Zeekr 001. Elektryczne auto z zasięgiem ponad 1000 km
Oprac.: Mirosław Domagała
Zeekr 001 to chiński samochód elektryczny o zasięgu przekraczającym 1000 km. Co więcej, model ten, chociaż z mniejszą baterią, ma trafić również do Europy.
Marka Zeekr nie jest jeszcze znana w Europie, bowiem wprowadzenie jej na rynek zaplanowano na obecny, 2023 rok. Marka, podobnie jak Lynk & Co, Volvo i Polestar należy do chińskiego koncernu Geely.
Zeekr 001 - konkutent Tesli Model S
Pierwszym modelem Zeekr, który trafi do Europy jest pojazd o nazwie 001. Zeekr 001 debiutował w Chinach w 2020 roku, wówczas był prototypem marki Lynk & Co. Plany się jednak nieco zmieniły i w 2021 001 został zaprezentowany jako pierwszy produkcyjny model nowej marki Zeekr. Produkcja tego pojazdu ruszyła w Chinach zaraz po premierze.
Zeekr 001 to duży samochód, którego można traktować jako konkurenta Tesli Model S. Samochód 497 cm długości i 2 m szerokości, oferowany z jednym silnikiem elektrycznym o mocy 272 KM (200 kW) lub w wersji dwusilnikowej, wówczas moc systemowa wynosi 544 KM (przy osiach montowane są dwa silniki o mocy 272 KM każdy). Mocniejsza wersja rozpędza się do 100 km/h w 3,8 s, prędkość maksymalna jest ograniczona do 200 km/h.
Akumulatory 86 i 100 kWh. Oraz hit: 140 kWh
Samochód sprzedawany jest z akumulatorami o pojemności 86 lub 100 kWh, czyli jak na europejskie warunki - dużymi. Zasięg mierzony wg chińskiego cyklu CLTC wynosi odpowiednio 546 i 741 km, faktycznie jest nieco mniejszy, bowiem norma CLTC niezbyt precyzyjnie odwzorowuje realne warunki.
Ale to nie koniec. Chińczycy zaprezentowali bowiem Zeekra 001 z baterią o pojemności 140 kWh. Bateria montowana jest w samochodach z jednym silnikiem i zapewnia zasięg - znów wg CLTC - wynoszący 1032 km. Tym samym Zeekr 001 140 kWh może się pochwalić największym zasięgiem spośród wszystkich produkowanych dziś seryjnie samochodów elektrycznych.
Planowane jest wyprodukowanie serii 1000 egzemplarzy Zeekra 001 z baterią 140 kWh.
Bateria o masie ponad 700 kg
Warto pamiętać, że duża bateria to nie tylko duży zasięg, ale również długi czas ładowania (na szybkiej ładowarce o mocy 50 kW, ładowanie potrwa około 3 godzin) oraz duża masa - akumulator waży ponad 700 kg, a całe auto - ponad 2300 kg. Co więcej, otwarcie mówi się już, że produkowanie samochodów z bateriami o dużej pojemności nie ma nic wspólnego z ekologią.
Chińskie ceny Zeekra 001 z bateriami 86 i 100 kW wynoszą od 300 do 400 tys juanów, co przekłada się na około 44 - 56 tys. dolarów. Na tej podstawie trudno jednak wyrokować o jakichkolwiek cenach europejskich.
***