12 lat albo 1 mln kilometrów. Chińczycy znów wywracają stolik z akumulatorami
Chiński gigant CATL zaprezentował na targach IAA Mobility 2025 w Monachium nowy rodzaj akumulatorów o nazwie Shenxing Pro, które mają rozwiązać największe obawy związane z zakupem używanych samochodów elektrycznych. Producent obiecuje żywotność sięgającą 12 lat lub miliona kilometrów przy minimalnej degradacji pojemności.

W skrócie
- CATL prezentuje nowy akumulator Shenxing Pro o żywotności do 12 lat lub miliona kilometrów, adresując największe obawy dotyczące zakupu używanych aut elektrycznych.
- Nowe baterie dostępne będą w dwóch wariantach: Super Long Life & Long Range oraz Super-Fast Charging, zapewniających długi zasięg, szybkie ładowanie i minimalną degradację pojemności.
- Innowacyjna konstrukcja oparta na technologii Cell-to-Body oraz rozmieszczeniu typu wave-cell zwiększa wytrzymałość, ułatwia naprawy i pozwala na montaż baterii w podwoziu samochodu.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
Dotychczas perspektywa zakupu kilkuletniego samochodu elektrycznego budziła uzasadnione obawy o stan baterii - najdroższego komponentu pojazdu, którego wymiana może kosztować nawet połowę wartości używanego auta.
CATL, największy na świecie producent akumulatorów do pojazdów elektrycznych, przedstawił rozwiązanie, które ma położyć kres tym obawom. Czy za kilka lat zakup używanego auta elektrycznego nie będzie już ryzykiem?.
Akumulatory CATL na IAA w Monachium
Zestaw akumulatorów Shenxing Pro będzie dostępny w dwóch wariantach. Pierwsza wersja, oznaczona jako Super Long Life & Long Range Battery, została zaprojektowana z myślą o maksymalnej trwałości i zasięgu - według deklaracji producenta umożliwi przejechanie do 758 kilometrów według normy WLTP na jednym ładowaniu (nie podano ich pojemności), zachowując przy tym żywotność przez 12 lat lub milion przejechanych kilometrów.
Co więcej, deklarowana degradacja pojemności po 200 tysiącach kilometrów przebiegu ma wynosić zaledwie 9 procent. Obecnie producenci w swoich kartach gwarancyjnych obiecują znacznie gorsze wartości, zwykle na poziomie 70-80 procent po 8 latach lub 160 tysiącach kilometrów.
Drugi wariant, Super-Fast Charging Battery, koncentruje się na prędkości ładowania - ma umożliwiać uzupełnienie energii na 478 kilometrów jazdy w zaledwie 10 minut. Co istotne dla użytkowników w chłodniejszych klimatach, nawet przy temperaturze minus 20 stopni Celsjusza bateria ma przyjąć w 20 minut energię wystarczającą na 410 kilometrów.
CATL podkreśla również, że nawet w przypadku termicznego uszkodzenia pojedynczych cel, akumulator będzie dostarczał napięcie przez co najmniej godzinę bez wydzielania dymu czy płomieni. CATL twierdzi, że ich rozwiązanie całkowicie eliminuje ryzyko pożaru czy wybuchu, nawet w ekstremalnych sytuacjach jak przebicie baterii w wyniku kolizji.
Łatwiejsza naprawa akumulatorów
Chiński producent zastosował również nowatorskie podejście do integracji akumulatorów z konstrukcją pojazdu. Technologia Cell-to-Body polega na bezpośrednim montażu cel akumulatorowych w podwoziu samochodu, eliminując dodatkowe moduły i obudowy, co zmniejsza masę całego układu i zwiększa sztywność konstrukcyjną pojazdu, ale jednocześnie wyklucza wymianę baterii. Dodatkowo zastosowano nietypowe rozmieszczenie cel w układzie falistym (Wave-cell design), które według producenta poprawia rozpraszanie ciepła i umożliwia bardziej elastyczne projektowanie systemów chłodzenia.
Z drugiej strony taka konstrukcja ma zalety przy ewentualnych naprawach osprzętu baterii - system chłodzenia i mocowania można obsługiwać z różnych kierunków, co ułatwia serwisowanie. Faliste ułożenie cel zwiększa też odporność mechaniczną całego pakietu na odkształcenia.
Gdzie będą produkowane akumulatory CATL?
CATL zapowiada, że akumulatory Shenxing Pro, przeznaczone dla europejskich producentów samochodów będą powstawać w Europie. Krótki łańcuch dostaw skróci czas produkcji i zmniejszy ślad węglowy związany z transportem, a planowana współpraca z europejskimi producentami materiałów i firmami recyklingowymi ma stworzyć zamknięty obieg surowców.
CATL nie ujawnił jeszcze, które modele samochodów jako pierwsze otrzymają nowe baterie ani jaka będzie ich cena. Wiadomo natomiast, że technologia LFP (litowo-żelazowo-fosforanowa), na której bazuje Shenxing Pro, jest tańsza w produkcji od popularnych obecnie baterii NMC (litowo-niklowo-manganowo-kobaltowych).