Nowa S1 gotowa, ale nie ma gdzie się zatrzymać. GDDKiA nadrabia zaległości

Droga ekspresowa S1 będzie jedną z najbardziej widowiskowych dróg w Polsce.
Droga ekspresowa S1 będzie jedną z najbardziej widowiskowych dróg w Polsce.© Krzysztof Pączkowski studiowizjer.plmateriały prasowe

W skrócie

  • Droga ekspresowa S1 na południu Polski jest ważnym szlakiem komunikacyjnym, jednak brakuje na niej miejsc obsługi podróżnych (MOP).
  • Wielu kierowców, zwłaszcza zawodowych, jest zmuszonych do zatrzymywania się w nieprzystosowanych miejscach, co powoduje problemy sanitarne i koszty dla samorządów.
  • Ministerstwo Infrastruktury zapowiada opracowanie programu inwestycyjnego dotyczącego budowy MOP-ów, jednak nadal brak konkretów co do terminów i finansowania.
  • Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu

W ciągu drogi ekspresowej S1 zapomniano o najważniejszym

Niestety brak takiej infrastruktury na całym wspomnianym odcinku drogi ekspresowej S1 (ok. 50 km) skutkuje poważnymi problemami logistycznymi i sanitarnymi, w szczególności w przypadku kierowców pojazdów ciężarowych zawodowo wykonujących transport drogowy
zauważyła Małgorzata Pępęk.

Kierowcy są zmuszeni do zatrzymywania się na poboczu

Podczas budowy południowego odcinka S1 zapomniano o MOP-ach. Kierowcy muszą parkować "na dziko".
Podczas budowy południowego odcinka S1 zapomniano o MOP-ach. Kierowcy muszą parkować "na dziko".Przemek Swiderski/REPORTEREast News

Konieczność budowy MOP-ów w ciągu drogi ekspresowej S1 sygnalizowana jest od lat

Tymczasem, wobec planowanego oddania kolejnych odcinków S1 w 2025 r. m.in. Milówka-Przybędza i Bielsko-Biała-Hałcnów-węzeł Bieruń, natężenie ruchu znacznie wzrośnie, za czym absolutnie nie nadąża infrastruktura służąca bezpieczeństwu uczestników ruchu drogowego
dodaje posłanka.

Czy powstaną nowe MOP-y przy S1? Wiceminister infrastruktury odpowiada

Wstępnie pod uwagę brane są dwie potencjalne lokalizacje, tj. około 22 km lub około 32 km drogi ekspresowej S1. Uzgodnienie Programu Inwestycji przez Ministra Infrastruktury umożliwi zabezpieczenie środków na realizację omawianego MOP, określenie wstępnego harmonogramu budowy oraz przystąpienie do prac przygotowawczych
poinformował wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec.

Przepisy regulują odległości między MOP-ami

Zobacz również:

Przy czym w trudnych warunkach dopuszcza się inne odległości. W takiej sytuacji przepis § 53 ust. 5 PTB zamiast miejsca obsługi podróżnych dopuszcza też możliwość zaprojektowania jezdni ze zjazdami do istniejących obiektów, w których jest prowadzona działalność usługowa związana z zaspokojeniem potrzeb użytkowników dróg, jednak wyłącznie pod warunkiem, że obiekty te spełniają wymagania określone dla miejsc obsługi podróżnych
wyjaśnia wiceminister.
Nissan Micra powraca w wielkim stylu, ale wnętrze zdradza prawdziwe korzenieinteriaINTERIA.PL