Którędy pobiegnie ostatni fragment obwodnicy stolicy? Mieszkańcy mają wpływ
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej dla Wschodniej Obwodnicy Warszawy. Którędy zostanie wytyczony ostatni, liczący około 14 km, odcinek?

W skrócie
- GDDKiA ogłosiła nowy przetarg na projekt oraz decyzję środowiskową dla ostatniego odcinka Wschodniej Obwodnicy Warszawy.
- Plan zakłada szeroki udział mieszkańców w konsultacjach społecznych i analizę nowoczesnych rozwiązań technicznych, w tym tuneli.
- Wycofano dotychczasowe wnioski środowiskowe, co ma umożliwić lepsze dostosowanie nowej trasy do aktualnych potrzeb społecznych i środowiskowych.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
Warszawski Węzeł Drogowy w niedalekiej przyszłości ma zostać domknięty, a ostatnim etapem jest wytyczenie oraz budowa ostatniego odcinka w ciągu drogi ekspresowej S17.
Zadaniem biura projektowego będzie ponowne przeanalizowanie nowej trasy, kładąc szczególny nacisk na rozwiązania tunelowe. Efektem ma być wskazanie trasy najkorzystniejszej pod względem społecznym, środowiskowym i ekonomicznym.
Mieszkańcy mają realny wpływ na wytyczenie ostatniego fragmentu Wschodniej Obwodnicy Warszawy
W trakcie prowadzenia prac projektowych będą organizowane m.in. spotkania informacyjne, podczas których możliwe będzie składanie wniosków do zaproponowanych rozwiązań. GDDKiA zapowiada, że pod uwagę będą brane również opinie społeczeństwa, a projektanci wnikliwie przeanalizują wszystkie zgłoszenia nadesłane przez mieszkańców.
Po wykonaniu analizy do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Warszawie zostanie złożony wniosek o uzyskanie decyzji środowiskowej, a po jej otrzymaniu wskazany zostanie wariant, dla którego opracowane zostaną szczegółowe rozwiązania techniczne.
Kolejnymi krokami będzie wykonanie projektu budowlanego, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, a następnie rozpoczęcie robót budowlanych w terenie. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zakłada, że przy sprawnym przebiegu prac projektowych oraz uzyskaniu niezbędnych opinii i decyzji, szacowane lata realizacji to 2023-2035.

GDDKiA wycofała się z dotychczasowych wniosków o wydanie decyzji środowiskowej. To nowe przetargi dla poprowadzenia S17 WOW
W lipcu 2015 r. do RDOŚ w Warszawie trafił wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla dwóch odcinków S17 WOW: Drewnica - Ząbki oraz Ząbki - Warszawa Wschód. W maju 2017 r. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (GDOŚ), po uznaniu wyłączenia się z mocy prawa przez RDOŚ w Warszawie z prowadzenia sprawy, przekazała oba postępowania do RDOŚ w Białymstoku, który w listopadzie 2017 r. wydał decyzję środowiskową dla odcinka S17 Drewnica - Ząbki, a w grudniu 2018 r. - dla odcinka Ząbki - Warszawa Wschód.
W lutym 2021 r. GDOŚ uchylił obie decyzje, które zostały zaskarżone przez różne podmioty. Ostatecznie postępowania toczyły się przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym (WSA) w Warszawie oraz Naczelnym Sądem Administracyjnym (NSA). Dla odcinka S17 Ząbki - Warszawa Wschód GDOŚ uchylił decyzję środowiskową i umorzył postępowanie, natomiast dla fragmentu Drewnica - Ząbki 27 marca 2025 r. GDOŚ przekazał do RDOŚ w Warszawie sprawę wycofania wniosku o uzyskanie decyzji środowiskowej oraz umorzenia postępowania, co jest zgodne z wyrokiem WSA.
Z uwagi na skomplikowany stan formalno-prawny oraz konieczność aktualizacji dokumentacji projektowej, GDDKiA podjęła decyzję o wycofaniu obu wniosków oraz ogłoszeniu nowych przetargów na wariantowe poprowadzenie S17 WOW.
Brak ostatniego odcinka uniemożliwia domknięcie ringu wokół Warszawy
W skład Warszawskiego Węzła Drogowego wchodzi obecnie 68 km trasy. Jego budowa rozpoczęła się w 2008 r. od odcinka o długości 10,4 km pomiędzy węzłami Konotopa i Powązkowska w ciągu S8.
Do domknięcia ringu wokół stolicy brakuje ok. 14-kilometrowego odcinka WOW od węzła Drewnica na skrzyżowaniu z S8 do węzła Warszawa Wschód, co uniemożliwia docelowe rozłożenie ruchu na obwodnicy Warszawy. Obecnie kierowcy z powodu brakującego ostatniego fragmentu, korzystają z dróg wojewódzkich nr 631, 634, 637 i 638, a jadąc w kierunku Krakowa, decydują się na przejazd północno-zachodnią częścią ringu.