40 "maluchów" i ...
Segment małych samochodów przeżywa w Europie okres wielkich zmian. Oferta jest silnie zróżnicowana: następuje rozwój samochodów typu kombi, pojawiają się samochody jednobryłowe, zwiększa się ilość samochodów coupé-kabriolet, kabrioletów, a nawet pojawiają się małe SUV.
W roku 1998 wszyscy producenci obecni w Europie proponowali łącznie 23 różne modele w tym segmencie. Dziś oferta liczy 40 modeli.
Segment ten, wielkości prawie 5 milionów pojazdów sprzedanych w 2003 roku, dotyczy więcej niż jednego na trzy pojazdy sprzedane w Europie Zachodniej. Ta średnia proporcja kryje duże rozbieżności, ponieważ segment zajmuje 45% rynku w Europie Środkowej i 40% we Włoszech, lecz tylko 20% w Niemczech.
W latach 1999-2003 odnotowano regularny wzrost tego segmentu o +7,0 %.
Modus nie jest żadnym "Twingospace", ani "Cliospace", ani, oczywiście, następcą Twingo czy Clio. Modus, jako uzupełnienie Twingo i Clio, jest alternatywą dla tradycyjnych samochodów segmentu B. To słowa Louisa Schweitzera na konferencji prasowej w Madrycie z okazji premiery Modusa. Wnętrze oraz osiągi pozycjonują Modus'a nieznacznie ponad Clio. Dysponując Twingo, Clio i Modusem, proponujemy od tej chwili modele dostosowane do potrzeb każdego klienta - dodał Schweitzer.
Modus jest nie tylko aktualnym rozszerzeniem oferty Renault, lecz również pierwszym etapem pełnego odnowienia naszej gamy w segmencie małych samochodów. Clio zostanie odnowione w końcu 2005 r., a Twingo na początku 2007 r.
Oprócz interesującego wzornictwa model Modus proponuje swoim pasażerom wielką przestrzeń . Pojazd o rozmiarach kompaktowych nigdy nie był zarazem tak przestronny. Modus - o długości 3,79 m. jest liderem w swoim segmencie, jeśli chodzi o wielkość wnętrza. Większa jest wysokość dachu, szerokość między słupkami wynosi 1,34 m, a przestrzeń na kolana z tyłu wynosi 23 cm. Samochód kompaktowy jest często trudno dostępny. Modus jest wyjątkiem od tej reguły dzięki swojej jednobryłowej architekturze i całkowitej wysokości 1,60 m.
Wyjątkowej wielkości wnętrza towarzyszą innowacyjne i pomysłowe funkcje. Pierwsza innowacja modelu Modus to funkcjonalność tylnej kanapy. Ta kanapa przesuwa się na długości 17 cm, ma 4 możliwe pozycje i w jednej chwili przekształca się z kanapy 2-miejscowej w 3-miejscową.
Druga innowacja to półka wbudowana w fotel pasażera z przodu. Część siedziska jest uchylna i uwalnia przestrzeń umożliwiającą przytrzymanie przedmiotów podczas jazdy. W modelu Modus jest jeszcze wiele innych pomysłowych półek.
Bagażnik modelu Modus z podwójnym otwarciem umożliwia wybór opcji pełnego otwarcia lub otwarcia tylko dolnej części. W ten sposób można uzyskać dostęp do bagażnika we wszystkich sytuacjach, w tym także w przypadku ograniczonej przestrzeni. Może być on również używany, gdy wielkość obiektu lub bagażu nie wymaga otwarcia głównych drzwi.
Jedyny na rynku bagażnik na rower został stworzony specjalnie dla modelu Modus. Można go bardzo łatwo i szybko zamontować i zdemontować. Złożony, mieści się w bagażniku niezależnie od pozycji kanapy. Jego system mocowania jest zintegrowany z tylnym zderzakiem, co pozwoli Wam zaoszczędzić wiele cennych minut!
Modus został wyposażony w pomysłowy dostęp do koła zapasowego zamocowanego pod podłogą z tyłu i umieszczonego na osłonie. Wyjęcie koła następuje po pociągnięciu za rączkę. Aby ponownie zamontować koło, wystarczy jedynie umieścić koło na osłonie i pociągnąć rączkę do siebie.
Szczególną wagę przyłożono do widoczności: dodatkowe oświetlanie na zakrętach, które - jako światowa premiera w segmencie B - rozszerza pole widzenia kierowcy do 40 stopni; lampy ksenonowe z podwójną optyką i systemem automatycznej korekcji zasięgu reflektorów.
Własności jezdne oraz układ hamulcowy korzystają z dynamicznych cech platformy B, godnej wyższych segmentów. Układ hamulcowy jest wyposażony w system ABS i elektroniczny system wyrównywania siły hamowania. Modus posiada dynamiczną kontrolę trakcji (ESP) z kontrolą siły odśrodkowej na zakrętach oraz system kontroli ciśnienia w oponach, pierwszy w segmencie B pojazdów Renault.
Modus posiada szeroką gamę jednostek napędowych obejmującą 3 silniki benzynowe o mocy 75, 98 i 113 KM, dwa silniki dCi 65 i 80 KM oraz dwie skrzynie biegów, automatyczną i mechaniczną.