Czy wiesz, do czego służy pas włączania?

Poszanowanie przepisów, czy po prostu brak pewności za kierownicą?
Poszanowanie przepisów, czy po prostu brak pewności za kierownicą? Informacja prasowa (moto)
  • Zbliżając się do wjazdu na autostradę, nie jedź tuż za pojazdem podążającym przed tobą. Zachowaj odstęp około 80-100 metrów. Jeśli trafisz na nieudacznika albo bojaźliwego kierowcę, będzie on na pasie włączania hamował albo nawet zatrzyma się. W ten sposób zmusi również ciebie do rozpędzania pojazdu od zera.
  • Wjeżdżaj na pas włączania tak, aby nie zbliżać się zbytnio do linii dzielącej go od prawego pasa ruchu. Chodzi o to, by nie straszyć kierowców jadących już po autostradzie tym prawym pasem
  • Kiedy tylko twoje auto ustawi się w osi pasa włączania, obserwuj uważnie sytuację za samochodem w lewym lusterku i oceń, jak daleko są pojazdy zbliżające się z tyłu. Jednocześnie obserwuj poczynania pojazdu, który jest przed tobą. Bądź przygotowany na to, że jakaś oferma może jechać powoli albo zahamować.
  • Nie włączaj zbyt wcześnie lewego kierunkowskazu
  • Rozpędzaj dynamicznie auto, jadąc na niskich biegach i naciskając pedał gazu do oporu. Pozwoli ci to w krótkim czasie osiągnąć prędkość co najmniej 100 km/h
  • Sprawdź w lusterku, czy możesz wjechać na prawy pas autostrady. Jeżeli tak, włącz lewy kierunkowskaz i zmień pas ruchu. Jeśli jakiś pojazd zbliża się prawym pasem ze zbyt dużą prędkością, poczekaj i kiedy przejedzie, wtedy wjedź na ten pas (o ile za nim nie jadą następne)
  • Nie musisz czekać, aż wszyscy zbliżający się z tyłu przejadą. Jeśli osiągniesz prędkość taką samą jak zbliżający się z tyłu pojazd, może bezpiecznie wjechać przed niego
  • Unikaj sytuacji, która zmusiłaby cię do dojechania do końca pasa włączania i zatrzymania się. Jeżeli prawym pasem autostrady zbliża się kilka samochodów z bardzo dużą prędkością, jedź wolniej pasem włączania, ale zostaw sobie miejsce, by móc zdecydowanie rozpędzić samochód i dopiero wtedy przejechać na pas właściwy
  • Nigdy nie przejeżdżaj z pasa włączania od razu na inny pas niż prawy (np. od razu na lewy lub środkowy), bo możesz nie zauważyć auta pędzącego lewym pasem.
  • Nigdy nie wjeżdżaj na prawy pas autostrady bez rozpędzenia samochodu do prędkości co najmniej 80-100 km/h
  • Zanim wjedziesz  na autostradę sprawdź, którym wyjazdem będziesz musiał ją opuścić i po przejechaniu ilu kilometrów. Obserwuj tablice przedrogowskazowe albo tablice węzłów autostradowych które już w odległości 3 km przed węzłem informują, że zbliżasz się do niego. Włącz komunikat głosowy w nawigacji, który uprzedzi cię: "za trzy kilometry zjedź z autostrady"
Tablica uprzedzająca o zbliżaniu się do zjazdu z autostrady
Tablica uprzedzająca o zbliżaniu się do zjazdu z autostradyInformacja prasowa (moto)
Tablica węzła drogowego na autostradzie
Tablica węzła drogowego na autostradzieInformacja prasowa (moto)
Tablice wskaźnikowe umieszczane tuż przed zjazdem
Tablice wskaźnikowe umieszczane tuż przed zjazdem Informacja prasowa (moto)
  • Jeżeli wiesz, że już niedługo będziesz opuszczał autostradę, nie zajmuj innego pasa niż prawy, nie podejmuj wyprzedzania
  • Obserwuj, kiedy pojawi się tablica wskaźnikowe umieszczana w odległości 300 m, 200 m i 100 m przed pasem wyłączania. Gdy je ujrzysz, włącz prawy kierunkowskaz
  • Nie hamuj na swoim pasie ruchu, ale dopiero wtedy, gdy wjedziesz na pas wyłączania
  • Nigdy nie wjeżdżaj na pas wyłączania w ostatniej chwili, wpychając się przed jadące na nim pojazdy
  • Pamiętaj, aby na pasie wyłączania wydatnie wytracić prędkość, gdyż za chwilę napotkasz łuk drogi. Wjechanie na taki ślimak ze znaczną prędkością może być niebezpieczne. Pamiętaj, że po dłuższej jeździe autostradowej kierowca łatwo przyzwyczaja się do prędkości i kiedy zwolni np. do 80 km/h, wydaje mu się, że jedzie 50 km/h.
  • Jeżeli zagapiłeś się i zbyt późno zorientowałeś, że minąłeś lub właśnie mijasz wyjazd, NIGDY NIE HAMUJ GWAŁTOWNIE, nie zatrzymuj się, nie próbuj cofać. Takie postępowanie to stwarzanie zagrożenia i po prostu drogowe wieśniactwo! Trudno, jedź dalej, do następnego wyjazdu. W niektórych krajach za cofanie na autostradzie można zapłacić mandat w wysokości kilku tysięcy euro!
  • Zachowaj czujność, uważnie obserwuj poczynania kierowców wjeżdżających na pas włączania, a także tych zbliżających się do pasa wyłączania. Nie panikuj, nie hamuj bez potrzeby, ale zerknij w lewe lusterko i sprawdź, czy będziesz mógł uciekać na lewy pas, jeśli jakiś dureń wpakuje się z pasa włączania prosto przed twoje auto
  • W razie potrzeby użyj sygnały dźwiękowego i świateł drogowych, aby zwrócić uwagę, że zbliżasz się
  • Bądź przygotowany na to, że przed wyjazdem z autostrady inteligentni inaczej mogą hamować w ostatniej chwili albo zajeżdżać ci drogę
  • W okolicach węzłów nie rozwijaj nadmiernej prędkości
  • Jeżeli możesz, jeśli nikt cię nie wyprzedza, mijając węzeł przejedź na lewy pas. Ułatwi to wjechanie na autostradę tym, którzy są na pasie włączania, a tobie pozwoli uniknąć niebezpiecznych sytuacji.
Jeśli to możliwe zjedź w takiej sytuacji na lewy pas, przepuszczając kierowcę na pasie włączenia
Jeśli to możliwe zjedź w takiej sytuacji na lewy pas, przepuszczając kierowcę na pasie włączeniaInformacja prasowa (moto)
Projekt prawa jazdy z dopiskiem o pozwoleniu poruszania się autostradami
Projekt prawa jazdy z dopiskiem o pozwoleniu poruszania się autostradamiINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?