Jak szybko jeżdżą Polacy? GDDKiA to zmierzyła i jest zaskoczenie
Generalny Pomiar Ruchu dostarcza kluczowych informacji o natężeniu ruchu drogowego w Polsce, a jego wyniki stanowią podstawę do skutecznego zarządzania, utrzymania oraz planowania rozwoju krajowej sieci drogowej. Niedawno zakończono analizę i weryfikację danych z 2024 roku, dotyczących m.in. prędkości poruszających się pojazdów. Wyniki mogą zaskoczyć.

W skrócie
- Generalny Pomiar Ruchu dostarcza kluczowych danych o natężeniu oraz prędkościach pojazdów na polskich drogach.
- Najświeższe analizy z 2024 roku pokazują, że wielu kierowców przekracza dozwolone limity prędkości, szczególnie na autostradach i ekspresówkach.
- Dane z Systemu Ciągłych Pomiarów Ruchu są podstawą do planowania rozwoju dróg i działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
GPR, czyli Generalny Pomiar Ruchu, to w Polsce kluczowe źródło danych na temat natężenia ruchu na drogach krajowych i wojewódzkich. Pomiary, realizowane we współpracy z zarządami dróg wojewódzkich, przeprowadza się cyklicznie - co pięć lat. Choć tegoroczna edycja GPR 2025 ruszyła już w styczniu, na jej pełne wyniki trzeba będzie poczekać do przyszłego roku. Tymczasem Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zakończyła właśnie analizę oraz weryfikację danych z Systemu Ciągłych Pomiarów Ruchu (SCPR) - za rok 2024.
System Ciągłych Pomiarów Ruchu. Jak drogowcy zbierają dane?
System Ciągłych Pomiarów Ruchu (SCPR) pozwala precyzyjnie monitorować liczbę pojazdów przejeżdżających przez wybrane punkty w określonym czasie, z rozróżnieniem na kategorie pojazdów. Rejestrowane są również dane dotyczące ich prędkości oraz odstępów między pojazdami. Zebrane informacje są kluczowe dla analiz zmian natężenia ruchu i wykorzystywane w planowaniu inwestycji, opracowaniach środowiskowych czy działaniach na rzecz poprawy bezpieczeństwa drogowego.
Pomiar natężenia ruchu drogowego opiera się przede wszystkim na specjalistycznych urządzeniach instalowanych bezpośrednio w infrastrukturze drogowej. Najczęściej są to czujniki indukcyjne, wbudowane w nawierzchnię, które rejestrują przejazd pojazdów. Coraz częściej wykorzystuje się również technologie bezinwazyjne, takie jak radary czy systemy analizujące sylwetki pojazdów z wykorzystaniem kamer. Dane uzupełniają informacje pozyskiwane od koncesjonariuszy autostrad oraz Krajowej Administracji Skarbowej.
Rozkłady prędkości pojazdów, czyli jak szybko jeżdżą Polacy?
Analiza danych z 2024 roku ujawnia interesujące tendencje w zakresie prędkości pojazdów na polskich autostradach. Najczęściej rejestrowanym zakresem prędkości był ten między 80 a 89 km/h - w tym przedziale poruszało się średnio 18 proc. pojazdów. To głównie ciężarówki, których prędkość ograniczona jest elektronicznie. Zaskakiwać może jednak wysoki odsetek kierowców przekraczających dopuszczalny limit 140 km/h - aż 13,3 proc. samochodów jechało szybciej niż pozwalają przepisy.
Kierowcy wciąż przekraczają prędkość. Na szczęście nie drastycznie
Na drogach ekspresowych dominują pojazdy poruszające się z prędkością w zakresie 110-119 km/h (około 17 proc. wszystkich zarejestrowanych) oraz 80-89 km/h (około 16 proc.). Niestety, statystyki wskazują, że aż 35 proc. kierowców przekracza obowiązujące na ekspresówkach ograniczenie prędkości wynoszące 120 km/h. Warto jednak zauważyć, że niemal połowa z nich (czyli około 16 proc. ogółu) jedzie szybciej o mniej niż 10 km/h, co oznacza lekkie, choć formalnie wciąż niedozwolone przekroczenie.
Na drogach klasy G oraz GP (czyli głównych i głównych przyspieszonych), gdzie obowiązują zróżnicowane limity prędkości, aż 92 proc. pojazdów porusza się z prędkością nieprzekraczającą 100 km/h. Szczegółowy rozkład procentowy dla poszczególnych przedziałów prędkości przedstawia poniższa tabela:
Klasa drogi
|
Procentowy udział pojazdów w poszczególnych zakresach prędkości [%]
| ||||||||||
0-49 km/h
|
50-59 km/h
|
60-69 km/h
|
70-79 km/h
|
80-89 km/h
|
90-99 km/h
|
100-109 km/h
|
110-119 km/h
|
120-129 km/h
|
130-139 km/h
|
>140 km/h
| |
A
|
1,2
|
1,2
|
2,6
|
5,6
|
18,3
|
9,9
|
10
|
13
|
13,2
|
11,7
|
13,3
|
S
|
0,5
|
0,2
|
0,8
|
3,9
|
16,4
|
11,8
|
14,1
|
17,3
|
16,2
|
9,8
|
9
|
G/ GP
|
7,3
|
11,5
|
19,8
|
24,3
|
20,2
|
9,4
|
4,2
|
1,8
|
0,8
|
0,3
|
0,4
|