Zeekr 001. Elektryczne auto z zasięgiem ponad 1000 km

Zeekr 001 to chiński samochód elektryczny o zasięgu przekraczającym 1000 km. Co więcej, model ten, chociaż z mniejszą baterią, ma trafić również do Europy.

Zeekr 001
Zeekr 001 

Marka Zeekr nie jest jeszcze znana w Europie, bowiem wprowadzenie jej na rynek zaplanowano na obecny, 2023 rok. Marka, podobnie jak Lynk & Co, Volvo i Polestar należy do chińskiego koncernu Geely.

Zeekr 001 - konkutent Tesli Model S

Pierwszym modelem Zeekr, który trafi do Europy jest pojazd o nazwie 001. Zeekr 001 debiutował w Chinach w 2020 roku, wówczas był prototypem marki Lynk & Co. Plany się jednak nieco zmieniły i w 2021 001 został zaprezentowany jako pierwszy produkcyjny model nowej marki Zeekr. Produkcja tego pojazdu ruszyła w Chinach zaraz po premierze.

Zeekr 001 to duży samochód, którego można traktować jako konkurenta Tesli Model S. Samochód 497 cm długości i 2 m szerokości, oferowany z jednym silnikiem elektrycznym o mocy 272 KM (200 kW) lub w wersji dwusilnikowej, wówczas moc systemowa wynosi 544 KM (przy osiach montowane są dwa silniki o mocy 272 KM każdy). Mocniejsza wersja rozpędza się do 100 km/h w 3,8 s, prędkość maksymalna jest ograniczona do 200 km/h.

Zeekr 001 

Akumulatory 86 i 100 kWh. Oraz hit: 140 kWh

Samochód sprzedawany jest z akumulatorami o pojemności 86 lub 100 kWh, czyli jak na europejskie warunki - dużymi. Zasięg mierzony wg chińskiego cyklu CLTC wynosi odpowiednio 546 i 741 km, faktycznie jest nieco mniejszy, bowiem norma CLTC niezbyt precyzyjnie odwzorowuje realne warunki.

Zeekr 001 

Ale to nie koniec. Chińczycy zaprezentowali bowiem Zeekra 001 z baterią o pojemności 140 kWh. Bateria montowana jest w samochodach z jednym silnikiem i zapewnia zasięg - znów wg CLTC - wynoszący 1032 km. Tym samym Zeekr 001 140 kWh może się pochwalić największym zasięgiem spośród wszystkich produkowanych dziś seryjnie samochodów elektrycznych.

Zeekr 001 

Planowane jest wyprodukowanie serii 1000 egzemplarzy Zeekra 001 z baterią 140 kWh. 

Bateria o masie ponad 700 kg

Warto pamiętać, że duża bateria to nie tylko duży zasięg, ale również długi czas ładowania (na szybkiej ładowarce o mocy 50 kW, ładowanie potrwa około 3 godzin) oraz duża masa - akumulator waży ponad 700 kg, a całe auto - ponad 2300 kg. Co więcej, otwarcie mówi się już, że produkowanie samochodów z bateriami o dużej pojemności nie ma nic wspólnego z ekologią.

Chińskie ceny Zeekra 001 z bateriami 86 i 100 kW wynoszą od 300 do 400 tys juanów, co przekłada się na około 44 - 56 tys. dolarów. Na tej podstawie trudno jednak wyrokować o jakichkolwiek cenach europejskich.

***

Moto Flesz - odcinek 71. O finansowaniu Izery i nowych modelach NioMarek Wicher INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas