BMW R 12 G/S to retro hołd, ale czy wystarczająco w stylu GS?
W historii BMW Motorrad grubą czcionką zapisał się bokser chłodzony powietrzem. Niemiecki producent doskonale zdaje sobie sprawę, jak ważna była ta jednostka dla rozwoju marki, dlatego postanowił stworzyć model R 12 G/S – nowoczesny motocykl w retro stylu, oddający hołd poprzednikom.

Spis treści:
Cała rodzina GS, a przede wszystkim kultowy model R 80 G/S, odegrały kluczową rolę w historii BMW Motorrad, a także miały realny wpływ na rozwój motocyklowego rynku. Niemiecki producent serią Gelände und Straße stworzył segment turystycznych motocykli adventure.
W 2021 r. w Internecie po raz pierwszy pojawiły się zdjęcia szpiegowskie modelu koncepcyjnego. Uchwycono na nich motocykl enduro o klasycznych i znanych kształtach, ale przede wszystkim uwagę przykuwał legendarny bokser chłodzony powietrzem. Duży prześwit, terenowe rozwiązania w postaci szprychowych kół oraz imponujące przednie koło o średnicy 21-cali potwierdzały, że ten motocykl ma niewiele wspólnego z R nineT Urban i jeszcze mniej z R 1250 GS.
BMW R 12 G/S ma w sobie sporo enduro
W końcu się doczekaliśmy, a wszystkie domysły się ziściły. BMW Motorrad zaprezentowało model R 12 G/S, który śmiało możemy nazwa hołdem i jednocześnie nowoczesną interpretacją kultowego R 80 G/S. Klasyczne enduro w klimatach retro na szczęście nie będzie tylko dobrze wyglądającą „bulwarówką”, a realnie zaprasza do zjazdu z utwardzonych dróg asfaltowych.

Już podstawowa wersja opuszcza salon z 21-calowym kołem z przodu i 17-calowym kołem z tyłu. Jeżeli nadal jest wam za mało terenowo, wystarczy wybrać pakiet Enduro Package Pro, aby cieszyć się tylnym kołem w rozmiarze 18-cali, płaską i podwyższoną kanapą znajdującą się na wysokości 895 mm, szerszymi i bardziej agresywnymi podnóżkami oraz 20-milimetrowym podwyższeniem kierownicy.
Bokser chłodzony powietrzem o mocy 109 KM
Klasyczny jest nie tylko design, ale na szczęście również silnik. BMW R 12 G/S napędzany jest sprawdzonym bokserem chłodzonym powietrzem i olejem o pojemności 1170 cm3. Generuje moc 109 KM przy 7000 obr./min i 115 Nm przy 6500 obr./min. Do dyspozycji kierowcy są trzy standardowe tryby jazdy: Road, Rain i Enduro, a także opcjonalnie Enduro Pro. Asystent zmiany biegów Pro, czyli quickshifter, dostępny jest jako akcesorium.
Zobacz również:
Zawieszenie BMW R 12 G/S pozwoli na zabawę w lekkim terenie
W gamie BMW był już bardzo podobny model. Mowa o wspomnianym wcześniej R nineT Urban GS i jak sama nazwa wskazuje, dominowały w nim cechy miejskie. Najnowszy R 12 G/S stworzony został na szczęście zgodnie z recepturą Gelände und Straße.
Na zawieszenie składa się przedni widelec upside-down marki Marzocchi z pełną regulacją, o średnicy lag 45 mm i skoku 210 mm. Z tyłu standardowo spotkamy się z amortyzatorem Paralever o skoku 200 mm, który również jest regulowany.
Dosadnie przeprojektowana względem innych modeli R 12 została także rama. To jednoczęściowa konstrukcja z rur salowych z przykręcaną ramą pomocniczą. Główka ramy została przesunięta do przodu i podniesiona. Inżynierom udało się uzyskać prześwit na poziomie 255 mm, a motocykl gotowy do jazdy waży 229 kg.
ABS Pro w standardzie. BMW R 12 G/S ma nowoczesną, ale subtelną listę wyposażenia
Przednie koło nowego R 12 G/S wyposażono w podwójny hamulec tarczowy z dwoma osiowo przykręconymi 2-tłoczkowymi zaciskami pływającymi i tarczami o średnicy 310 mm. Z tyłu zastosowano pojedynczy hamulec tarczowy z 2-tłoczkowym zaciskiem pływającym i tarczą o średnicy 265 mm. Już w standardzie otrzymamy system BMW Motorrad ABS Pro, który działa również w zakrętach.

BMW R 12 G/S posiada oświetlenie LED. Przedni reflektor wyróżnia się kultową sygnaturą świetlną w kształcie litery „X”. Dodatkowo można dokupić adaptacyjne doświetlanie zakrętów Headlight Pro. Klasyczny i okrągły zestaw wskaźników umieszczono centralnie, obok którego znajduje się gniazdo 12 V.
BMW R 12 G/S dostępny będzie w trzech kolorach. Ile kosztuje?
Najnowsze BMW R 12 G/S dostępne będzie w trzech wariantach kolorystycznych. Ceny motocykla rozpoczną się od 76,5 tys. zł.