Pierwszy zakład Tesli w Europie

Elon Musk - charyzmatyczny szef Tesli - zdradził lokalizację europejskiej fabryki amerykańskiej marki. Przypuszczenia zachodniej prasy okazały się słuszne - Gigafactory nr 4 powstanie w Niemczech.

Musk nieoczekiwanie pojawił się na - zorganizowanej przez niemieckie "Auto Bild" oraz "Bild am Sonntag" - gali wręczenia nagrody "Złotej Kierownicy". Wśród wyróżnionych pojazdów znalazła się Tesla Model 3. Odbierając statuetkę Musk wygłosił krótkie przemówienie, w którym potwierdził, że zapowiadana od dłuższego czasu fabryka powstanie właśnie w Niemczech.

Chociaż o możliwej lokalizacji rozpisywały się ostatnio lokalne media, umiejscowienie kolejnej "gigafabryki" można jednak traktować w kategorii zaskoczenia. Musk stwierdził bowiem, że zakład wybudowany zostanie w okolicach Berlina, nieopodal powstającego właśnie (na południowy wschód od miasta) nowego lotniska. Taka lokalizacja nie pojawiała się we wcześniejszych publikacjach prasowych. Przypuszczenia dotyczyły raczej Dolnej Saksonii, Hamburga czy Bawarii.

Reklama

Co ciekawe, w niemiecką lokalizację powątpiewało wielu ekspertów, którzy wskazywali liczne wady takiego rozwiązania, jak np. jedne z najwyższych w Europie kosztów pracy. Deklaracja Muska przestaje jednak dziwić, jeśli przyjrzymy się długofalowym planom amerykańskiego producenta. Oprócz samej zakładu, w Niemczech powstać ma również centrum projektowe. Decyzja o ulokowaniu zakładu u naszych zachodnich sąsiadów może więc mieć związek z szerokim dostępem do wyspecjalizowanej, doświadczonej kadry.

Wybór Niemiec może być również ważny z marketingowego punktu widzenia. Do tej pory importowane na Stary Kontynent pojazdy amerykańskiej marki miewały bardzo poważne problemy z dokładnością montażu. Jest wielce prawdopodobne, że niemieckie pochodzenie nowych aut pomóc ma w zażegnaniu kryzysu wizerunkowego wynikającego z licznych wpadek jakościowych Tesli.

Sama fabryka, określana przez producenta jako "Giga Berlin", podobnie jak uruchamiany właśnie obiekt w Chinach (Szanghaj), produkować ma głównie Tesle model 3 oraz - zapowiadany od dłuższego czasu - zupełnie nowy model Y.

Jeśli wierzyć wcześniejszym doniesieniom niemieckich mediów zakład maiłby uruchomić produkcję samochodów jeszcze przed końcem 2021 roku.

opr. PR



INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy