Z Warszawy na wschód coraz bardziej ekspresowo. Jak idzie budowa S17?
Droga ekspresowa S17 łączy Warszawę z Lublinem i stanowi część trasy europejskiej E372. W przyszłości ma prowadzić do Hrebenne, co znacznie ułatwi dojazd do Lwowa. Jaki jest aktualny stan realizacji trasy S17?

W skrócie
- Droga ekspresowa S17 stanowi kluczowe połączenie Warszawy z Lublinem, a w przyszłości umożliwi sprawniejszy dojazd do Lwowa.
- Obecnie dla kierowców dostępnych jest ponad 190 km S17, ale do zakończenia całej trasy brakuje jeszcze około 130 km, w tym strategicznego odcinka Wschodniej Obwodnicy Warszawy.
- Trwają intensywne prace dokumentacyjne, przygotowania do przetargów oraz realizacja kolejnych fragmentów trasy, z istotnym wsparciem środków unijnych.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
Ponad 190 km dostępnych dla kierowców
S17 będzie rozpoczynać się na węźle Drewnica, czyli skrzyżowaniu z drogą ekspresową S8 na obwodnicy Warszawy, a wraz ze wspólnym przebiegiem z S12 będzie miała długość ponad 320 km. Trasa zakończy się na granicy polsko-ukraińskiej w Hrebennem.
Obecnie zmotoryzowani mogą korzystać z ponad 180 km drogi S17, od węzła Warszawa Wschód na obwodnicy stolicy aż do węzła Piaski Wschód, a także z niespełna 10-kilometrowej obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego. Warto zaznaczyć, że pomiędzy węzłami Kurów Zachód i Piaski Wschód, S17 biegnie wspólnie z S12, prowadzącą do przejścia granicznego w Dorohusku.
Wschodnia Obwodnica Warszawy domknie ring wokół stolicy
Do zakończenia budowy drogi ekspresowej nr 17 brakuje jeszcze około 130 km, z czego 16 km stanowi niezwykle ważny odcinek Wschodniej Obwodnicy Warszawy, który domyka ring wokół stolicy. GDDKiA informuje, że 14 marca bieżącego roku, zgodnie z zapowiedzią, wycofane zostały oba wnioski o uzyskanie decyzji środowiskowej dla S17 na odcinkach Drewnica - Ząbki oraz Ząbki - Warszawa Wschód.
GDDKiA jest także w trakcie przygotowywania dokumentacji do ogłoszenia przetargu na wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. Do połowy bieżącego roku planowane jest również ogłoszenie przetargu na wybór biura projektowego, które ponownie przeanalizuje możliwe warianty nowej trasy, ze szczególnym uwzględnieniem rozwiązań tunelowych.
Trwają pracę na kolejnych odcinkach
Jeszcze w tym roku planowane jest rozpoczęcie prac na trzech kolejnych odcinkach drogi S17 na południe od Zamościa, w kierunku Hrebennego, o łącznej długości około 47 km. Roboty drogowe wystartują po wydaniu przez Wojewodę Lubelskiego decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla każdego z odcinków.
Dodatkowo GDDKiA złoży trzy wnioski o wydanie decyzji ZRID dla kolejnych trzech fragmentów drogi między Piaskami a Zamościem, o łącznej długości 39 km. Planowane jest również ogłoszenie przetargów na dwa brakujące odcinki S17: Łopiennik - Krasnystaw oraz Zamość Sitaniec - Zamość Wschód (łącznie 20 km), które umożliwią zakończenie budowy trasy prowadzącej od Warszawy aż do granicy z Ukrainą.

Aktualnie opracowywana jest dokumentacja projektowa dla odcinka o długości około 2 km w okolicach Hrebennego, który docelowo będzie stanowił dojazd do planowanego terminala na granicy z Ukrainą. Za jego realizację odpowiada Lubelski Zarząd Obsługi Przejść Granicznych.
Budowa drogi ekspresowej jest dofinansowana ze środków Unii Europejskiej
Realizacja odcinka drogi ekspresowej pomiędzy Tomaszowem Lubelskim a Hrebenne na długości 17 km jest współfinansowana ze środków unijnych. Projekt uzyskał dofinansowanie w ramach konkursu w ramach Instrumentu "Łącząc Europę" (CEF) na kwotę ponad 61 mln euro, co stanowi połowę wydatków kwalifikowalnych.

GDDKiA publikuje listę odcinków dróg w przygotowaniu i realizacji
- Piaski Wschód - Łopiennik, przygotowanie dokumentacji do wniosku o decyzję ZRID (długość: 10 km, wykonawca: Aldesa Polska, wartość umowy: 810 mln zł)
- Łopiennik - Krasnystaw Północ, przygotowanie dokumentacji projektowej (9 km)
- Krasnystaw Północ - Izbica, przygotowanie dokumentacji do wniosku o decyzję ZRID (19 km, Budimex, 961,5 mln zł)
- Izbica - Zamość Sitaniec, przygotowanie dokumentacji do wniosku o decyzję ZRID (10 km, GAP Insaat, Fabe Polska, Sine Midas Stroy (konsorcjum), 504 mln zł)
- Zamość Sitaniec - Zamość Wschód, przygotowanie dokumentacji projektowej (11 km)
- Zamość Wschód - Zamość Południe, złożony wniosek o decyzję ZRID (12 km, Budimex, 440,6 mln zł)
- Zamość Południe - Tomaszów Lubelski Północ, złożony wniosek o decyzję ZRID (18 km, Kolin, 822,4 mln zł)
- Tomaszów Lubelski Południe - Hrebenne, złożony wniosek o decyzję ZRID (17 km, Budimex, 598 mln zł)
- Hrebenne - Terminal Hrebenne (Rawa Ruska), przygotowanie dokumentacji projektowej (2 km)