Tablice rejestracyjne z Paczkomatu. To działa, chociaż nie wszędzie
Kilka lat temu InPost uruchomił usługę dedykowaną urzędom, która miała zrewolucjonizować sposób obsługi części spraw. Jest to także przysłowiowe puszczenie oczka w stronę kierowców, którzy zamiast stać w kolejkach i oczekiwać na wywołanie do okienka, mogą po prostu pójść do paczkomatu.

Spis treści:
Załatwianie spraw urzędowych to nieodłączny element życia każdego kierowcy. Aby móc jeździć samochodem lub motocyklem, trzeba prędzej czy później, odwiedzić Starostwo Powiatowe, aby odebrać swoje uprawnienia, zarejestrować lub wyrejestrować swój pojazd. W wielu przypadkach wiązało się to z koniecznością odebrania numerku i oczekiwania na wywołanie do okienka, co nie wszystkim sprawiało przyjemność.
InPost usprawnił kontakt z urzędem. Nie trzeba stać w kolejkach
W odpowiedzi na liczne wyzwania pandemiczne, które sprowadzały się do ograniczania kontaktu z innymi ludźmi, InPost uruchomił usługę Urząd 24. Firma wyszła w ten sposób naprzeciw urzędom, ale również interesantom, pozwalając na załatwianie spraw urzędowych bez konieczności stania w kolejkach.

Skorzystanie z usługi po stronie interesanta jest banalnie proste. Polega na nadaniu paczki poprzez specjalną zakładkę na stronie InPostu, co kosztuje 5,99 zł. Po umieszczeniu dokumentów w Paczkomacie, kurier odbiera paczkę i dostarcza ją do Paczkomatu w pobliżu urzędu. Następnie urzędnik odbiera przesyłkę, proceduje sprawę, a na końcu bez dodatkowych kosztów odsyła dokumenty do zainteresowanego. Na ich odbiór interesant ma 48 godzin.
Popularność usługi w całym kraju jest niska. Urzędy wciąż się do niej przekonują
Usługa była odpowiedzią na potrzeby powstałe w pandemicznej rzeczywistości sprzed kilku lat. Analizując jej obecną popularność można jednak zauważyć, że tylko nieliczne urzędy w Polsce ją wdrożyły. Obecnie strona InPostu pozwala nadać dokumenty tylko do 21 instytucji rozlokowanych na terenie 9 województw.
Lista oczywiście nie jest zamknięta, a kolejne urzędy w dalszym ciągu mogą się do niej zgłosić przez specjalny formularz na stronie InPostu. Niedawno z takiej opcji skorzystało Starostwo Powiatowe w Policach. Instytucja dołączyła do listy urzędów oferujących możliwość załatwiania spraw poprzez Paczkomat. Obecnie możliwość załatwiania spraw w ten sposób dotyczy jedynie Wydziału Komunikacji i Transportu, ale niewykluczone, że wkrótce możliwości te się poszerzą.
Dowody i tablice rejestracyjne z Paczkomatu. Police podjęły współpracę z InPostem
Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Sylwię Turkiewicz, rzecznik prasową Starostwa Powiatowego w Policach, automat paczkowy stanął przy siedzibie urzędu. Urządzenie jest regularnie odwiedzane przez pracowników Wydziału Komunikacji i Transportu, odbierających i nadających dokumenty do zainteresowanych wnioskodawców.

Obecnie w ramach usługi Urząd 24, Starostwo Powiatowe nadaje paczki z dowodami i tablicami rejestracyjnymi za pomocą paczkomatu, oferując tym samym wygodę w ich odbiorze. Rozwiązanie cieszy się uznaniem wśród interesantów, którzy nie muszą odrywać się od swoich codziennych spraw, aby dopełnić urzędowych formalności. W pierwszym dniu działania usługi, jak podaje rzecznik prasowa, chęć odebrania dokumentów z paczkomatu zadeklarowało 30 osób.
Usługa dostępna jest również w innych urzędach. Brodnica korzysta z niej od lat
Usługa Urząd 24 cieszy się uznaniem również w Starostwie Powiatowym w Brodnicy. Urząd podpisał umowę z InPostem w 2020 roku i od tego momentu obsłużył już tysiące spraw za pośrednictwem Paczkomatu.
Usługa, podobnie jak w Policach, dedykowana jest interesantom Wydziału Komunikacji i Transportu, gdzie tygodniowo załatwia się około 250 spraw. Średnio około 5 z nich to sprawy załatwione za pośrednictwem Paczkomatu. Paczki nadawane przez starostwo zawierają głównie dokumenty komunikacyjne i tablice rejestracyjne.
Z informacji, które przekazała nam Monika Karpińska ze Starostwa Powiatowego w Brodnicy, od lipca 2020 do końca 2023 roku, za pośrednictwem Paczkomatu załatwiono ponad 12 tys. spraw.