Syrena Meluzyna E3. Pierwsze zdjęcia i informacje

Całkiem niedawno pisaliśmy w naszym serwisie, że firma AK Motor Polska, która ma prawa do nazwy Syrena i już kilka lat temu zapowiadała wskrzeszenie tego modelu, zmienia plany, "podpina się" pod rządowy plan elektromobilności i zamierza opracować auto elektryczne.

Teraz firma zdradziła kilka szczegółów na temat tego nowego projektu.

Spółka zdecydowała, jak czytamy w komunikacie, "aby w swoim modelu biznesowym nie koncentrować się na tworzeniu od podstaw własnej technologii, lecz by skorzystać z oferty firm, które specjalizują się w tej dziedzinie. Chce stworzyć sieć partnerską, która pozwoli na efektywną współpracę w celu realizacji tak wielkiego przedsięwzięcia, jakim jest reaktywacja polskiej marki samochodowej Syrena." 

A co wiemy o samochodach?
 
Syrena Meluzyna E3 to trzydrzwiowe, pięciomiejscowe auto z nadwoziem typu hatchback. Dzięki inaczej poprowadzonej linii dachu samochód oferuje więcej miejsca nad głową dla pasażerów z tyłu, niż w dwudrzwiowej Syrenie Meluzynie. 

Reklama

Pojemność bagażnika to 550 litrów, po złożeniu oparć tylnej kanapy, rośnie do około 1153 litrów. Masa pojazdu gotowego do jazdy to 1500 kg (w tym akumulatory trakcyjne 320 kg).  Producent zapewnia, że podzespoły elektryczne do Syreny Meluzyny E3 nie istnieją jedynie w teorii - są gotowe do użycia i przystosowywane do Syreny. Nie zdradza jednak, jakie firmy opracowały owe podzespoły - wiadomo tylko, że... polskie.

Syrena Meluzyna E3 ma posiadać wysokoobrotowy silnik klatkowy z przekładnią planetarną redukcyjną. Maksymalna ciągła moc znamionowa jest na poziomie 52 kW, z chwilową mocą do 120 kW (przez 30 sekund). Samochód będzie miał napęd na przednią oś. W planach jest też wersja terenowa z napędem na cztery koła, przy użyciu dwóch silników elektrycznych.

Samochód będzie wyposażony w modułowe akumulatory trakcyjne o pojemności 20 kWh, 30 kWh lub 40 kWh, w zależności od wersji pojazdu. Akumulatory będą skonstruowane z uwzględnieniem bezpieczeństwa zderzeniowego, jak i elektrycznego użytkowników. Masa akumulatorów będzie wynosić, w zależności od pojemności odpowiednio: 200 kg, 300 kg i 400 kg.

W samochodzie przewidziano dwa systemy ładowania akumulatorów:

a) z wykorzystaniem jednofazowego gniazda elektrycznego i wbudowanej ładowarki.

b) z wykorzystaniem złącza CCS Combo 2 i dedykowanej szybkiej ładowarki zewnętrznej z wykorzystaniem prądu stałego (50 kW).

Zastosowanie zewnętrznej, szybkiej ładowarki ma wiele zalet takich jak: skrócenie czasu ładowania, wykorzystanie tej samej ładowarki przez wielu użytkowników, optymalizacja wykorzystania przyłącza energetycznego. Złącze typu CCS Combo 2 zostało określone, jako wymagane w przypadku punktów ładownia prądem stałym przez Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE. 

Typowe ładowarki zewnętrzne w standardzie CCS Combo 2 mają moc równą 50 kW (choć standard przewiduje większe moce).  W związku z tym czas szybkiego ładowania do 80%, zależnie od pojemności akumulatorów, będzie wynosił od 20 min do 40 min., natomiast czas ładowania akumulatorów do 100% wyniesie od 24 min do 48 min.  Możliwe jest dalsze skrócenie czasu ładowania, jednak typowe rozwiązania rynkowe dostępnych ładowarek oferują właśnie moc na poziomie 50 kW. W przypadku domowego punktu ładowania (jednofazowy o mocy 7,4 kW) czas ładowania będzie wynosił od 5 do 9 godzin.

Wymiary Syreny Meluzyny E3: (mm)

Rozstaw osi - 2508

Rozstaw kół - przód - 1530

Rozstaw kół - tył - 1530

Długość - 4063

Szerokość - 1800

Wysokość - 1493

Prześwit pod samochodem z przodu - 170

Opony - 225/50R17

To nie wszystko

Pod koniec 2015 roku AK Motor Polska przedstawiła Syrenę Meluzynę R. Był to samochód rajdowy, wyczynowy, nie zbudowała go jednak firma AK, ale należąca do Pawła Dytki firma Prot Cars, która zajmuje się przebudową samochodów różnych marek do sportu.

Meluzyna R powstała w oparciu o podzespoły rajdowego Mitsubishi Lancera EVO (dziewiątej i dziesiątej generacji). Samochód miał rurową ramę przestrzenną, napęd na cztery koła i nadwozie wykonane z laminatów. Auto mierzyło 4035 mm długości, 1821 mm szerokości i 1439 mm wysokości. Rozstaw osi to - typowe dla reprezentantów segmentu B - 2508 mm.

Zapożyczony z Lancera, turbodoładowany silnik o pojemności 2,0 l rozwijał około 400 KM. W rozmowie z Interią Paweł Dytko mówił, że ważący 1100 kg samochód przyspiesza do 100 km/h w około 3,5 s i osiąga prędkość maksymalną przekraczającą 200 km/h.

Miała powstać seria 25 egzemplarzy tego modelu. Ile powstało? AK Motors zdradziło teraz, że wciąż możliwe do wyprodukowania jest 20 samochodów, stąd wniosek, że oprócz pierwszego pojazdu, powstały cztery kolejne. Czy jednak zostały sprzedane i gdzie - tego firma. nie zdradza. Przypomnijmy, że Meluzyna R miała kosztować 60 tys. euro.

Firma obiecuje, że "w niedalekiej przyszłości", podane zostaną również informacje, dotyczące elektrycznego samochodu wyścigowego pod nazwą Syrena Meluzyna RE. Problem polega jednak na tym, że obecnie na ma serii wyścigowej, w której mógłby startować taki model.

Pewne wątpliwości budzi również fakt, że firma wszystkie swoje informacje ilustruje komputerowymi grafikami. Chętnie zobaczylibyśmy dowolną Syrenę w dowolnym stadium montażu...

Mirosław Domagała

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy