KTM pozbywa się marki MV Agusta. Producent wraca do Włoch

Sławomir Matz

Sławomir Matz

MV Agusta na ostatniej prostej do zmiany właściciela. KTM ogłosiło sprzedaż włoskiej marki motocyklowej, która wraca do Włoch. Kontrolę nad producentem motocykli odzyskuje rodzina Sardarov.

Marka MV Agusta została sprzedana przez KTM
Marka MV Agusta została sprzedana przez KTMmarco campellimateriały prasowe

Spełnił się scenariusz, nad którym spekulowano już kilka miesięcy temu, gdy spółka KTM AG ogłosiła niewypłacalność. Przedstawiciele KTM zdecydowali, że MV Agusta nie stanowi już strategicznych zasobów firmy i ogłoszono konieczność sprzedaży udziałów w tej marce. Celem było uwolnienie kapitału i ograniczenie kosztów.

Pod uwagę brano wówczas dwa scenariusze, które szczególnie mocno przebijały się w dyskusjach. Pierwszy zakładał powrót marki do rodziny Sardarov, drugi brał pod uwagę sprzedaż udziałów innemu podmiotowi. Dziś już wiadomo, że spełnia się ten pierwszy.

Powrót do korzeni, MV Agusta pod kontrolą rodziny Sardarov

MV Agusta w tym roku obchodzi 80 lat swojego istnienia. Do 25 marca produkcja nowych motocykli może wrócić do Włoch. Nie ujawniono konkretnych warunków finansowych tej transakcji, choć jej wartość szacuje się na „środkowy przedział dziesiątek milionów euro”. Obejmuje to zarówno wartość udziałów, jak i zobowiązania finansowe spółki.

Pierer Mobility sprzedaje swoje 50,1 proc. udziału firmie Art of Mobility SA, kontrolowanej przez rodzinę Sardarov. Dla MV Agusta oznacza to oddzielenie od KTM AG i jej bieżących problemów finansowych. Jest to zatem w pewnym sensie ratowanie popularnej marki, które jednak nie odejdzie się bez pewnych kosztów.

MV Agusta Brutale 1000 Ottantesimomarco campellimateriały prasowe

Jak informowano w grudniu, MV Agusta zaproponowała program dobrowolnych odejść. Dla pracowników oznacza to jednak brak dodatkowych bonusów. Producent poinformował również, że pracownicy nie mogą liczyć w tym roku na premię.

Rekordowy okres MV Agusta pomimo trudnej sytuacji

Podczas dwóch minionych lat MV Agusta osiągnęła zauważalną stabilność i zaczęła odnotowywać wzrosty. W 2024 roku sprzedała aż 4000 egzemplarzy motocykli, co przekłada się na 116 proc. wzrost w porównaniu z 2023 rokiem.

Poza imponującą sprzedażą motocykli, marka może poszczycić się równie imponującym zapotrzebowaniem na części. W 2024 roku osiągnięto wskaźnik 99-procentowej dostępności części dla motocykli sięgający do siedmiu lat modelowych.

Klienci nie odczują negatywnych zmian sprzedaży MV Agusta

Zmiana właściciela nie powinna w żaden sposób zakłócić funkcjonowania globalnej sieci sprzedaży i serwisu MV Agusta. Obecnie marka posiada 219 autoryzowanych salonów dealerskich, które oferują pełną gamę motocykli oraz kompleksową obsługę klientów. W skład tej sieci wchodzi też 41 punktów serwisowych, które zapewniają wsparcie techniczne.

Po przejęciu firmy przez rodzinę Sardarov klienci nie powinni odczuć żadnych negatywnych skutków transakcji. Wręcz przeciwnie. MV Agusta ma plany dotyczące dalszej ekspansji i planuje zwiększyć liczbę obsługiwanych punktów do 270 lokalizacji. To oznacza lepszą obecność marki na wielu kluczowych rynkach.

Test wideo Renault Rafale. Duży SUV, a pali mniej niż 5 l/100 kmAdam MajcherekINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?