za jazdę po buspasie bez uprawnienia będzie im groził mandat w wysokości 100 zł oraz 1 punkt karny. Będzie to taka sama, jak dla kierowców samochodów spalinowych, którzy bezprawnie jeżdżą buspasami.
Zaniepokojeni kierowcy samochodów elektrycznych zwrócili się z zapytaniem do Ministerstwa Infrastruktury, czy faktycznie od przyszłego roku, jak pozostali kierowcy, będą musieli stać w korkach. Odpowiedzi udzieliła zastępca dyrektora Departamentu Transportu Drogowego Anna Kowalczyk.
Ministerstwo Infrastruktury: Pracujemy nad zmianą przepisów
Na wstępie dyrektor Kowalczyk potwierdziła, że zgodnie z obecnym stanem prawnym, a więc ustawią o elektromobilności z 2018 roku i ustawą Prawo o Ruchu Drogowym prawo do jazdy buspasami dla aut elektrycznych wygaśnie 1 stycznia 2026 roku.
Jednak dla kierowców samochodów elektrycznych pojawiło się światełko w tunelu. W piśmie czytamy bowiem, że:
w Ministerstwie Infrastruktury na wniosek Ministra Klimatu i Środowiska prowadzone są prace legislacyjne związane z wydłużeniem terminu dopuszczenia poruszania się samochodami elektrycznymi po buspasach do 31 grudnia 2027 roku.
Jeśli te prace zakończą się sukcesem to kierowcy samochodów na prąd zyskają możliwość omijania korków przez dwa kolejne lata.
Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że niezależnie od obecnych prac, które prowadzone są w Ministerstwie Infrastruktury, jazda elektrykami po buspasach jest uprawnieniem tymczasowym i wraz ze wzrostem liczby aut bateryjnych na polskich drogach, prawo to zostanie zlikwidowane. Tak już stało się np. w Norwegii, która jest europejskim liderem sprzedaży samochodów elektrycznych.