Nowy Fiat Panda nie powstanie w Polsce. Gdzie będzie produkowany?
Produkcja Fiata Pandy nie wróci do Polski. Nadchodząca czwarta generacja ma powstawać w Serbii.
Przypomnijmy, bestsellerowy Fiat Panda II generacji w latach 2003 - 2012 był produkowany wyłącznie w Tychach. Kolejna generacja tego modelu, zaprezentowana w 2011 roku, wyjeżdża już z zakładu Fiata we włoskim Pomigliano d'Arco. Ale i to się zmieni.
W 2022 roku Stellantis i serbskie władze podpisały umowę o wartości 190 mln euro na produkcję elektrycznych pojazdów w zakładzie w Kragujevacu, produkującym dotychczas model 500 L. Wówczas nie podano, jaki model trafi na taśmy produkcyjne jako pierszy. Teraz jednak prezydent Serbii, Aleksander Vucic, zdradził, o jaki samochód chodzi.
Po spotkaniu z premier Włoch, Giorgią Meloni, zapowiedział on, że w serbskiej fabryce Stellantis zamierza produkować czwartą generacją Fiata Pandy, która będzie już pojazdem wyłącznie elektrycznym. Prezydent nie podał jednak żadnych szczegółów dotyczących terminu rozpoczęcia produkcji. Oczekuje się jednak, że prezentacja elektrycznej Pandy nastąpi w połowie przyszłego roku, w 125. rocznicę powstania włoskiej marki. Samochód ma być spokrewniony z zaprezentowanym niedawno Citroenem e-C3.
A jaka przyszłość czeka produkujący dziś Pandę zakład w Pomigliano d'Arco? Sekretarz krajowy związku zawodowego Federazione Italiana Metalmeccanici, Ferdinando Uliano, stwierdził, że na spotkaniu, które odbyło się pod koniec listopada, przedstawiciele Stellantisa potwierdzili, że Panda w swoim obecnym wcieleniu będzie produkowana do 2026 roku. Następnie do fabryki ma trafić inny model. Koncern nie doprecyzował jednak o jakie auto chodzi - poinformował portal veritaeeaffari.it.
Jest również możliwe, że produkcja Pandy III wcale nie zakończy się w 2026 roku, będzie to zależało od tego, czy Unia Europejska zaostrzy normy emisji spalin. Pojawiają się też informacje, że w przypadku gdy trzecia generacja Pandy pozostanie w produkcji dłużej, jej nazwa zostanie zmieniona na "Pandina"; tak donosi włoska agencja informacyjna Ansa.
Plany przeniesienia produkcji Pandy do Serbii zostały skrytykowane przez włoskich polityków. Valeria Ciarambino, wiceprezes Rady regionalnej Kampanii (włoski region administracyjny, na terenie którego znajduje się Pomigliano d'Arco) stwierdziła, że perspektywa, w której Stellantis powierzy produkcję elektrycznej Pandy zagranicznemu zakładowi "jest bardzo niepokojąca" - informuje Corriere del Mezzogiorno. Krytycznie na temat przeniesienia produkcji auta poza granice Włoch oraz polityki przemysłowej rządu Meloni wypowiedziała się również sekretarz włoskiej Partii Demokratycznej, Elly Schlein.