Nowa S1 gotowa, ale nie ma gdzie się zatrzymać. GDDKiA nadrabia zaległości
Droga ekspresowa S1 jest jedną z najważniejszych tras na południu kraju. Ma odciążyć region oraz zapewnić szybszy dojazd do granicy ze Słowacją. Posłanka Małgorzata Pępek zwróciła jednak uwagę, że kierowców czeka niemiła niespodzianka: na odcinku Zwardoń – Bielsko-Biała brakuje MOP-ów. Do sprawy odniosło się Ministerstwo Infrastruktury.

W skrócie
- Droga ekspresowa S1 na południu Polski jest ważnym szlakiem komunikacyjnym, jednak brakuje na niej miejsc obsługi podróżnych (MOP).
- Wielu kierowców, zwłaszcza zawodowych, jest zmuszonych do zatrzymywania się w nieprzystosowanych miejscach, co powoduje problemy sanitarne i koszty dla samorządów.
- Ministerstwo Infrastruktury zapowiada opracowanie programu inwestycyjnego dotyczącego budowy MOP-ów, jednak nadal brak konkretów co do terminów i finansowania.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
W ciągu drogi ekspresowej S1 zapomniano o najważniejszym
Zmotoryzowani z niecierpliwością czekają na zakończenie budowy drogi ekspresowej S1 na południu Polski. Jej huczne otwarcie zostało jednak właśnie przyćmione przez interpelację złożoną przez Małgorzatę Pępek, działającą w odpowiedzi na liczne głosy samorządowców, kierowców oraz mieszkańców beskidzkich gmin.
Posłanka zauważyła, że zgodnie z ogólnopolskimi standardami budowy nowoczesnych dróg szybkiego ruchu, oprócz podstawowej infrastruktury drogowej niezbędne jest również wybudowanie MOP-ów - miejsc obsługi podróżnych, które zapewniają odpoczynek, zaplecze sanitarne, gastronomiczne oraz miejsca postojowe.
Niestety brak takiej infrastruktury na całym wspomnianym odcinku drogi ekspresowej S1 (ok. 50 km) skutkuje poważnymi problemami logistycznymi i sanitarnymi, w szczególności w przypadku kierowców pojazdów ciężarowych zawodowo wykonujących transport drogowy
Kierowcy są zmuszeni do zatrzymywania się na poboczu
W oparciu o ustalenia wójtów gmin Milówka i Rajcza, a także radnych powiatowych i miejskich, Małgorzata Pępek zwróciła uwagę, że szczególnie kierowcy zawodowi są zmuszeni do zatrzymywania się w miejscach nieprzystosowanych do postoju. Nie tylko nie zapewniają one odpowiedniej przestrzeni dla autokarów i pojazdów ciężarowych, ale także nie posiadają toalet ani podstawowych urządzeń higienicznych.
Posłanka wskazuje, że "dochodzi do licznych przypadków nielegalnego parkowania oraz załatwiania potrzeb fizjologicznych w przestrzeni publicznej, co skutkuje dodatkowymi kosztami dla samorządów i służb odpowiedzialnych za utrzymanie czystości i bezpieczeństwa".

Konieczność budowy MOP-ów w ciągu drogi ekspresowej S1 sygnalizowana jest od lat
W interpelacji podkreślono, że mimo składanych już ponad 10 lat temu wniosków, GDDKiA nie uwzględniła w procesie projektowym budowy MOP-ów na odcinku Przybędza - Milówka, czyli tzw. obejściu Węgierskiej Górki w ciągu drogi ekspresowej S1.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że obecnie prowadzone są jedynie wstępne prace nad opracowaniem programu inwestycyjnego, który miałby na celu wyznaczenie pary miejsc obsługi podróżnych (MOP) w rejonie miejscowości Kalna - Pietrzykowice oraz Wieprz - Radziechowy. Nie przedstawiono jednak żadnych konkretnych informacji dotyczących terminów realizacji ani źródeł finansowania tej inwestycji.
Tymczasem, wobec planowanego oddania kolejnych odcinków S1 w 2025 r. m.in. Milówka-Przybędza i Bielsko-Biała-Hałcnów-węzeł Bieruń, natężenie ruchu znacznie wzrośnie, za czym absolutnie nie nadąża infrastruktura służąca bezpieczeństwu uczestników ruchu drogowego
Czy powstaną nowe MOP-y przy S1? Wiceminister infrastruktury odpowiada
Posłanka zwróciła się do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka z pytaniami dotyczącymi planów budowy Miejsc Obsługi Podróżnych przy drodze ekspresowej S1. Zapytała m.in. o to, gdzie mogłyby powstać takie obiekty, czy zabezpieczono na ten cel środki finansowe oraz czy możliwe jest przyspieszenie procedur związanych z przygotowaniem inwestycji. Dodatkowo pojawiło się pytanie o ewentualne wprowadzenie ogólnokrajowego standardu określającego minimalne odległości między MOP-ami przy drogach ekspresowych i autostradach.
W odpowiedzi wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec poinformował, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jest obecnie na etapie opracowywania programu inwestycyjnego dla zadania pn. "Budowa Miejsc Obsługi Podróżnych w ciągu drogi ekspresowej S1 na odcinku Bielsko-Biała - Przybędza". W ramach przygotowywanej dokumentacji projektowej mają zostać wyznaczone lokalizacje planowanych MOP-ów.
Wstępnie pod uwagę brane są dwie potencjalne lokalizacje, tj. około 22 km lub około 32 km drogi ekspresowej S1. Uzgodnienie Programu Inwestycji przez Ministra Infrastruktury umożliwi zabezpieczenie środków na realizację omawianego MOP, określenie wstępnego harmonogramu budowy oraz przystąpienie do prac przygotowawczych
Przepisy regulują odległości między MOP-ami
Wiceminister wskazał, że zgodnie z § 53 ust. 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych (PTB), miejsca obsługi podróżnych należy projektować z uwzględnieniem potrzeb użytkowników dróg, w szczególności związanych z zaspokojeniem potrzeb fizjologicznych, odpoczynkiem, postojem oraz obsługą i zaopatrzeniem pojazdów w paliwa.
Z kolei § 53 ust. 3 PTB określa, że odległość między sąsiednimi MOP-ami na drogach klasy A lub S, dostępnych dla ruchu w jednym kierunku, nie powinna przekraczać 40 km, natomiast odległość między MOP-ami umożliwiającymi tankowanie pojazdów nie powinna być większa niż 60 km.
Przy czym w trudnych warunkach dopuszcza się inne odległości. W takiej sytuacji przepis § 53 ust. 5 PTB zamiast miejsca obsługi podróżnych dopuszcza też możliwość zaprojektowania jezdni ze zjazdami do istniejących obiektów, w których jest prowadzona działalność usługowa związana z zaspokojeniem potrzeb użytkowników dróg, jednak wyłącznie pod warunkiem, że obiekty te spełniają wymagania określone dla miejsc obsługi podróżnych
GDDKiA przystąpiła do opracowania koncepcji mającej na celu uzupełnienie drogi ekspresowej S1 na odcinku Zwardoń - Bielsko-Biała o budowę MOP-ów.