Duże zmiany w gliwickim zakładzie Opla

W Gliwicach powstanie nowy zakład Opel Manufacturing Poland, który zapewni minimum 300 nowych miejsc pracy.

Trzy miesiące po ogłoszeniu decyzji o ulokowaniu produkcji dużych samochodów  dostawczych w Gliwicach projekt nabrał realnego wymiaru. W sąsiedztwie istniejącego zakładu w Gliwicach trwa budowa nowej fabryki. Inwestycji został przyznany rządowy grant, w ramach "Programu wspierania inwestycji o istotnym znaczeniu dla gospodarki polskiej."

Technologie oraz organizacja produkcji w nowym przedsiębiorstwie będą oparte o najnowszą koncepcję "wzorcowej fabryki" koncernu PSA, która charakteryzuje się, między innymi, wysoką efektywnością produkcji i wyższą automatyzacją dzięki rozwiązaniom koncepcji Przemysłu 4.0, mniejszą energochłonnością i lepszym wykorzystaniem materiałów.

Reklama

Nowy zakład rozpocznie działalność z końcem 2021 roku, a jego moce produkcyjne wyniosą do 100 tysięcy pojazdów rocznie. Pozwoli to grupie PSA, liderowi europejskiego rynku samochodów dostawczych, realizować zwiększoną liczbę zamówień na duże samochody dostawcze marek Peugeot, Citroën, Opel i Vauxhall.

Budowa fabryki potrwa siedemnaście miesięcy, a nowe hale produkcyjne zaczną powstawać z początkiem września tego roku. Łącznie powierzchnia pod dachem wyniesie ponad 76 tysięcy m2. Powstanie też nowy parking o powierzchni prawie 8 tysięcy m2, a także zostanie rozbudowana sieć instalacji podziemnych i dróg wewnętrznych.

Przekształcenia zakładu Opla w Gliwicach ma związek z przejęciem marki przez francuski koncern PSA (Peugeot Citroen). Francuzi podjęli decyzję o zakończeniu produkcji w Gliwicach Opla Astry. Kolejna generacja tego samochodu, która pojawi się w roku 2021 będzie produkowana w angielskim Ellessmere Port i niemieckim Russelsheim.

Po zakończeniu produkcji Astry (a już zakończono produkcję Opla Cascada) zakład zostanie przekształcony tak, aby ulokować w nim produkcję lekkich samochodów dostawczych (Peugeot Partner/Citroen Berlingo/Opel Combo) i zaadaptować go do specjalnej platformy przeznaczonej dla dużych vanów (Citroen Jumpy/Peugeot Boxer/Opel Movano), które będą powstawać w nowych halach.

Inwestycja ma umożliwić produkcję do 100 000 dużych samochodów dostawczych rocznie. Decyzje o zmianach w Gliwicach oficjalnie zostały ogłoszone już w maju. Czekała na to załoga - obecnie przy produkcji w zakładzie pracuje niespełna 2 tys. osób. W ostatnich latach fabryka zmniejszała produkcję samochodów (z rekordowego poziomu 201,2 tys. w roku 2016 do 165,2 tys. w 2017 i blisko 106,5 tys. w 2018 r.) oraz stopniowo redukowała zatrudnienie.

Istniejąca od blisko 21 lat gliwicka fabryka samochodów Opla to jedna z największych i najważniejszych inwestycji w woj. śląskim po przełomie ustrojowym. Pierwszy Opel Astra Classic, wytwarzany w Gliwicach do 2002 r., zjechał z linii produkcyjnej fabryki 31 sierpnia 1998 r. Produkcja Opla Astry piątej generacji ruszyła w Gliwicach we wrześniu 2015 r.

Zakład w Gliwicach jest jedną z dwóch polskich fabryk Grupy PSA - drugą jest zakład w Tychach, gdzie w styczniu tego roku Grupa uruchomiła produkcję silników benzynowych PureTech, stosowanych w wielu pojazdach tego koncernu. Koszt inwestycji przekroczył 250 mln euro.

Grupa PSA ma pięć marek motoryzacyjnych: Peugeot, Citroen, DS, Opel i Vauxhall.

INTERIA.PL/PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy