Reklama

Te marki cenimy najbardziej. Sensacyjne zestawienie!

Mało kto zdaje sobie sprawę z faktu, jak ogromną rolę w naszym codziennym życiu odgrywają poszczególne marki.

By podkreślić ekskluzywność jakiegoś przedmiotu sprzedawcy często mówią nam, że mamy właśnie do czynienia z "mercedesem w świecie" - dajmy na to - sprzętu AGD. Wychodząc do pracy zakładamy "adidasy", a oglądając się na ulicy za terenówką krzyczymy "ładny dżip".

Reklama

To, że np. Toyota kojarzy mam się z niezawodnością, Citroen z komfortem a Dacia z niską ceną nie jest wcale dziełem przypadku. Nad wizerunkiem danego producenta czuwa sztab specjalistów, których zadaniem jest wyrobienie w opinii publicznej konkretnych skojarzeń dotyczących marki.

Którzy producenci najlepiej radzą sobie z zarządzaniem własnym wizerunkiem? Wyznacznikiem pracy działu PR jest wartość rynkowa znaku firmowego danej marki. Od 13 lat, każdego roku, w oparciu o tę zmienną, tworzony jest specjalny ranking najbardziej rozpoznawanych logotypów. W tegorocznym badaniu Interbrand 2012, na sto sklasyfikowanych firm, znalazło się dwunastu producentów samochodów. Loga których z nich warte są najwięcej?

Na czele Toyota

Najwyżej wśród producentów pojazdów - na 10. miejscu w ogólnym rankingu - podobnie jak w zeszłym roku, znalazła się Toyota. Wartość znaku firmowego japońskiej marki wyceniona została na 30,28 mld dolarów. To wynik o 9 proc. wyższy niż w zeszłym roku.

Zaraz za Toyotą znalazły się dwie firmy niemieckie. Na drugim miejscu w kategorii motoryzacja (11. w zestawieniu wszystkich firm) sklasyfikowano markę Mercedes-Benz, której logo warte jest obecnie 30,09 mld dolarów, czyli o 10 proc. więcej niż w zeszłym roku.

Zaraz za Mercedesem - na 3. miejscu wśród producentów samochodów (12. pozycja w ogólnym zestawieniu) znalazło się BMW. Logo firmy - słynne wirujące śmigło wpisane w kolory flagi Bawarii - wycenione zostało na 29,05 mld dolarów - aż o 18 proc. więcej niż w ubiegłym roku.

Podobnie jak przed rokiem, na czwartym miejscu wśród producentów aut (21. pozycja w ogólnym zestawieniu) znalazła się Honda. Wartość logo japońskiego producenta wyceniono na 17,28 mld dolarów, czyli aż o 11 proc. mniej niż w ubiegłym roku. Na słabszy wynik - przynajmniej wg ekspertów Interbrand - wpłynęły ubiegłoroczne klęski żywiołowe w Japonii i Tajlandii.

Pierwszą piątkę wśród producentów samochodów (39. pozycja w ogólnym zestawieniu) zamyka Volkswagen. Niemcy mogą mieć jednak powody do radości. Znak firmowy wyceniony został na 9,2 mld dolarów, czyli aż o 18 proc. więcej niż w ubiegłym roku.

Koreańska ekspansja?

Szóste miejsce wśród producentów samochodów (45. pozycja w ogólnym zestawieniu) przypadło marce Ford. Jej logo wyceniane jest obecnie na 7,9 mln dolarów).

Siódme miejsce (53. w ogólnym zestawieniu) przypadło - uwaga - Hyundaiowi. Znak firmowy koreańskiego koncernu wyceniany jest obecnie na 7,4 mld dolarów, czyli aż o 24 proc. więcej niż w zeszłym roku.

Koreańska firma wyprzedziła sklasyfikowaną na 8. pozycji markę Audi (55. miejsce w ogólnym zestawieniu), której znak firmowy warty jest dziś 7,1 mld dolarów (+17 proc. w stosunku do ubiegłego roku).

Zaraz za producentem z Ingolstadt znalazła się inna marka koncernu Volkswagena - sklasyfikowane na 9. pozycji (72. miejsce w klasyfikacji ogólnej) Porsche. Logo firmy warte jest dziś 5,1 mld dolarów, co oznacza 12-proc. wzrost w stosunku do minionego roku.

Dziesiątkę najbardziej wartościowych znaków firmowych wśród wytwórców samochodów zamyka japoński Nissan. Mimo że firma pojawiła się w zestawieniu Interbrand dopiero po raz drugi (debiut w zeszłym roku) jej znak wyceniony został na 4,9 mld dolarów, co oznacza wzrost w stosunku do ubiegłego roku o rekordowe 30 proc. Tak rewelacyjne rezultaty to wynik inwestycji w proekologiczne rozwiązania, m.in. wprowadzenia do oferty elektrycznego modelu leaf.

W ogólnym zestawieniu 100 marek znalazło się jeszcze dwóch wytwórców samochodów. Po raz pierwszy w badaniu Interbrand - na 87. miejscu w ogólnym zestawieniu - pojawiła się koreańska Kia. Wartość jej znaku firmowego oszacowano na 4 mld dolarów.

Tak samo jak w zeszłym roku, przedostatnią - 99. - pozycję w rankingu zajmuje ikona sportów samochodowych - Ferrari. Wartość logo przedstawiającego czarnego rumaka na żółtym tle oszacowana została na 3,77 mld dolarów. To o 5 proc. więcej niż w ubiegłym roku.

Warto dodać, że - tak samo jak przed rokiem - za najbardziej rozpoznawalny znak firmowy na świecie uznano logo Coca Coli, które warte jest obecnie - bagatela - 77,8 mld dolarów (o 8 proc. więcej niż przed rokiem). Na drugim stopniu podium - z rekordowym wzrostem wynoszącym 129 proc. - znalazła się firma Apple (wartość logo 76,5 mld dolarów), na trzecim miejscu sklasyfikowano markę IBM (wartość logo 75,5 mld dolarów).

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje