GLA AMG czyli mała, szybka gwiazda
Udział nadwozi typu SUV czy crossover w sprzedaży na wielu rynkach przekracza 40%, nic więc dziwnego, że producenci eksploatują tę modę do granic możliwości i wypuszczają coraz to nowe wersje. Nowy Mercedes klasy GLA czyli najmniejszy SUV w gamie marki ze Stuttgartu pojawił się w salonach już kilka miesięcy temu i coraz częściej można go spotkać na ulicach. Teraz debiutują na rynku wersje specjalne dla koneserów czyli 35 AMG, 45 AMG oraz 45S AMG.
O ile zaprezentowany niedawno model GLA uzupełnia linię SUV-ów w gamie Mercedesa, która obecnie liczy już 9 nadwozi: GLA, GLB, GLC, GLC coupe, GLE, GLE Coupe, GLS. klasa G i elektryczny EQC, do którego niebawem dołączy mniejszy EQA, modele serii AMG dołączają do gamy kompaktowych modeli o wysokich osiągach, która w tym momencie jest już kompletna i liczy łącznie 7 pozycji - od klasy A z nadwoziem hatchback i limuzyną (z wydłużonym rozstawem osi na rynek chiński), poprzez CLA Coupe i Shooting Brake, po 7-miejscowego GLB oraz najnowszego GLA. Usportowione SUV-y o wysokich osiągach to nic nowego, zwłaszcza z segmencie premium. Zwykle kryją one w podwyższonym nadwoziu rozwiązania z pokrewnego auta kompaktowego. Tak jest i w przypadku Mercedesa. Ci, którzy znają klasę A w wersji AMG, poczują się w nowym GLA jak u siebie w domu.
Już "podstawowa" wersja czyli GLA 35 AMG 4MATIC to prawdziwa sportowa bestia, która zapewnia przyspieszenie od 0-100 km/h w 5,1 s i wyjątkowe wrażenia z jazdy, zarówno po prostej, jak i w zakrętach. Nie trzeba dodawać, że wersje z oznaczeniem 45 i 45S zapewniają jeszcze większe emocje i jeszcze lepsze osiągi.
Sercem wszystkich wersji jest znany i sprawdzony, 4-cylindrowy dwulitrowy silnik benzynowy o mocy od 306 KM (225 kW) w wersji 35, do 421 KM (310 kW) w odmianie 45S, połączony z 8-biegową przekładnią dwusprzęgłową i napędem na wszystkie koła. Ta ostatnia odmiana to najmocniejszy na świecie seryjnie produkowany silnik czterocylindrowy, który rozwija maksymalny obrotowy aż 500 Nm, a jego charakterystyka pracy jest zbliżona do silnika wolnossącego.
Jednostka napędowa zapewnia błyskawiczną reakcję na naciśnięcie pedału gazu i świetne sportowe brzmienie. W układzie turbodoładowania zastosowano rozwiązanie typu twin-scroll, które łączy optymalną reakcję przy niskich obrotach z dużym przyrostem mocy przy wyższych.
Warto wspomnieć, że silniki mocniejszych odmian produkowane są zgodnie z zasadą "One man, one engine", co oznacza, że każdy egzemplarz silnika montowany jest przez jednego człowieka, o najwyższych kwalifikacjach. W razie czego, wiadomo gdzie szukać winnego...
To, co wyprodukuje silnik, przekazuje dalej dwusprzęgłowa przekładnia AMG Speedshift DCT 8G. Przełożenia zostały tak dobrane, by zoptymalizować subiektywne odczucie przyspieszenia kierowcy i pasażerów, a biegi zmieniane są błyskawicznie.
Układ wydechowy, także firmowany przez AMG podkreśla sportowy, choć zarazem i codzienny charakter modelu. W zależności od wybranego trybu jazdy, charakterystyka brzmienia waha się od całkiem dyskretnej (w "niższych" trybach), aż do prawdziwie sportowej i agresywnej (Sport+).
Wszystkie wersje modelu GLA AMG wyposażony są standardowo w napęd na wszystkie cztery koła. Układ AMG Performance 4MATIC zapewnia zarówno wysoką przyczepność, jak i prawdziwą przyjemność z jazdy. Podział momentu obrotowego jest bezstopniowo dobierany w zależności od warunków drogowych i waha się od konfiguracji całkowicie przednionapędowej do 50/50% (przód/tył). Za zmienny rozkład momentu obrotowego pomiędzy osiami odpowiada elektromechanicznie sterowane sprzęgło wielotarczowe zintegrowane z tylnym mechanizmem różnicowym.
Pięć programów jazdy - Slippery, Comfort, Sport, Sport+ oraz Individual - zapewnia szeroki zakres właściwości jezdnych samochodu, od zupełnie komfortowego po dynamiczny, niemal wyczynowy. Każdy z nich reguluje szereg parametrów. Kierowca ma też do dyspozycji zaawansowane programy regulacji dynamiki jazdy AMG DYNAMICS, współpracujące z 3-stopniowym układem stabilizacji toru jazdy.
Nadwozie o bardzo wysokiej sztywności zapewnia precyzyjne reakcje na skręt i stabilność prowadzenia kół, także podczas jazdy z dużą prędkością. Do poprawy sztywności skrętnej przedniej części nadwozia wykorzystano aluminiową płytę pod silnikiem. Dodatkowo w przednim podwoziu zastosowano dwie ukośne rozpórki, które przeciwdziałają siłom skręcającym i zwiększają sztywność.
Progresywne elektromechaniczne wspomaganie bezpośredniego układu kierowniczego o zmiennym przełożeniu i dwóch trybach - sportowym i komfortowym, świetnie sprawdza się, zwłaszcza przy szybkiej, dynamicznej jeździe.
Za skuteczne hamowanie odpowiada sportowy układ hamulcowy, z 4-tłoczkowymi zaciskami i 350-milimetrowymi tarczami z przodu i 1-tłoczkowymi pływającymi zaciskami i tarczami o średnicy 330 mm na tylnej osi. Tarcze są wewnętrznie wentylowane i perforowane, aby lepiej odprowadzać ciepło i zapobiegać osłabieniu skuteczności hamowania, nawet podczas jazdy torowej. Zaciski hamulcowe mają czarny napis "AMG".
AMG TRACK PACE to - jak twierdzi Mercedes - opcjonalny osobisty inżynier wyścigowy. Aplikacja ta pozwala na doskonalenie swoich umiejętności prowadzenia samochodu i szczegółową analizę uzyskiwanych wyników. Korzysta w tym celu z satelitarnego systemu pozycjonowania GPS oraz danych takich jak przyspieszenie poprzeczne i wzdłużne, położenie pedałów gazu i hamulca oraz kąt skrętu kół. To już naprawdę pachnie torem wyścigowym...
Nowy GLA jest aż o 10 cm wyższy od poprzednika i o 1,5 cm krótszy, ale wygląda na samochód zdecydowanie bardziej masywny. Dotyczy to rzecz jasna także wersji AMG. Wygodne, obszerne, jak na gabaryty pojazdu wnętrze zapewnia komfortowe warunki szybkiego podróżowania kierowcy i pasażerom. Trzeba tylko uważać, by nie stracić prawa jazdy, bo charakterystyka każdej wersji prowokuje do niezbyt defensywnej jazdy...
We wnętrzu czuje się sport. Fotele pokryte skórą syntetyczną i mikrofibrą w kolorze czarnym, uzupełnione czerwonymi przeszyciami oraz pasami bezpieczeństwa w tym samym kolorze, elementy ozdobne o strukturze włókna węglowego i otwory wentylacyjne z czerwonymi pierścieniami, a także inne dyskretne detale - to wszystko nie pozwala choćby przez moment pomyśleć, że jest to zwykłe GLA. Wielofunkcyjna sportowa kierownica obszyta skórą nappa wyjątkowo dobrze leży w dłoniach.
Efekt jest imponujący. GLA AMG to niezwykle dopracowany samochód o fantastycznych własnościach jezdnych, a przy tym bardzo praktyczny w codziennej eksploatacji, zarówno w ruchu miejskim, jak i w dalekiej trasie.
Ceny poszczególnych wersji to 219 900 (35 AMG), 272 200 (45 AMG) i 291 000 (45S AMG). GLA w szybkiej, dynamicznej odmianie AMG to propozycja dla wszystkich, którzy chcą, bądź muszą pogodzić sportowe emocje z praktycznością prawdziwie rodzinnego, uniwersalnego samochodu. My chcemy poszaleć na torze, a żona potrzebuje praktycznego auta na wakacje albo do opery? GLA AMG jest rozwiązaniem. Pozostaje tylko wybór odpowiedniej wersji. Ale tu już każdy musi sam podjąć decyzję...
(G)