Tesla rozpoczyna produkcję w Chinach

Chociaż producentowi nie udało się jeszcze uzyskać wszystkich niezbędnych pozwoleń, z nowej fabryki Tesli w Szanghaju wyjechały już pierwsze - przedprodukcyjne - egzemplarze elektrycznych pojazdów.

Tesla Model 3
Tesla Model 3AFP

Pierwszymi autami, które opuściły chińską "gigafabrykę nr 3" Tesli były - polakierowane na niebiesko i ozdobione literami chińskiego alfabetu - Tesle model 3. Z okazji "technicznego" uruchomienia montażu w zakładzie zorganizowano konferencję z udziałem lokalnych mediów.

Sama fabryka - pierwsza montownia Tesli poza granicami USA - powstała w rekordowym tempie. Negocjacje z lokalnymi władzami zakończyły się w lipcu ubiegłego roku. Pozwolenie na budowę nosiło datę 29 grudnia 2018, a pierwsze prace ziemne zaczęły się 7 stycznia bieżącego roku! Ostatecznie pod dachem znalazło się aż 1 729 770 metrów kwadratowych.

Zakład, który - w pierwszej fazie budować ma modele 3 i - zapowiadane od dłuższego czasu - Y, powstał wyłącznie z myślą o lokalnych, chińskich, nabywcach. W pierwszym etapie z linii montażowych zjeżdżać ma rocznie około 250 tys. egzemplarzy. Docelowe moce produkcyjne szacowane są na około pól mln aut rocznie, o ile oczywiście chiński rynek okaże się wystarczająco chłonny.

Chińska fabryka TesliAFP

Tesla, od dłuższego czasu, przymierza się do ulokowania swojej fabryki również na Starym Kontynencie. Rosnący popyt w Europie sprawia, że transport elektrycznych aut z USA staje się dla producenta coraz większym obciążeniem finansowym. Wg najnowszych informacji największą szansę na lokalizację kolejnej "gigafabryki" mają Niemcy (takie informacje podaje lokalna prasa), chociaż z ekonomicznego punktu widzenia (obciążenia podatkowe, koszty siły roboczej) wydaje się to jednak mało prawdopodobne.

Wg Elona Muska lokalizacja europejskiego zakładu ogłoszona zostanie jeszcze przed końcem roku. Sama fabryka, która - tak samo jak zakład w Szanghaju - produkować ma modele 3 i Y ruszyć ma w roku 2021.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas