25 lat Solarisa. Tak rosła potęga z Polski!

22 marca minęło dokładnie dwadzieścia pięć lat od momentu, w którym na drogę wyjechał pierwszy niskopodłogowy autobus miejski spod znaku nowej polskiej marki - Solaris. Przez ten czas w firmie zmieniło się niemal wszystko. I chociaż ta nie znajduje się już w polskich rękach, niepozorna marka z Bolechowa urosła do miana europejskiego potentata w dziedzinie budowy autobusów!

22 marca 1996 roku z fabryki w Bolechowie wyjechał pierwszy autobus. Wówczas w firmie pracowało raptem 36 osób, a przez cały rok wyprodukowała 56 niskopodłogowych pojazdów. Dla porównania - obecnie Solaris zatrudnia 2700 pracowników w Polsce i za granicą, zaś liczba pojazdów, które wyjechały na ulice europejskich miast w minionych 12 miesiącach wyniosła 1560! Niemal 700 z nich posiadało napęd elektryczny.

Od samego początku istnienia firmy kluczem do rynkowego sukcesu były innowacje. Pierwsze doświadczenia z elektrycznymi układami napędowymi firma zbierała już dwie dekady temu. Obecnie w bezemisyjnym portfolio Urbino są autobusy wodorowe, autobusy elektryczne i trolejbusy, a sam Solaris wyrósł na jednego z europejskich liderów w tym obszarze. W tym miejscu warto przypomnieć, że w 2016 roku Solaris Urbino 12 electric zdobył prestiżowy tytuł Autobusu Roku, jako pierwszy autobus elektryczny w historii konkursu!

Reklama

Aktualnie po drogach całego świata jeździ już ponad 20 tysięcy pojazdów polskiej marki. Ubiegły rok przyniósł firmie sprzedaż na poziomie 1560 pojazdów, co jest najwyższą liczbą w 25-letniej historii Solarisa. Najwięcej autobusów i trolejbusów trafiło do przewoźników w: Polsce, Niemczech, Włoszech, Estonii, Czechach, Izraelu i Hiszpanii.

Osiemnasty rok z rzędu (!) firma zajęła też pozycję lidera polskiego rynku niskopodłogowych autobusów miejskich. Ich udział w rynku sięgnął aż 53 proc!  Wśród sprzedanych przez Solarisa autobusów w Polsce w roku 2020 królowały wozy elektryczne (194 z 365 ogółem sprzedanych sztuk). Całkowita flota Urbino electric w Polsce to ponad 320 pojazdów, dostarczonych do 27 miast, czyli aż 90 proc. wszystkich elektrycznych autobusów w kraju.

Przypominamy, że we wrześniu 2018 roku, po przeszło 20 latach pod rządami założycieli marki - małżeństwa Solange i Krzysztofa Olszewskich - firma z Bolechowa zyskała nowego właściciela. 100 proc. udziałów w Solarisie objęła hiszpańska grupa CAF - producent znany głównie z rynku kolejowego. Pod skrzydłami nowego właściciela polska marka zaprezentowała m.in. pierwszy w swojej historii autobus z ogniwami paliwowymi - wprowadzony do oferty w 2019 roku model Urbino 12 Hydrogen. Pojazd spotkał się już z ciepłym przyjęciem zagranicznych nabywców. Napędzane wodorem Solarisy jeżdżą dziś m.in. po drogach Holandii i Szwecji.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy