Tych aut nie chciałbyś mieć...
Potocznie mówi się, że samochód to skarbonka. I nie da się ukryć, że w powiedzeniu tym jest wiele prawdy. Już w momencie wyjechania nowiutkim pojazdem z salonu tracimy kilka procent jego wartości. A potem jest tylko gorzej.... Jazda wiąże się z tankowaniem coraz droższego paliwa, samochód trzeba także ubezpieczyć.
I właśnie tym zagadnieniem zajął się amerykański "Forbes", który w oparciu o dane z firm ubezpieczeniowych przygotował listę samochodów, których ubezpieczenie kosztuje najwięcej.
Oto pojazdy, których w Ameryce nie chciałbyś mieć...
1. Mercedes SL65 AMG
Ten napędzany silnikiem V12 samochód dzięki dwóm turbosprężarkom uzyskuje moc 612 KM. To pozwala przyspieszyć do 100 km/h w ciągu 4.2s, a do 200 km/h - w ciągu 13s. Prędkość maksymalna została ograniczona do 250 km/h. Jednostka napędowa składana jest ręcznie, wg zasady "one man, one engine" - każdy silnik sygnowany jest nazwiskiem odpowiedzialnego inżyniera.
2. Lincoln Town Car BPS (Ballistic Protection Series).
Chcesz podróżować bezpiecznie w opancerzonym pojeździe? Musisz go odpowiednio ubezpieczyć. Odporna na strzały z pistoletu i strzelb blacha, ultratwarde materiały ceramiczne, szyby o grubości 4 cm, koła na których można jechać bez powietrza - to wszystko w razie wypadku musi kosztować odpowiednio dużo.
3. BMW 760 Li
BMW serii 7 należy do najbardziej luksusowych samochodów bawarskiego producenta. Model 760 Li to pojazd o przedłużonym o 14 cm rozstawie osi, napędzany silnikiem V12. W celu ograniczenia masy elementy zawieszenia, przednią maską i błotniki wykonano z aluminium. A aluminium jest dużo droższe od stali...
4. Audi A8L W12
Jak ograniczyć masę samochodu? Poprzez zastosowanie aluminiowego nadwozia Audi zmniejszyło masę przedłużanego modelu A8 aż o połowę. Samochód posiada adaptacyjne, pneumatyczne zawieszenie, napęd na cztery koła i silnik V12.
5. Mercedes G55 AMG
Mercedesa klasy G można ubezpieczyć w USA niedrogo. Jednak poprawki AMG wpychają ten samochód do klasy najwyższego ryzyka. A to głównie za sprawą 5.5-litrowego doładowanego silnika V8 o mocy 476 KM, dzięki któremu terenowy pojazd przyspiesza do 100 km/h w ciągu 5.6s i rozpędza się do 210 km/h.
6. Volkswagen Phaeton W12
Pheaton jest największym Volkswagenem, jaki kiedykolwiek był sprzedawany. Napędzany 420-konnym silnikiem W12 przyspiesza do 100 km/w w 5.9s, podczas gdy standardowy 335-konny Phaeton V8 czyni to w 6.7s. Pojazd wyposażono w napęd na cztery koła i pneumatycznie sterowane elektroniczne zawieszenie.
7. Porsche Cayenne Turbo
Standardowe Cayenne osiąga prędkość maksymalną około 200 km/h i jego sprint do 100 km/h trwa niemal 10s. Sportowości tu brak, więc i koszty niewielkie. Jednak za topową wersję turbo trzeba już zapłacić adekwatnie do niebagatelnych osiągów: 0-100 w 5.2s i Vmax - 265 km/h.
8. Acura NSX
Sportowy samochód musi charakteryzować się nie tylko mocnym silnikiem, ale i niską masą. Ten przepis zastosowano w wypadku Acury NSX. Jej źródłem napędu jest silnik V6 o pojemności 3.2l i mocy 290 KM oraz aluminiowe nadwozie o 40 procent lżejsze od stalowego. Najnowszy model ma składany dach, który można schować pod tylną szybą lub... zostawić w garażu. Niska masa przede wszystkim!
9. Cadillac XLR
Aluminiowe zawieszenie i kabina, podłoga wykonana z kompozytów, dwa miejsca, aktywne zawieszenie, elektrycznie składany dach wykonany z aluminium i magnezu to najkrótsza charakterystyka tego pojazdu. Czy można się dziwić, że jego ubezpieczenie nie jest tanie?
10. Range Rover HSE
305 KM, aktywne pneumatyczne zawieszenie, aluminiowa maska, błotniki i drzwi - to przepis na wysoką stawkę ubezpieczenia. I właśnie według tego przepisu powstał Range Rover HSE.