Auta elektryczne mocno tracą na wartości. Co się dzieje?
Samochody elektryczne tracą na wartości zdecydowanie więcej niż ich spalinowe odpowiedniki. Nie oznacza to jednak, że po kilku latach auto z wtyczką kupić można za bezcen. Które z nich wykazują się najwyższą wartością rezydualną?
Wśród potencjalnych nabywców nie słabnie lęk przed drogimi naprawami i degradacją baterii samochodów elektrycznych. Najnowsze badania amerykańskiego iSeeCars dowodzą, że chociaż do aut z wtyczką przekonuje się coraz większa liczba nabywców, to właśnie elektryki notują rekordowe spadki wartości na rynku pojazdów używanych.
Analiza przeprowadzona przez jeden z największych amerykańskich serwisów ogłoszeniowych - iSeeCars - pokazuje, że większość kierowców nie pozbyła się jeszcze obaw przed elektromobilnością. Na podstawie setek tysięcy ogłoszeń dotyczących sprzedaży nowych i używanych aut w USA analitycy iSeeCars doszli do wniosku, że samochody elektryczne są obecnie najszybciej tracącymi na wartości pojazdami.
Amerykańscy specjaliści przeanalizowali utratę wartości kilkudziesięciu popularnych w USA modeli samochodów w okresie pięciu lat od wyjechania z salonu. Okazało się, że najlepiej trzymające wartość pojazdy to popularne na lokalnym rynku pick-upy i klasyczne hybrydy. Pierwsze po pięciu latach eksploatacji tracą średnio 34,8 proc. swojej początkowej wartości. W przypadku hybryd wynik jest nieznacznie gorszy i wynosi 37,4 proc.
Po drugiej stronie skali sklasyfikowano samochody z napędem elektrycznym. O ile średnia dla wszystkich pojazdów - bez względu na markę, segment i rodzaj napędu - wyniosła 38,8 proc, o tyle w przypadku aut elektrycznych było to aż 49,1 proc. Śmiało można więc zaryzykować twierdzenie, że po pięciu latach używanego elektryka kupić można w Stanach Zjednoczonych za połowę jego pierwotnej wartości.
Na tle konkurencji szczególnie pozytywnie prezentuje się Tesla Model 3, która notuje utratę wartości na poziomie 42,9 proc. - znacznie poniżej średniej dla swojego (elektrycznego) segmentu. Trudno też jednoznacznie odnieść się do wyników Tesli Model X oraz flagowego modelu amerykańskiego producenta - Tesli Model S. Oba auta często (choć bezpodstawnie) klasyfikowane są w segmencie premium, więc ich wyniki (powyżej 50 proc.) nie powinny stanowić zaskoczenia.
Piątka popularnych w USA samochodów elektrycznych według utraty wartości:
- Tesla Model 3 - 42,9 proc.,
- Tesla Model X - 49,9 proc.,
- Nissan Leaf - 50,8 proc.,
- Chevrolet Bolt EV - 51,1 proc.,
- Tesla Model S - 55,5 proc.
Zgodnie z wieloletnią tradycją, na liście modeli, które notują rekordowe spadki wartości spotkamy głównie drogie pojazdy segmentu premium. To zrozumiałe - z czasem wymagają one przecież kosztownych napraw, co mocno odbija się na ich wartości. Dziesiątka aut o najniższej wartości rezydualnej po pięciu latach eksploatacji w USA prezentuje się obecnie następująco:
- Maserati Quattroporte - spadek wartości o 64,5 proc., minus 90 588 dolarów,
- BMW serii 7 - spadek wartości o 61,8 proc., minus 72 444 dolarów,
- Maserati Ghibli - spadek wartości o 61,3 proc., minus 58 623 dolarów,
- BMW serii 5 (hybryda) - spadek wartości 58,8 proc., minus 37 975 dolarów,
- Cadillac Escalade ESV - spadek wartości 58,5 proc., minus 63 885 dolarów,
- BMW X5 - spadek wartości 58.2 proc., minus 44 828 dolarów,
- Infiniti QX80 - spadek wartości 58,1 proc., minus 47 399 dolarów,
- Maserati Levante - spadek wartości 57,8 proc., minus 55,858 dolarów,
- Jaguar XF - spadek wartości 57,6 proc., minus 39 720 dolarów,
- Audi A7 - spadek wartości 57,2 proc., minus 48,917 dolarów.
Po drugiej stronie skali znajdziemy głównie auta skierowane do pasjonatów pokroju Porsche 911, Jeepa Wranglera, Subaru BRZ czy Chevroleta Camaro. Trudno też nie zauważyć, że aż sześć pozycji z listy dziesięciu najmniej tracących na wartości pojazdów w USA to auta spod znaku japońskich producentów.
Dziesiątka samochodów o najniższej utracie wartości w USA:
- Porsche 911 (coupe) - 9,3 proc., minus 18 094 dolarów,
- Porsche 718 Cayman - 17.6 proc., minus 13 372 dolarów,
- Toyota Tacoma - 20.4 proc., minus 8 359 dolarów,
- Jeep Wrangler/Wrangler Unlimited - 20.8 proc, minus 8 951 dolarów,
- Honda Civic (sedan/hatchback) - 21.5 proc., minus 5 817 dolarów,
- Subaru BRZ - 23,4 proc., minus 8 114 dolarów,
- Chevrolet Camaro - 24.2 proc., minus 10 161 dolarów,
- Toyota C-HR - 24.4 proc., minus 6 692 dolarów,
- Subaru Crosstrek - 24.5 proc., minus 7 214 dolarów,
- Toyota Corolla - 24.5 proc., minus 5 800 dolarów.