Smart #2 zaskoczy wielkością i ceną. Marka powstanie niczym feniks z popiołów?
Smart wraca do korzeni. Chińsko-niemiecka marka zamierza poszerzyć gamę modelową o mały, dwumiejscowy, miejski pojazd. Nowy model zostanie nazwany #2 i wiemy już, jaki będzie miał napęd i kiedy zadebiutuje.

W skrócie
- Smart zapowiada powrót do miejskich, dwumiejscowych aut z modelem #2, który zadebiutuje w Europie pod koniec 2026 roku.
- Nowy Smart #2 będzie w pełni elektryczny i produkowany w Chinach na nowej platformie, jako bezpośredni następca modelu Fortwo.
- Mimo historycznych sukcesów marka mierzy się z rosnącą konkurencją i unijnymi cłami, które mogą wpłynąć na cenę i popularność nowego modelu.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
Historia Smarta rozpoczęła się w 1997 roku, gdy na salonie we Frankfurcie zaprezentowano model o nawie Smart City-Coupe. Było to niewielkie, trzydrzwiowe i dwumiejscowe auto - długość jego nadwozia wynosiła zaledwie 250 cm, przy rozstawie osi wynoszącym 181 cm.
Smart Fortwo. Auto jedyne w swoim rodzaju
Samochód miał niezwykłą konstrukcję. Silnik o pojemności zaledwie 599 cm3 umieszczono z tyłu. Generował on 45 KM i 70 Nm i za pośrednictwem automatycznej skrzyni biegów napędzał koła tylne. W kabinie swobodnie mieściły się dwie osoby, a nad silnikiem wygospodarowano bagażnik o symbolicznej pojemności 130 litrów.
Model ten wszedł do sprzedaży w 1998 roku, a w 2003 roku zmieniono jego nazwę na Fortwo.
W 2007 roku debiutowała druga generacja, która była już większym pojazdem - długość nadwozia wzrosła o niemal 20 , a rozstaw osi - o 6 cm. Następnie, w latach 2014 - 2019 produkowano Smarta Fortwo III generacji o podobnych wymiarach. Najdłużej, do 2024 roku przetrwała produkcja tego modelu w wersji elektrycznej.

Smart sprzedawał się dobrze, ale generował straty
Przez cały ten czas Smart należał do Daimlera, który próbował poszerzać gamę o nowe modele (Forfour, Formore, Roadster). Nie spotkały się one już z takim ciepłym przyjęciem, jak pierwszy model, w efekcie marka przez wiele lat generowała straty. W efekcie na początku 2020 roku doszło do dużych przekształceń własnościowych. Powstała nowa marka - Smart Automobile, która była spadkobiercą dorobku Smarta, a w której udziały po równo objęli Daimler i chińskie Geely.
Ogłoszono wówczas, że nad stworzeniem nowych generacji Smartów wspólnie pracować będą konstruktorzy niemieccy i chińscy. Nasi sąsiedzi zza Odry odpowiadać mieli za stylistykę, a Chińczycy - za rozwiązania techniczne. Ustalono również, że Smarty będą produkowane wyłącznie w Chinach.
Smart po nowemu. Zaczęło się od #1
Tak też się stało. W 2022 roku debiutował pierwszy model nowej generacji, kompaktowy SUV o napędzie elektrycznym o nazwie Smart #1. Rok później zaprezentowano Smarta #3, który jest kompaktowym crossoverem z nadwoziem typu coupe, a w tym roku w salonach pojawił się Smart #5, który jest SUV-em średniej wielkości.

Wszystkie modele mają napęd wyłącznie elektryczny, produkowane są w Chinach i od ubiegłego roku objęte są 18,8-proc. unijnym cłem.
W efekcie ceny Smartów #1 i #3 wzrosły o około 2 tys. euro, a sprzedaż spadła. W lipcu z salonów w Europie wyjechało 6983 samochodów, o 59 proc. mniej niż rok wcześniej. Dla zobrazowania skali - w najlepszych latach Smart sprzedawał nawet 100 tys. samochodów rocznie.
Smart #2 to następca modelu Fortwo. Kiedy premiera?
Sytuację ma poprawić nowy, najmniejszy i najtańszy w gamie model. Samochód trzeba traktować jako bezpośredniego następcę Smarta Fortwo. Będzie to pojazd trzydrzwiowy, miejski (zaliczany do segmentu A), zbudowany na nowej platformie.
Produkcja Smarta #2 będzie odbywać się w Chinach, a w Europie model ten ma pojawić się pod koniec 2026 roku. Jak wszystkie inne oferowane w Europie pojazdy Smarta, będzie miał napęd wyłącznie elektryczny.
Czy nowe model przywróci dawną popularność Smarta? Wszystko będzie zależało od ceny. Konkurencja na rynku małych i względnie tanich samochodów w elektrycznych w Europie rośnie, a Smart będzie musiał się z unijnymi cłami, które mogą z góry postawić go na straconej pozycji.