Najlepsza trasa do Zakopanego - którędy do stolicy Tatr?
Zakopane, zimowa stolica Polski i jedno z najpopularniejszych miejsc turystycznych w naszym kraju, każdego roku przyciąga tysiące odwiedzających. Niezależnie od tego, czy planujemy zimowy wypad na narty, czy letnie wędrówki po górskich szlakach, pierwszym wyzwaniem stojącym przed każdym turystą jest dotarcie do celu. Wybór najlepszej trasy do Zakopanego zależy oczywiście od punktu startowego, ale niezależnie od tego, czy jedziemy z Wrocławia czy z Warszawy, na koniec i tak większość kierowców ląduje na “zakopiance”. Czy jest opcja, aby ominąć tę drogę?

Spis treści:
Jaką trasą najlepiej jechać do Zakopanego?
"Zakopianka" to potoczna nazwa drogi biegnącej z Krakowa do Zakopanego, składającej się z dwóch odcinków: drogi krajowej nr 7 prowadzącej z Krakowa do okolic Rabki-Zdroju, a następnie drogi krajowej nr 47 wiodącej już bezpośrednio do Zakopanego. Ta trasa o długości około 100 km.
Infrastruktura "Zakopianki" na przestrzeni lat przeszła liczne modernizacje, włącznie z budową odcinków ekspresowych. Odcinek S7 między Krakowem a Rabką-Zdrój to już droga o parametrach ekspresowych, co pozwala na sprawniejsze pokonanie początkowego etapu podróży. Jednak dalsze fragmenty, mimo prowadzonych prac, wciąż stanowią wąskie gardło, szczególnie w okresach wzmożonego ruchu.
Jak dojechać z Warszawy do Zakopanego?
Podstawowa trasa z Warszawy do Zakopanego wiedzie przez drogę S7 w kierunku Krakowa (obok Kielc). Jej długość to około 415 km, a czas przejazdu wynosi około 4 godz. 45 minut.

Warto zaznaczyć, że "Zakopianka", mimo ciągłych modernizacji, w szczycie sezonu turystycznego często zamienia się w jeden długi korek. Dla kierowców poszukujących alternatyw interesującym rozwiązaniem może być droga wojewódzka nr 958. Ta trasa, choć mniej znana, pozwala ominąć najbardziej zatłoczone odcinki "Zakopianki" i doświadczyć bardziej "lokalnej" jazdy przez malownicze tereny Małopolski.
Podróżni udający się do Zakopanego z zachodniej części Polski (na przykład z Wrocławia) w optymalnym wypadku powinni dojechać autostradą A4 do Krakowa, a dalej, podobnie jak warszawiacy, skorzystać z "zakopianki", ewentualnie na ostatnim jej odcinku zjechać na drogę nr 958. W razie korka na obwodnicy Krakowa można rozważyć wcześniejszy zjazd z "a-czwórki" w kierunku drogi nr 28 i przejechać przez Wadowice i Suchą Beskidzką.
Od wschodu możliwy jest też dojazd (w razie korka na A4 lub "zakopiance") przez Nowy Sącz i Krościenko nad Dunajcem drogą nr 969.
Zakopane - parkingi, atrakcje
Po dotarciu do Zakopanego warto zastanowić się nad optymalnym sposobem poruszania się po mieście i okolicach. Zakopane, ze względu na swój górski charakter i intensywny ruch turystyczny, nie jest miejscem, po którym łatwo przemieszczać się samochodem.

Główna arteria komunikacyjna miasta to ul. Krupówki, jednak jest to przede wszystkim deptak przeznaczony dla pieszych. Ruch samochodowy koncentruje się wokół ulic: Nowotarskiej, Kościuszki i Chałubińskiego, które tworzą swoistą obwodnicę centrum.
Dla kierowców odwiedzających Zakopane po raz pierwszy istotne jest odpowiednie zaplanowanie trasy do najważniejszych atrakcji turystycznych. Popularne miejsca, takie jak Gubałówka czy Kuźnice (punkt startowy na Kasprowy Wierch), mają parkingi, jednak w szczycie sezonu znalezienie wolnego miejsca może okazać się niemożliwe.

Warto zauważyć, że niektóre atrakcje Zakopanego i okolic są dostępne wyłącznie dla pieszych lub specjalnych środków transportu. Przykładowo, do Morskiego Oka można dojechać samochodem tylko do parkingu w Palenicy Białczańskiej, a dalszą drogę trzeba pokonać pieszo lub bryczką czy elektrycznym busem. Podobnie w przypadku Doliny Kościeliskiej - samochód można pozostawić na parkingu na Kiry, a dalszą część trasy pokonuje się już bez pojazdu.