Samochody hybrydowe jako główny nurt motoryzacji
Można powiedzieć, że ta zmiana nastąpiła niemal z dnia na dzień. Hybrydowe auta zawitały do salonów niemal każdej marki i pojawiły się w niemal wszystkich segmentach rynku. Choć rodzajów hybryd jest dziś wiele, a każdy producent opracowuje swoje rozwiązania, nie ma wątpliwości, jaki jest obecnie główny nurt motoryzacji. Aby płynąć z prądem, dla producentów kluczowa jest elektryfikacja gamy. Toyota zrobiła to na długo przed wszystkimi. Rozwiązanie Toyota Hybrid System, przemianowane później na Toyota Hybrid Synergy Drive – tak nazywa się technologia, która dała japońskiej marce ogromną przewagę i procentuje również dziś. Dlaczego samochody Toyota to hybrydy jedyne w swoim rodzaju? Skąd wzięła się tak właściwie popularność aut, w których elektryczny napęd łączy się ze spalinowym? Odpowiedzi na te pytania kryje się w... obowiązującym prawie.
Gdy hybrydowa Toyota Prius pierwszej generacji w 1997 roku debiutowała na japońskim rynku, mało kto rozważał połączenie dwóch rodzajów napędu w jeden zgrany zespół. Pozornie skomplikowane rozwiązanie w Priusie szybko zainteresowało jednak klientów, którzy najpierw w Japonii, a później w Stanach Zjednoczonych chętnie decydowali się na niezwykle oszczędny samochód, który, jak się później okazało, był nie tylko ciekawostką, ale i zwiastunem przyszłości.
Zastosowany w tym aucie napęd o nazwie Toyota Hybrid System szybko ulepszano, a prace nad elektryfikacją przyspieszyły. Japończycy mieli jasny cel - Prius miał być masowo wytwarzaną hybrydą, która nie będzie jedynie modnym autem sygnalizującym troskę o planetę. Hybrydowa Toyota miała być praktyczna, niezawodna i przynosić wyraźne oszczędności. Z punktu widzenia producenta jej rolą było zapewnienie konkurencyjnej przewagi w obliczu nadchodzących, coraz bardziej restrykcyjnych norm emisji.
Surowe prawo dotyczące składu spalin to nic nowego. Choć dziś jest to zdecydowanie głośniejszy temat, normy obowiązujące na Starym Kontynencie były śrubowane już od wielu lat. Gdy przełomowa hybryda, Toyota Prius drugiej generacji debiutowała na światowych rynkach, w Europie obowiązywała już norma EURO 3, a regulacje EURO 4 były na horyzoncie. Toyota postawiła wtedy na elektryfikację i, jak widać, to podejście okazało się być trafne. Obowiązujące dzisiaj przepisy dodatkowo sprzyjają popularności aut hybrydowych.
Dowiedz się więcej o samochodach hybrydowych od Toyoty: https://www.toyota.pl/nowe-samochody/hybrydowe
Dla wielu kierowców Toyota = hybryda. Choć gama modelowa japońskiego producenta jest na tyle szeroka, że nie brakuje w niej aut sportowych, wodorowych czy użytkowych, większość propozycji rzeczywiście występuje w wersjach hybrydowych. Czym wyróżniają się najpopularniejsze modele, ile zużywają paliwa i co warto o nich wiedzieć?
Najmniejszą hybrydą w gamie jest miejska Toyota Yaris. Cennik modelu zdradza, że w ofercie są również obecne wersje spalinowe, ale odmiana z układem Hybrid Dynamic Force jest bardzo popularna. Sercem jest tu spalinowa jednostka 1.5, ale dynamika i moment obrotowy to również zasługa mocnego, elektrycznego silnika. Średnie zużycie paliwa Yarisa w zelektryfikowanej odmianie to od zaledwie 3,8 l/100 km, a w miejskich warunkach auto nawet przez 80 procent czasu może poruszać się w trybie elektrycznym. Mały Yaris przekonuje również rewelacyjnym wyposażeniem, zwrotnością i zwinnością - krótko mówiąc, kompletem zalet, które wyróżniają auta opracowane na najnowszej platformie TNGA Toyoty.
Obok Yarisa o nadwoziu hatchback Toyota oferuje również Yarisa Cross. To wszechstronny crossover, który występuje w wersjach hybrydowych z napędem na przednią oś lub na 4 koła. Samochód napędzany 116-konnym układem Hybrid Dynamic Force potrafi być niezwykle oszczędny. Średnie spalanie na poziomie od 4,4 l/100 km sprawia, że zasięg jest duży, a jazda niedroga. Podwyższony prześwit dodaje pewności prowadzenia również na nieutwardzonych drogach. Obecność opcjonalnego napędu AWD-i przydaje się z kolei wtedy, gdy drogi pokryją się deszczem lub śniegiem. Hybrydowa Toyota Yaris Cross nie boi się wyzwań.
Toyota Corolla to jeden z najpopularniejszych samochodów na świecie. Kompakt, który produkowany jest od lat 60. ubiegłego wieku, zawsze proponował klientom najnowocześniejsze technologie i garściami czerpał z rozwiązań opracowanych przez inżynierów. Nie dziwi więc fakt, że kluczowa w obecnej gamie Corolli jest wersja hybrydowa. Toyota Corolla jest dziś dostępna jako hatchback, sedan i kombi, a pod maską pracuje układ hybrydowy piątej generacji dostępny w dwóch wersjach - 1.8 Hybrid lub 2.0 Hybrid Dynamic Force. Zużycie paliwa w obu odmianach jest zbliżone i obie mogą pochwalić się świetną dynamiką. Drugi, mocniejszy (197 KM) wariant pod maską Corolli Hatchback gwarantuje przyspieszenie do setki w imponującym czasie 7,4 s. Hybrydowa Toyota również może mieć sportowy sznyt - oprócz osiągów świadczy o tym obecność wersji GR SPORT w cenniku. Zawieszenie zestrojono w niej z myślą o dynamicznym prowadzeniu, a szereg stylistycznych akcentów nawiązujących do świata sportów motorowych wyklucza nudę.
Sukces Toyoty Corolli stał się doskonałym pretekstem do powiększenia gamy modelowej o Corollę w nowej odmianie. Toyota Corolla Cross to SUV, który pod względem wielkości plasuje się między modelami C-HR i RAV4. Hybryda piątej generacji, dostępność napędu na 4 koła, osiągi, dzięki którym auto sprawdza się również w dalekich, rodzinnych podróżach i wyposażenie z górnej półki - to najkrótszy opis modelu, który szturmem zdobywa europejskie rynki. Standardem w Corolli Cross są m.in. cyfrowe zegary, LED-owe światła, szereg systemów bezpieczeństwa i system multimedialny z 10,5-calowym ekranem dotykowym. W porównaniu do Corolli, którą opisaliśmy wyżej, odmiana Cross oznacza również większy prześwit i nieco inaczej rozplanowane wnętrze. Kierowcy i pasażerowie, którzy gustują w SUV-ach, będą zachwyceni!
Toyota RAV4 to typowo rodzinny SUV, który przez lata ewoluował, by w obecnej gamie modelowej uplasować się między Corollą Cross a Toyotą Highlander. Duże nadwozie skrywa przestronne wnętrze, a wygodne fotele i bogate wyposażenie tworzą przestrzeń szytą na miarę dalekich podróży. Za takimi wyprawami przemawia również hybryda, która pracuje pod maską RAV4. To układ, na który składa się silnik benzynowy o pojemności 2,5 litra, a także jeden lub dwa silniki elektryczne. Ten drugi wariant dotyczy auta z napędem AWD-i, który w aucie tej klasy bywa bardzo przydatny. Moc 218 lub 222 KM (w zależności od rodzaju napędu) oznacza z kolei świetne osiągi, a średnie zużycie paliwa od 5,6 l/100 km pozwala cieszyć się dużym, rodzinnym SUV-em bez konieczności przesadnego uszczuplania portfela na stacjach benzynowych.
Czemu swoją renomę zawdzięczają hybrydowe samochody Toyoty? Choć dziś zelektryfikowane auta znajdziemy w salonie niemal każdej marki, to właśnie japoński producent jest niekwestionowanym liderem rynku. Opracowane przez Toyotę rozwiązanie jest konsekwentnie rozwijane od wielu lat, a prace na kolejnymi generacjami pozwoliły na maksymalizację zalet takich, jak mniejsze koszty eksploatacji, niższy poziom emisji szkodliwych substancji czy wyższą niezawodność. W hybrydach Toyoty szczególnie istotne jest to, że osiąganie niskiego spalania nie wymaga zmiany nawyków czy ospałej, powolnej jazdy. Napęd i jego oprogramowanie są zoptymalizowane pod zwykły, drogowy styl jazdy. Mniejsze wydatki na paliwo i dbałość o środowisko to niejedyne korzyści - kierowcy aut hybrydowych chwalą sobie również dynamikę i osiągi, szczególnie w miejskich warunkach. Nie od dziś wiadomo przecież, że charakterystyka silników elektrycznych i dostępny natychmiastowo moment obrotowy czynią jazdę przyjemniejszą.
Wszystkie te walory dobitnie dają o sobie znać w nowych hybrydach piątej generacji. To najnowsza odsłona technologii, która przynosi oszczędności milionom kierowców na całym świecie. Co warto o niej wiedzieć?
Tym razem inżynierowie położyli nacisk na wrażenia z jazdy i wsłuchali się w głosy użytkowników, którzy oczekiwali jeszcze lepszej reakcji na gaz i cichszej pracy silnika spalinowego. Niższe obroty jednostki napędowej, lepsza elastyczność, a przede wszystkim, jeszcze więcej jazdy w trybie bezemisyjnym. Brzmi świetnie, ale skąd się to wszystko bierze? Poprawa wydajności wymagała przeprojektowania układu przeniesienia napędu i zastosowania nowych układów smarowania. Podzespoły takie, jak bateria czy silnik elektryczny są teraz mniejsze o około 20-30 procent od tych z czwartej generacji. Litowo-jonowy akumulator jest z kolei aż o 40 procent lżejszy niż wcześniej, a przy tym zdecydowanie mocniejszy, co pozwala na swobodniejsze wykorzystywanie trybu EV, więc jazdy wyłącznie na prądzie. Najlepsze w tych wszystkich nowościach jest jednak to, że nie nakładają one na kierowcę żadnych nowych obowiązków. Użytkownikowi, który wsiada za kierownicę pozostaje tylko cieszyć się jeszcze płynniejszą i bardziej ekonomiczną jazdą.
A skoro jesteśmy już przy obowiązkach - hybrydowa Toyota, jak każdy inny samochód, wymaga regularnych przeglądów. W przypadku tej marki coroczne sprawdzenie auta może jednak przynieść znacznie więcej korzyści. Wszystko dzięki przedłużonej gwarancji na akumulator hybrydowy, która może trwać nawet 10 lat. Mechanicy w autoryzowanej stacji dealerskiej sprawdzą układ hybrydowy oraz wykonają test baterii. Jego pomyślny wynik automatycznie zapewni ci kolejny rok i 15 000 km gwarancji na akumulator hybrydowy, aż do osiągnięcia przez samochód wieku 10 lat. Zasady są jasne, a korzyści - nie do przecenienia.
Od Toyota Hybrid System z 1997 roku aż po hybrydę piątej generacji - rozwój zelektryfikowanych napędów Toyoty dał fundament do stworzenia najnowocześniejszego napędu hybrydowego typu plug-in. Właśnie takim rodzajem hybrydy wyróżnia się nowa Toyota Prius. Co to oznacza?
Hybrydowa Toyota Prius piątej generacji jest dostępna jako plug-in, a więc baterię trakcyjną auta (czyli tę, która zasila silniki elektryczne) można ładować z gniazdka lub z miejskiej stacji ładowania i jeździć w trybie elektrycznym na znacznie większe dystanse. Elektryczny zasięg nowego Priusa na pełnym ładowaniu wynosi bowiem do 86 km (w zależności od wersji wyposażenia i warunków na drodze). Hybryda plug-in często oznacza również lepsze osiągi i nie inaczej jest w przypadku Priusa. 223 KM i przyspieszenie do 100 km/h w 6,7 sekundy - takie parametry robią wrażenie. Dla kierowcy ważne jest jednak również to, że choć korzyści z hybrydy plug-in są największe wtedy, gdy ładujemy akumulator z zewnętrznego źródła (np. przez noc, w domowym garażu lub na sklepowym parkingu podczas zakupów), rozwiązanie Toyoty pozostaje ekonomiczne nawet gdy jeździmy autem jak zwykłą hybrydą. 26-letnie doświadczenie w produkcji hybryd pozwoliło opracować wyjątkowo oszczędny samochód, którym na co dzień można jeździć jak autem elektrycznym, a w trasie korzystać ze swobody, jaką daje silnik spalinowy.
Hybrydowa Toyota zużywa niewiele paliwa, ale za wyborem takiego auta przemawiają również inne argumenty. Układ, który czerpie to, co najlepsze z dwóch typów silników, jest prostszy niż się wydaje. Hybrydy japońskiej marki dowiodły swojej niezawodności na drogach całego świata, a rozwiązanie Toyoty jest sprawdzone w praktyce, jak żadne inne. Warto powiedzieć również o korzyściach dla klimatu. Hybrydowa Toyota w miejskich warunkach może przez ponad 3/4 czasu jazdy poruszać się w trybie bezemisyjnym, co oznacza mniej spalin. Przy tym wszystkim nie można zapomnieć również o emocjach i wrażeniach z jazdy. Nowe hybrydy Toyoty są nie tylko ekonomiczne, ale i wyjątkowo dynamiczne. Tymi samochodami po prostu przyjemnie się jeździ. Koniec końców dla wielu kierowców właśnie to pozostaje kluczowym argumentem przy wyborze auta.
Artykuł sponsorowany